Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 6:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ontbinding koop paard, 6 maanden?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 25 feb 2006 15:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Ik ben het geheel met bona fides eens dat een geschonden mededelingsplicht van de verkoper boven de onderzoeksplicht van de koper zal gaan. Dit gaat dus niet geheel op wat jij beweert.

Daar heb je gelijk in, mijn voorbeeld was niet volledig.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Aifa

Aifa

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 19


BerichtGeplaatst: za 25 feb 2006 19:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Aifa schreef:

Quote:
Ik loop stage bij een advocatenkantoor en heb daar nog geen enkele klacht gehad over mijn kennis en mijn kunnen dus wat dat betreft twijfel ik niet aan mijn opleiding. Het scheelt dat wij meer praktijk kennis hebben en de boeken hetzelfde zijn als die van de uni.


Dan is het toch enigszins vreemd dat je de wettekst niet even zelf kon opzoeken, terwijl je toch al enigszins kon weten waar je moest zoeken!! Ik wil je absoluut niet beledigen maar de vragen die je stelde n.a.v. de antwoorden waren mijns inziens een beetje vreemd.



Sleepy

oke oke ik heb er niet echt super mn best voor gedaan om het op dát moment op te zoeken, ik was met mn stage aan de gang en deed dit eventjes snel tussendoor.
niet genoeg tijd aan besteed, enigzins nalatig van mezelf dus. Pray

maar om dat nou direct te koppelen aan t feit dat ik een hbo-er ben?!
gezien het feit dat ik nu stage loop en dus in de 'advocaten wereld mee draai', heb ik gemerkt dat ik erg goed mee kan komen.
misschien zijn jullie gewoon buitengewoon behendig in t opzoeken Applause Rolling Eyes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: za 25 feb 2006 19:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke, dat was ook een beetje flauw van me, maar ik speelde gewoon een beetje in op een discussie op een andere thread hier waarbij het gaat om de vraag of HBO-Recht bestaansrecht heeft.

Denk niet alleen dat het met opzoeken te maken heeft. Een wetsbepaling opzoeken is toch wel het simpelste onderdeel van het recht.
Het ging mij meer om het feit dat je vraagt wat een redelijke termijn is, terwijl in de antwoorden duidelijk gesteld was dat die termijn dus gewoon 6 maanden is. Lijkt mij heel concreet.
Verder werk je in de wereld van de advocatuur, waar bewijs leveren toch een vrij essentieel onderdeel is maar kan je niet bedenken hoe je kunt aantonen dat een paard een gebrek heeft vertoond in die 6 maanden. Vervolgens toon je niet echt de indruk dat je weet dat er juridisch gezien geen verschil is tussen dieren en zaken.
Vandaar dat ik mij liet verleiden tot het leggen van de connectie tussen HBO en je opmerkingen.....sorry, beetje flauw van me Laughing Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Aifa

Aifa

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 19


BerichtGeplaatst: za 25 feb 2006 21:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Oke, dat was ook een beetje flauw van me, maar ik speelde gewoon een beetje in op een discussie op een andere thread hier waarbij het gaat om de vraag of HBO-Recht bestaansrecht heeft.

Denk niet alleen dat het met opzoeken te maken heeft. Een wetsbepaling opzoeken is toch wel het simpelste onderdeel van het recht.
Het ging mij meer om het feit dat je vraagt wat een redelijke termijn is, terwijl in de antwoorden duidelijk gesteld was dat die termijn dus gewoon 6 maanden is. Lijkt mij heel concreet.
Verder werk je in de wereld van de advocatuur, waar bewijs leveren toch een vrij essentieel onderdeel is maar kan je niet bedenken hoe je kunt aantonen dat een paard een gebrek heeft vertoond in die 6 maanden. Vervolgens toon je niet echt de indruk dat je weet dat er juridisch gezien geen verschil is tussen dieren en zaken.
Vandaar dat ik mij liet verleiden tot het leggen van de connectie tussen HBO en je opmerkingen.....sorry, beetje flauw van me Laughing Wink


nou de vraag dat ik zeg hoe je kan aantonen dat een paard een gebrek vertoond binnen die 6 maanden, die stelde ik vanuit mijn kennis uit de paardenwereld. er valt niet zomaar aan te tonen dat dat gebrek zich heeft geopenbaard binnen die 6 maanden.
en dat er juridisch gezien geen verschil is tussen dieren en zaken weet ik wel, maar weer moet er hierbij vanuit gegaan worden dat daar toch wel degelijk verschil in zit. dat een cd speler kapot is gegaan, dat is duidelijk.

zo noem ik t voorbeeld van mijn instructrice:
pony liep ek, is verkocht aan een 10 jarig meisje, dit meisje reed er binnen 2 maanden tijd mee op een hoog niveau.
enkjele dagen voordat de 6 maanden termijn verstreken was, brachten ze de pony terug, de pony was levensgevaarlijk, meisje was er af gevallen etc.
deze pony heeft echter vroeger nooit een vlieg kwaad gedaan was alleen erg pittig.
dat meisje was inmiddels wel enkele cm's gegroeid.
volgens die mensen vertoonde de pony dus een gebrek.

dat is eventjes wat anders dan bij een defecte auto, cd speler, etc toch?

en ja ja juridisch gezien is een zaak een zaak dat snap ik nog wel als HBO-er zijnde Dancing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: za 25 feb 2006 22:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De kern van elk verhaal wat dit betreft is de conformiteit. Als een paard dus bijv. na 3 maanden chronisch ziek wordt dan kun je dit via een dierenartsverklaring heel simpel aantonen. Bij een ziekte is een gebrek namelijk heel duidelijk en concreet.
Jij hebt het in jouw geval over een pony die volgens de koper agressief en gevaarlijk is. Dit is natuurlijk al een veel moeilijker verhaal omdat het ten eerste lastig te bewijzen is maar vooral omdat het helemaal niet zeker is of er dan wel sprake is van non-conformiteit. Van belang is in zo'n geval welke verwachtingen er over het paard zijn uitgesproken. Heeft de koper voor de koop van de pony duidelijk gevraagd om een mak en makkelijk te berijden pony bijvoorbeeld. Of heeft de verkoper de verwachting geuit dat de pony super lief en heel tam is en door iedereen, ook kinderen, te berijden is. Dan zou er dus wel sprake kunnen zijn van non-conformiteit.
Is hier van te voren helemaal niets over gezegd dan lijkt het me erg ver gaan om dit als non-conformiteit te zien, aangezien je er volgens mij bij paarden zeker niet altijd vanuit mag gaan dat dat makke dieren zijn. En in die zin zal de kopende partij hier altijd wel duidelijk naar moeten informeren mijns inziens. Aan de andere kant zou je ook kunnen stellen dat als het voor de verkoper duidelijk was dat een 9-jarig meisje de pony zou bereiden de verkoper hier rekening mee zou moeten houden en wellicht zou moeten waarschuwen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 25 feb 2006 23:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aifa schreef:
dat is eventjes wat anders dan bij een defecte auto, cd speler, etc toch?

en ja ja juridisch gezien is een zaak een zaak dat snap ik nog wel als HBO-er zijnde Dancing

Feitelijk is het wel wat anders, maar juridisch, zoals je correct opmerkt, niet. Doordat het paard hier binnen 6 maanden werd teruggebracht, ligt de bewijslast (aangenomen dat het om consumentenkoop ging) bij de verkoper. Die heeft dan de moeilijke taak om aan te tonen dat het gebrek nog niet aanwezig was op het moment van levering. De regeltjes zijn allemaal hetzelfde als bij een cd-speler. De feitelijke uitwerking is anders. Voor een cd-speler hoef je er inderdaad geen dierenarts bij te halen. In dit specifieke geval is het zoals Eva al aangeeft nog maar de vraag of het paard een gebrek in de zin van 7:17 lid 2 BW heeft (al wordt daar het woord 'gebrek' zelf niet gebruikt). De eerste stap is in ieder geval vaststellen of het paard nu afwijkt van het overeengekomene. Als dat echt zo is (het meisje moet dus eerst bewijzen dat het paard werkelijk levensgevaarlijk is), dan wordt op grond van 7:18 lid 2 BW vermoed dat het paard op het moment van de levering al levensgevaarlijk was, althans reeds een aandoening had die de huidige levensgevaarlijkheid tot gevolg heeft gehad. Zolang dit vermoeden bestaat heeft de verkoper een probleem. Het is dus aan hem om dit vermoeden met tegenbewijs te weerleggen. Dat zal niet meevallen. Het is niet voldoende aan te tonen dat het paard op het moment van levering superlief was, want misschien had het paard al een ziekte onder de leden. Hij moet aantonen dat die ziekte of aandoening pas later is ontstaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: zo 26 feb 2006 0:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar zoals je al zei, moet het meisje zelf wel eerst aantonen dat het paard non-conform is. Ze moet dus wel kunnen aantonen dat het paard werkelijk agressief is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Aifa

Aifa

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 19


BerichtGeplaatst: ma 27 feb 2006 10:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Aan de andere kant zou je ook kunnen stellen dat als het voor de verkoper duidelijk was dat een 9-jarig meisje de pony zou bereiden de verkoper hier rekening mee zou moeten houden en wellicht zou moeten waarschuwen.


Denk niet dat het meisje de pony zal gaan bereiden Hypocrite
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: ma 27 feb 2006 13:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb blijkbaar een gevoelige snaar geraakt bij je toen ik je capaciteiten in twijfel stelde..... Cool Surprised
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Funky



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: ma 27 feb 2006 14:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De Pony bereiden lijkt me nu juist de beste oplossing in deze... beetje peper en zout erbij en smullen maar!
_________________
mens sane non potest vivere in corpore sicco...
Funky
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: ma 27 feb 2006 14:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
De Pony bereiden lijkt me nu juist de beste oplossing in deze... beetje peper en zout erbij en smullen maar!


Kijk uit, Funky. Er zijn redelijk wat paardenliefhebsters in ons midden.

Die ik van harte aanbeveel om je per mail/in je gastenboek te laten weten hoe zij er over denken Mr. Green
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: ma 27 feb 2006 17:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Quote:
De Pony bereiden lijkt me nu juist de beste oplossing in deze... beetje peper en zout erbij en smullen maar!


Kijk uit, Funky. Er zijn redelijk wat paardenliefhebsters in ons midden.


Denk dat Funky ook tot de liefhebbers behoort! Fork
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Funky



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 164


BerichtGeplaatst: ma 27 feb 2006 19:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

I rest my case! Bovendien moet een biefstukje ook gewoon gekocht worden dus we hebben met dezelfde titel van boek 7 BW te maken...
_________________
mens sane non potest vivere in corpore sicco...
Funky
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: ma 27 feb 2006 19:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het probleem zou wel meteen opgelost zijn, dus doen zou ik zeggen!! Laughing
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Aifa

Aifa

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 19


BerichtGeplaatst: ma 27 feb 2006 20:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Ik heb blijkbaar een gevoelige snaar geraakt bij je toen ik je capaciteiten in twijfel stelde..... Cool Surprised

nee hoor, alleen is taal en grammatica een erg belangrijk aspect indien je een goede jurist wil worden/zijn. (naast het fatsoenlijk een wetboek na kunnen kijken natuurlijk Think )
als jij een brief schrijft naar wederpartij en het hebt over een paard bereiden, tsja dan wordt t meteen een heel ander verhaal Yummie

*denkt aan oneliner* wat eeeeten we vandaag? Whistle
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds