Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu ma 03 jun 2024 23:10
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

tegenstrijdige voorwaarden
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
legalrebel



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 413


BerichtGeplaatst: do 26 dec 2013 11:00    Onderwerp: tegenstrijdige voorwaarden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kom deze, nogal tegenstrijdige bank voorwaarden tegen:
Alle geschillen tussen Partijen met betrekking tot de Kredietovereenkomst dan wel de Voorwaarden, zullen worden behandeld en beslecht door de rechtbanken van Nederland.

Deze Voorwaarden zijn onderworpen aan en zullen worden geïnterpreteerd in overeenstemming met de wetten van Malta.

Deze bank probeert onder de regels van de AFM uit te komen door zich te beroepen op de wetten van Malta. Bij in gebreke van zijn klanten wil de bank zijn schuldenaren liever voor de Nederlandse rechter zien.
Kan dit überhaupt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ArneL



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 118


BerichtGeplaatst: do 26 dec 2013 12:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uiteraard kan dit: het recht dat van toepassing is staat los van de rechter die dat recht zal moeten toepassen (de bevoegde rechter). Een Nederlandse rechter die Maltees recht toepast is zeker mogelijk. Daarbij moet echter niet over het hoofd worden gezien dat de Rome I Verordening in art. 6 bepaalt dat in veel gevallen het recht van de lidstaat waar de consument woont van toepassing is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
legalrebel



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 413


BerichtGeplaatst: do 26 dec 2013 13:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Een Nederlandse rechter die Maltees recht toepast is zeker mogelijk.

Mogelijk misschien, maar is dit ook wel eens in de praktijk voorgekomen? Ik neem aan dat de rechter zich in zo,n geval moet laten informeren over het Maltees recht. Zijn hier geen extra kosten aan verbonden?
Ik zie ook een tegenstrijdigheid. Zijn de Malteese voorwaarden nog wel van toepassing als we Rome Verordering art. 6 in acht nemen? Zijn in dat geval niet alle voorwaarden volgens de Maltese wet nietig?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
legalrebel



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 413


BerichtGeplaatst: do 26 dec 2013 14:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een klant van de bank die hier in Nederland een krediet afsluit geniet bescherming van de AFM en van de wet zoals bv de 14 dagen brief en de maximale incassokosten die in rekening gebracht mogen worden. Kan ik mij volgens Rome I Verordening in art. 6 beroepen op dezelfde bescherming?

Voor je vraag betreffende het Maltees recht:
De bank zegt dat het Maltees recht van toepassing is op hun alg. voorwaarden.


Laatst aangepast door legalrebel op do 26 dec 2013 15:17, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ArneL



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 118


BerichtGeplaatst: do 26 dec 2013 14:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

legalrebel schreef:
Quote:
Een Nederlandse rechter die Maltees recht toepast is zeker mogelijk.

Mogelijk misschien, maar is dit ook wel eens in de praktijk voorgekomen?
Vast wel, maar ik ga hier geen voorbeelden noemen, de rechter is daartoe immers verplicht (bijv. art. 10:2 BW).
legalrebel schreef:
Ik neem aan dat de rechter zich in zo,n geval moet laten informeren over het Maltees recht. Zijn hier geen extra kosten aan verbonden?
Als de rechter het nodig acht om zich daarover te informeren kan hij bijvoorbeeld vragen stellen aan het Internationaal Juridisch Instituut of een buitenlands orgaan (art. 67 Rv). Hoe het met kosten zit is mij niet bekend.
legalrebel schreef:
Ik zie ook een tegenstrijdigheid. Zijn de Malteese voorwaarden nog wel van toepassing als we Rome Verordering art. 6 in acht nemen? Zijn in dat geval niet alle voorwaarden volgens de Maltese wet nietig?
Wat bedoel je met "de Maltese voorwaarden"?
legalrebel schreef:
Een klant van de bank die hier in Nederland een krediet afsluit geniet bescherming van de AFM en van de wet zoals bv de 14 dagen brief en de maximale incassokosten die in rekening gebracht mogen worden.
Op welke manier genieten consumenten ooit direct bescherming van de AFM? De aanmaning ex art. 6:96 lid 6 BW (de 14-dagenaanmaning) en de gemaximeerde incassokosten zijn bij kredieten niet van belang omdat incassokosten daarbij nooit in rekening mogen worden gebracht.
legalrebel schreef:
Kan ik mij volgens Rome I Verordening in art. 6 beroepen op dezelfde bescherming?
Artikel 6 lid 2 van Rome I luidt:
Quote:
2. Niettegenstaande lid 1 kunnen de partijen overeenkomstig artikel 3 het recht kiezen dat van toepassing is op een overeenkomst die voldoet aan de voorwaarden van lid 1. Deze keuze mag er evenwel niet toe leiden dat de consument de bescherming verliest welke hij geniet op grond van bepalingen waarvan niet bij overeenkomst kan worden afgeweken volgens het recht dat overeenkomstig lid 1 toepasselijk zou zijn geweest bij gebreke van rechtskeuze.
Aanvullend op de bescherming die de Maltese wet je biedt (die gedeeltelijk zal overeenkomen met de Nederlandse door implementatie van EU-richtlijnen) geniet je dus aanvullende bescherming van de Nederlandse wet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
legalrebel



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 413


BerichtGeplaatst: do 26 dec 2013 15:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Op welke manier genieten consumenten ooit direct bescherming van de AFM? De aanmaning ex art. 6:96 lid 6 BW (de 14-dagenaanmaning) en de gemaximeerde incassokosten zijn bij kredieten niet van belang omdat incassokosten daarbij nooit in rekening mogen worden gebracht.

Ik bedoel bij de bescherming AFM bv de maximum rente die de bank in rekening mag brengen.

Ik had het over incassokosten bij in gebreke kredietnemer. Waarom zouden die niet in rekening gebracht mogen worden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ArneL



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 118


BerichtGeplaatst: do 26 dec 2013 15:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

legalrebel schreef:
Quote:
Op welke manier genieten consumenten ooit direct bescherming van de AFM? De aanmaning ex art. 6:96 lid 6 BW (de 14-dagenaanmaning) en de gemaximeerde incassokosten zijn bij kredieten niet van belang omdat incassokosten daarbij nooit in rekening mogen worden gebracht.
Ik bedoel bij de bescherming AFM bv de maximum rente die de bank in rekening mag brengen.
Dat is geen bescherming van de AFM, maar van de wet (het Besluit kredietvergoeding jo. art. 35 Wck)
legalrebel schreef:
Ik had het over incassokosten bij in gebreke kredietnemer. Waarom zouden die niet in rekening gebracht mogen worden?
Daar had ik het ook over: art. 34 Wck belet dat incassokosten worden gerekend (bijv. Rb Breda, 2 mei 2012, ECLI:NL:RBBRE:2012:BW4484, r.o. 2.7).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
legalrebel



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 413


BerichtGeplaatst: ma 30 dec 2013 14:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ArneL, bedankt voor je uitleg.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: ma 06 jan 2014 16:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

legalrebel schreef:
Quote:
Een Nederlandse rechter die Maltees recht toepast is zeker mogelijk.

Mogelijk misschien, maar is dit ook wel eens in de praktijk voorgekomen? Ik neem aan dat de rechter zich in zo,n geval moet laten informeren over het Maltees recht. Zijn hier geen extra kosten aan verbonden?
Ik zie ook een tegenstrijdigheid. Zijn de Malteese voorwaarden nog wel van toepassing als we Rome Verordering art. 6 in acht nemen? Zijn in dat geval niet alle voorwaarden volgens de Maltese wet nietig?


Even buiten beschouwing latende dat het in jouw zaak een consumentenkwestie betreft, komt het regelmatig voor dat een Nederlandse rechter op basis van buitenlands recht een oordeel moet vellen.

Stel dat een Nederlands bedrijf koopt iets bij een Duits bedrijf, wat ook in Duitsland gefabriceerd wordt. Vervolgens daagt de verkoper de Nederlandse koper voor de rechter.

Bij gebrek aan afspraken over bevoegdheid, zal de Nederlandse rechter bevoegd zijn, als rechter in het land van de gedaagde, maar zal het Duitse recht van toepassing zijn, als recht van het land waar de belangrijkste prestatie verricht is.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
legalrebel



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 413


BerichtGeplaatst: di 14 jan 2014 23:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In een andere zaak heeft de eisende partij in zijn alg. voorwaarden staan dat in geval van een geschil de zaak voorgelegd moet worden aan het Nicosia court in Cyprus. Deze kredietverstrekker probeert de Nederlandse wetgeving m.b.t. het verstekken van kredieten te ontlopen door gebruik te maken van een andere wetgeving. Maar nu er problemen zijn met een van zijn schuldenaren wil hij toch dat de Nederlandse rechter hier een uitspraak over doet. Kan de schuldenaar eisen dat de zaak voor het Nicosia gerecht behandelt wordt zoals dit contractueel afgesproken is?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
legalrebel



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 413


BerichtGeplaatst: wo 26 feb 2014 13:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De eiser in deze zaak beroept zich nu op art 93 jo 99 Rv en art 108 lid 2 Rv en wil de zaak gewoon voor de Nederlandse rechter.
Klopt dit?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: wo 26 feb 2014 14:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

legalrebel schreef:
Kan de schuldenaar eisen dat de zaak voor het Nicosia gerecht behandelt wordt zoals dit contractueel afgesproken is?


Be careful what you wish for...
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
legalrebel



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 413


BerichtGeplaatst: wo 26 feb 2014 14:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Be careful what you wish for...


Dennis79, Bedoel je een zaak in Cyprus? Daar ben ik niet bang voor hoor!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
legalrebel



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 413


BerichtGeplaatst: ma 31 mrt 2014 20:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De rechter heeft beslist dat de zaak voor de Nederlandse rechter behandelt moet worden.
Wat ik vreemd vind is dat er een vonnis is, ook al omdat mijn verzoek aan de rechtbank alleen ging om de bevoegdheid.

In het vonnis staat:
veroordeelt......... in de proces kosten van het incident tot aan deze uitspraak begroot op 30 euro aan salaris gemachtigde. De inhoudelijke behandeling van de zaak is verwezen naar een latere datum.

Kunnen deze kosten opgeschort worden totdat de zaak inhoudelijk behandelt wordt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
legalrebel



Leeftijd: 72
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 413


BerichtGeplaatst: di 01 apr 2014 10:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat nog vreemder is , de eisende partij doet in haar verweer geen verzoek voor een kostenvergoeding. Het kan natuurlijk zijn dat ze dit op een latere datum met een aanvulling op hun verweer hebben gedaan. Moet de rechtbank mij dan niet hier ook een kopie van sturen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds