Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 13:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

(AWBZ-)zorginstelling ontneemt mij de regie over mijn leven
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jace



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: za 19 jul 2014 14:32    Onderwerp: (AWBZ-)zorginstelling ontneemt mij de regie over mijn leven Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forumleden,

Ik hoop dat jullie mij met het navolgende probleem kunnen helpen. Ik woon in een AWBZ-instelling en val onder 'zorgzwaartepakket (ZZP) 6'. Dit houdt (kort gezegd) in dat ik intensieve verzorging en verpleging nodig heb vanwege een ernstige lichamelijke beperking (Duchenne spierdystrofie).

Een belangrijk kenmerk van ZZP 6 is naar mijn mening echter, dat ik wel enige regie behoor te (mogen) houden over mijn eigen leven. Vanwege mijn lichamelijke beperking is dit natuurlijk al lastig genoeg, maar de laatste tijd krijg ik het idee dat de medewerkers van de betreffende AWBZ-instelling mij deze regie steeds meer uit handen nemen, zonder dat daarvoor een goede grond bestaat. Dit doen zij naar mijn mening niet 'voor mijn eigen bestwil', maar vooral omdat dit de medewerkers zelf beter uitkomt. De directie staat dit oogluikend toe. Ik noem enkele voorbeelden.

In tegenstelling tot vroeger, wordt nu bijvoorbeeld exact voor mij besloten wanneer ik naar bed moet (en er weer uit moet) en wanneer ik moet eten. Voor alle duidelijkheid: ik ben niet in staat om op eigen kracht naar bed te gaan, of zelfs om te eten. Vroeger kon ik echter nog aangeven rond welke tijd ik naar bed wilde gaan (een van de laatste stukjes 'vrijheid' die ik nog geniet als zwaar lichamelijk beperkte persoon). Nu mag dat dus niet meer, en dat vind ik zeer frustrerend. Ik begin langzaam het gevoel te krijgen dat ik niet in een zorginstelling leef, maar in een gevangenis.

Ik krijg geen bevredigende antwoorden van de medewerkers op de vraag 'waarom?', en ook dat vind ik erg frustrerend, zeker omdat ik volledig van hen afhankelijk ben.

Mijn vraag aan jullie is of jullie mij in 'juridisch opzicht' enigszins op weg zouden kunnen helpen. Ik zit onder meer met de volgende vragen:


- In hoeverre mag een medewerker van een AWBZ-instelling bepalen voor een cliënt met ZZP 6 hoe hij of zij leeft? Waar kan ik de betreffende regelgeving vinden?

- Bij welke (onpartijdige) instantie kan ik terecht wanneer ik het gevoel heb dat ik door de zorginstelling niet serieus word genomen, en feitelijk word behandeld als iemand met een zwaarder ZZP (lees: de regie over mijn leven wordt mij steeds meer afgenomen, zonder dat daar naar mijn mening een grond voor bestaat)?

- Heeft het zin voor mij om een rechtsbijstandverzekering te nemen, en hoe kan ik dit het beste aanpakken? Kan ik met een dergelijke verzekering (als het nodig is) bijvoorbeeld een advocaat inschakelen die mijn belangen behartigt?


Ik heb het gevoel dat ik er nu 'alleen voorsta' en daardoor niet goed ben opgewassen tegen deze zorginstelling, waarvan ik volledig afhankelijk ben. Nogmaals spreek ik daarom de hoop uit dat jullie mij enigszins op weg kunnen helpen. Alvast enorm bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: ma 21 jul 2014 12:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Jace,

ik heb niet bijzonder veel verstand van AWBZ en aanverwante wet en regelgeving, maar wellicht kan ik u toch een eind in de goede richting wijzen.

In zijn algemeenheid is het zo dat iedere professionele zorgverlener in Nederland voordat hij zorg gaat verlenen een zorgplan/behandelplan met de patient/client moet opstellen. Dat geldt voor elke vorm van zorg, van chirurgische ingreep tot ouderenzorg, alsmede de zorg die u krijgt. In zo'n plan kunt u afspraken maken over uw wensen en die moet de instelling in beginsel ook gewoon nakomen. Daarbij moet ik wel zeggen dat ZZP 6 een profiel schetst waarbij weliswaar niet de gehele regie, maar wel een erg grote regie op uw leven in handen komt van de zorginstelling; dat laat echter onverlet dat u wel degelijk afwijkende afspraken mag maken! Ik zou u dus willen aanraden om uw zorgplan opnieuw op te laten stellen in samenspraak met uw behandelaar.

Mocht de instelling toch niet uw wensen nakomen, na kunt u dat altijd aankaarten bij bijvoorbeeld een vertrouwenspersoon of klachtencommissie. Elke instelling dient te voorzien in dergelijke vormen van klachtafhandeling.

Wellicht hebt u ook iets aan de informatie uit deze brochure:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/patientenrecht-en-clientenrecht/documenten-en-publicaties/brochures/2010/02/16/zzp-wat-kan-ik-ermee.html
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: ma 21 jul 2014 12:33    Onderwerp: Re: (AWBZ-)zorginstelling ontneemt mij de regie over mijn leven Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jace schreef:

- In hoeverre mag een medewerker van een AWBZ-instelling bepalen voor een cliënt met ZZP 6 hoe hij of zij leeft? Waar kan ik de betreffende regelgeving vinden?

Hoever de bevoegdheid gaat weet ik niet. Behandel-/zorgplan zijn leidend. In bijlage 2 van de regeling zorgaanspraken AWBZ vind je de profielen: http://wetten.overheid.nl/BWBR0014855/geldigheidsdatum_21-07-2014#Bijlage2

Jace schreef:
- Bij welke (onpartijdige) instantie kan ik terecht wanneer ik het gevoel heb dat ik door de zorginstelling niet serieus word genomen, en feitelijk word behandeld als iemand met een zwaarder ZZP (lees: de regie over mijn leven wordt mij steeds meer afgenomen, zonder dat daar naar mijn mening een grond voor bestaat)?

Er dient een vertrouwenspersoon te zijn. Deze mag geen directe banden hebben met de instelling. Ook de klachtencommissie dient onpartijdig te zijn. Dat laat onverlet dat de instelling uiteraard ook verweer mag voeren tegen jouw klacht.

Jace schreef:
- Heeft het zin voor mij om een rechtsbijstandverzekering te nemen, en hoe kan ik dit het beste aanpakken? Kan ik met een dergelijke verzekering (als het nodig is) bijvoorbeeld een advocaat inschakelen die mijn belangen behartigt?

Dit kan ik niet goed inschatten. Meestal behandelen verzekeraars geen "oude" al bestaande klachten, maar enkel nieuwe, die zijn ontstaan nadat jij de verzekering hebt genomen. Als de verzekeraar de klacht wel behandelt, dan kun je ook een budget krijgen voor het inschakelen van een advocaat.

Beter blijft het om eerst in gesprek te geraken met de behandelaar/instelling.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: di 22 jul 2014 8:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Omdat ik het een interessant onderwerp vind, heb ik me er nog eens een klein beetje in verdiept.

Artikel 7:446 lid 3 BW bepaalt dat er (ook) een behandelingsovereenkomst moet zijn voor een patiënt die verzorgd en(/of) verpleegd moet worden.

Artikel 7: 448 lid 1 BW bepaalt dat de hulpverlener duidelijk moet uitleggen (desnoods schriftelijk vastleggen) welke zorg (behandeling, onderzoek, etc.) hij gaat leveren. Lid 2 van dat artikel bepaalt dat hij zich moet laten leiden door de wil van de patiënt.

Artikel 7:450 lid 1 BW bepaalt dat de toestemming van de patiënt vereist is voor de uitvoering van de behandeling.

Tevens; als je googled op de WGBO, dan vind je ook een hoop informatie over de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst. Overal maak ik er uit op dat de hulpverlener zich in hele sterke mate moet laten leiden door de wensen van de de patiënt, tenzij de wensen van de patiënt zich verzetten tegen het "goed hulpverlenerschap". Maar dat laatste is zelfs in geval van bijvoorbeeld een maagspoeling bij een overdosis nog een onderwerp van discussie indien de patiënt weigert.

Al met al ben ik wel een voorstander van de redelijkheid en denk ik dat er bepaalde tijdvakken in waarin zorg maar met moeite geleverd kan worden (midden in de nacht?) en dat dan niet alle gewone wensen uitgevoerd kunnen worden. Maar voor het overige ben ik van mening dat jij zelf zou moeten kunnen beslissen wanneer je naar bed wilt!
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: di 22 jul 2014 9:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dennis79 is een eind op de goede weg. Elke vorm van BIG-gerelateerd handelen (voorbehouden medische handelingen) valt onder het regime van de WGBO, de wet op de geneeskundige behandeling, vervat in BW7. Elk handelen moet gebaseerd zijn op informed consent en toestemming van de patiënt, behoudens enkele uitzonderingen die bij jou niet opgaan. Dit houdt in, dat een medisch voorbehouden handeling jou nooit kan worden opgelegd.

Het probleem is alleen, dat dit niet direct geldt voor niet-BIG geregistreerden, dus wel bijvoorbeeld voor verpleegkundigen en artsen, maar niet voor verzorgenden, schoonmakers en koffiemakers in een verpleeghuis (die op hun beurt dan ook geen medische voorbehouden handelingen mogen doen). Die werken echter wel weer onder de verantwoordelijkheid van een arts voor zover het direct te maken heeft met zorg.

Het dag/nacht regime en de intake is iets, wat naar mijn mening als arts en jurist gewoon een uitvloeisel is van een medisch beleid. En daarmee is er dus iemand met een BIG-registratie, die erop kan worden aangesproken dat jouw behandelplan niet deugt dan wel niet goed wordt uitgevoerd. Natuurlijk moet je, binnen de grenzen van het redelijke en medisch verantwoorde, zelf kunnen bepalen wanneer je naar bed gaat en wanneer je wakker wordt, wanneer en wat je eet enzovoorts. En zelfs al zou het niet een beleid zijn als dusdanig, dan nog heb je een contract met de instelling dat met het civielrechtelijke principe van de redelijkheid en billijkheid in het achterhoofd niet op een andere manier kan worden uitgeschetst dan dat je in redelijkheid die vrijheid gewoon moet hebben; niemand kan jou ertoe dwingen.

Wel kan kan het zijn dat met het oog op te weinig personeel in de late en nachtelijke uren de instelling het argument kan geven dat bepaalde wensen onredelijk belastend zijn, maar dit kan natuurlijk niet het geval zijn als jij bv maar half een uur later naar bed wilt of een half uur eerder op. Om in concrete gevallen nadere uitspraken te kunnen doen hebben we ook meer details nodig.

Verder m.b.t. verzekering werd hierboven al terecht opgemerkt, dat je niet een rechtsbijstandsverzekering kan nemen op het moment dat je al een probleem hebt. Nagenoeg elke polis kent uitsluiting van gebeurtenissen die al spelen bij het aangaan van de polis. De huidige omstandigheden kun je daar dus niet mee couperen (overigens heb je waarschijnlijk wel recht op een toevoeging maar dat terzijde). Dit moet je ook niet willen, want daar ga je niet verder mee komen; ga gewoon de discussie aan, maar niet met de uitvoerende handen, juist met de supervisie en in het bijzonder de medische staf. Daar kom je echt verder mee dan nu juridisch tegen de haren in te strijken, geloof me.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds