Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 15 mei 2024 3:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

"Renaissance van de Grondwet"
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Les in Grondwet plicht
Pro
78%
 78%  [ 18 ]
Contra
21%
 21%  [ 5 ]
Totaal aantal stemmen : 23

Auteur Bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 30 jan 2006 23:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
bona fides schreef:
Een lesje "het hoe en waarom van de rechtstaat" lijkt me zeker nuttig voor iedereen. Maar hebben we dat allemaal ooit al niet bij geschiedenis gehad? Franse revolutie, Montesquieu, etc. Ik vrees dat het allemaal niet zo beklijft als Pechtold zou willen Wink


Maar dat is toch juist wat hij zegt?! Dat het huidige onderwijs en het heersende sentiment niet voldoende is? Dat wil hij dan toch juist veranderen, zodat we er wel wat aan hebben?

Ik ben het dan ook met jou (en Pechtold) eens! Ik heb de indruk dat de meeste mensen niet goed beseffen hoe belangrijk het is dat de overheid zich aan regels heeft te houden, juist omdat dat de reden is dat het volk de macht aan de overheid laat. En dat ongecontroleerde overheidsmacht onvermijdelijk op misbruik uitloopt. Een AIVD met de bevoegdheden van de KGB is gewoon de KGB. En wat meer op de grondrechtentour: als wij als Het Westen zo veel beter zijn dan andere delen van de wereld, dan komt dat toch zeker door die grondrechten die wij in acht nemen. Dan gaat het niet aan die grondrechten buiten werking te stellen en ons tot 'hun' niveau te verlagen.

Maar in Nederland ben je dan een softie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 31 jan 2006 11:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goed, ik heb nu die toespraak eens goed bestudeerd (ik had 'm tot nog enkel even gescand) en ik zal iets genuanceerder aangeven wat ik bedoel. Pechtold heeft het voornamelijk over de grondrechten. Het idee van een herijking van de grondrechten en een breed maatschappelijk debat daarover juich ik toe. Ik ben het met hem eens dat het nodig is een goed besef te kweken van de waarde en de beperkingen van grondrechten. Dan heb je het trouwens over meer dan enkel de grondwet.

Michèle schreef:
Volgens mij straf je Pechtold nu af op dingen waarover hij zich nog niet heeft kunnen uitspreken. In zijn toespraak legt hij de nadruk op de grondrechten, en die staan in de grondwet. Ik begrijp niet waar je kritiek vandaan komt dat hij het verschil tussen die twee niet zou kennen. En wat betreft je wilde voorbeelden, geef de man een kans om zijn idee nader uit te werken, in plaats van hem hersenspinselen in de mond te leggen.


Ik leg hem niet hersenspinselen in de mond. Onze grondwet heeft nog steeds als uitgangspunt dat wetgeving, bestuur en rechtspraak in naam der Koning geschieden. Ik kan me niet voorstellen dat hij die geest weer wil doen herleven. Willem I als verlicht despoot. Mooie geschiedenis, maar hij wil toch niet dat we dat als uitgangspunt nemen voor onze samenleving? In mijn ogen is onze grondwet hooguit democratischals aanvulling op het koninklijk gezag. Dat is niet erg, want de praktijk is inmiddels anders. Maar dat wil niet zeggen dat de grondwet dan als uitgangspunt moet nemen.

Duch schreef:
O trouwens, nog een ding. Zullen we de voorrang van eenieder verbindende verdragsbepalingen ex. art. 93/94 Gw. afschaffen? Ik denk dat dat de staus van onze grondwet veel zal helpen. En als we dan toch bezig zijn, zullen we dan eindelijk die idiote Europeesrechtelijke doctrine van Costa/ENEL eens een keer goed verwerpen? Ook dat zou helpen. Want als je met voorbeelden als de VS gaat smijten, realiseer je dan ook dat vergrote nationale trots leidt tot meer weerstand tegen niet-nationale autoriteiten. En Nederland heeft nu juist de reputatie zo vreselijk goed te luisteren naar niet-nationale (desnoods zelfbenoemde) autoriteiten


Michèle schreef:
Ik zie het verband niet. In mijn beleving gaat de vergelijking met de VS niet verder, dan aantonen dat daar het besef van de gemeenschappelijke geschiedenis en trots op de staat veel verder gaat dan bij ons. Nationalisme is niet per definitie vies, en de VS niet per definitie fout. Ik denk dat je angst voor anti-niet-nationale gevoelens (volgt u nog!) uit het verband van het hier bedoelde historisch besef getrokken wordt.
(trouwens, jij was toch zo tegen de Europese rechtspraak...? Wink )


Jep, ik ben tegen de rechtspraak van het HvJEG zoals die nu is (niet tegen de idee Europese rechtspraak). Ik ben tegen de Costa/ENEL doctrine etc. Wat ik bedoel is het volgende. In het debat over constitutionele toetsing worden een paar argumenten al jaren en jaren gebruikt. Ten eerste zou art. 120 Gw er voor zorgen dat onze grondwet niets meer wordt dan een dode letter (meestal wordt hiervoor een standaardcitaat van Thorbecke gebruikt). Ten tweede mag er 'toch al' getoetst worden aan internationale verdragen en zou het enkel daarom alleen al logisch zijn art. 120 Gw. af te schaffen. Het punt is dat de systematiek van art. 93/94 Gw. (en de doctrine van Costa/ENEL) er blijkbaar voor zorgt dat onze grondwet aan belang inboet. Dat is ook logisch als de belangrijkste rechtspraak gebaseerd wordt op verdragen i.p.v. de grondwet. Mijn voorstel om die doorwerking af te schaffen komt niet uit het niets. Als je wil dat de grondwet meer gaat leven en meer in de belangstelling komt te staan zou het afschaffen van de doorwerkmethoden erg effectief blijken te zijn.

Nationalisme is inderdaad niet perse vies. Maar een Amerikaans voorbeeld? Brrr, ik word misselijk bij de gedachte. Dan maar geen nationaal besef. Terecht wordt opgemerkt dat Amerika 'niet ons voorbeeld hoeft te zijn.' het gevolg van het belangrijker maken van de grondwet is wel dat in gevallen van strijd met verdragen meestal de grondwet voorrang heeft. Dat zie je in de meeste landen die hun grondwet centraal stellen. In de VS bijvoorbeeld is de constitutie "uiteraard de hoogste wet van het land" (vrij vertaald). Dat zou ik toejuichen, maar dat doet wel afbreuk aan ons internationale imago....

Zonder helemaal te verzanden in een eigen monoloog kom ik denk ik uit op het volgende. Het idee van een debat over grondrechten en het kweken van een beter besef van wat dat voor dingen zijn en wat de beperkingen zijn vind ik een erg goed idee. het centraler stellen van onze grondwet vind ik een erg slecht idee zolang de grondwet ongewijzigd blijft. Ik zou er eerder voor zijn juist een discussie over de grondwet te houden, opdat we tot vernieuwing komen. Ik weet nog wel een paar regels die ik ter discussie zou willen stellen. De niet-centrale plaats van onze grondwet is voor een groot deel te wijten aan enkele grondwettelijke regels. Ik vind dus, nogmaals, dat ik Pechtold geen hersenspinsels in de mond leg, maar dat ik zijn redenering doortrek en dan constateer dat wat hij ofwel iets anders bedoelt dan hij zegt, ofwel zijn eigen standpunt niet helemaal doordacht heeft.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 31 jan 2006 14:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Fair enough.
Persoonlijk denk ik nog steeds dat dit een te academische benadering is en het nodeloos ingewikkeld maakt (maar ja daar ben je promovendus voor, toch? Razz )
Dat neemt niet weg dat je in bovenstaande absoluut een punt hebt.


@ bona fides: ach so! Very Happy
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 31 jan 2006 14:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jep! Very Happy En het schijnt dat ik af en toe wel eens een klein beetje overdrijf (zie mijn eerdere reactie). Razz

Ik denk eigenlijk dat Pechtold twee dingen bedoelt. Hij wil, denk ik, besef van de eigen nationale geschiedenis centraal stellen, en een debat voeren over de betekenis van grondrechten in onze samenleving. Dat zijn twee verschillende dingen die wel ergens een raakvlak hebben.

Je hebt ergens wel een goed punt als je stelt dat Pechtold zijn ideeën eerst maar eens uit moet werken voordat we over elkaar heen vallen om hem te bekritiseren. Het is immers op dit moment slechts gissen naar wat hij bedoelt. Maar het is zo leuk om kritiek te leveren.... Twisted Evil
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds