Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 04 jun 2024 8:15
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Werkgever weigert wettelijke loonsverhoging.
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ram00na



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 17


BerichtGeplaatst: wo 12 feb 2014 22:12    Onderwerp: Werkgever weigert wettelijke loonsverhoging. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forumgenoten,

ik werk al 5 jaar met veel plezier bij een sportschool achter de bar/receptie. Ik was toendertijd 18 en kreeg direct €8,00 per uur toegezegd. Ik heb al die jaren loonheffingskorting gehad, dus ik leverde er vrijwel niets op in.

Ik werkte hier al die jaren 10 uur, echter ben ik per 1 februari teruggegaan naar 5 uur. Ik heb nu ook een ander baantje, waar ik €10,00 per uur ontvang, en ik heb nu hier de loonheffingskorting toegepast (dus bij de sportschool krijg ik vanaf 1 februari 5 uur uitbetaald zonder loonheffingskorting).

Nu ben ik afgelopen maandag 23 geworden, en MOET ik dus meer dan €8,00 gaan verdienen. Afhankelijk van hoeveel uur een werkweek is ligt dit bedrag tussen de €9,26 (40 uur) - €10,28 (36 uur). Weet iemand van wat voor werkweek ik mag uitgaan bij 10 (per 1 februari 5) uur werk?

Mijn werkgever weigert echter om mijn salaris te verhogen, omdat hij dit nog nooit bij iemand heeft gedaan (de gang van zaken hier is sowieso erg triest te noemen; zo heb ik ook nooit een contract hoeven ondertekenen en de ene helft van het personeel weer wel). Ook beweert hij dat ik al die jaren meer heb gekregen dan het minimumloon (wat ook zo is), maar dit mag natuurlijk niet op deze manier gecompenseerd worden..

Mijn vraag is nu wat ik hier tegen kan ondernemen. Ik heb hier namelijk sowieso recht op, ongeacht wat hij beweert. Ik zit nu namelijk onder het minimumloon. Nu weet ik dat ik een melding kan doen bij de Arbeidsinspectie, maar ik los het natuurlijk liever via een vriendelijke manier op.

Kan ik bijvoorbeeld eerst een juridisch onderbouwde brief schrijven waarin ik dreig met bericht aan de Arbeidsinspectie indien zij geen gehoor geven aan mijn verzoek?

Op mijn salarisstrook staat ook netjes mijn minimumloon genoemd. In januari bedroeg dit minder dan wat ik kreeg (omdat ik toen nog niet onder het minimumloon zat), maar dit zal dus over februari hoger liggen dan dat wat ik krijg uitbetaald. Kan ik dit nog onder mijn werkgever zijn neus duwen en het hiermee afdwingen?

Graag hoor ik jullie mening/advies hierover.

Alvast bedankt, Ramona.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ram00na



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 17


BerichtGeplaatst: wo 12 feb 2014 22:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik krijg elk jaar in mei vakantiegeld uitbetaald. Dit wordt ook per maand opgebouwd op mijn salarisstrook. Zit dit dan in mijn uurloon of niet? Dit heeft namelijk ook invloed op het minimumloon (wel of geen vakantietoeslag erbij).

Indien ik dit apart krijg elk jaar in mei, lijkt het me dat ik het uurloon zonder vakantietoeslag moet pakken? Dan zou het minimumuurloon afhankelijk van het aantal uren tussen de €8, 57 (40 uur) en €9,52 (36 uur) moeten liggen.

Zie: http://www.loonwijzer.nl/home/salaris/minimumlooncheck/uurloon
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: do 13 feb 2014 23:45    Onderwerp: Re: Werkgever weigert wettelijke loonsverhoging. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je hem op een zachte manier wilt dringen dan moet je hem er van overtuigen dat je op meer recht hebt. Overigens heb je ook recht op een wettelijke verhoging van 0% tot 50% over het deel dat niet op tijd betaald is. Maar daar zal hij wel nog veel minder voor voelen.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ram00na



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 17


BerichtGeplaatst: wo 19 feb 2014 21:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Overtuigen werkt helaas niet. Hij zei simpel gezegd: voor jou 100 anderen, je krijgt niets of je vliegt eruit.

Nu mag hij me uiteraard ook niet zomaar ontslaan, dus volgens mij was dit meer grote praatjes..

Maar als ik hem niet kan overtuigen zal ik er dus werk van moeten maken bij de Arbeidsinspectie?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: wo 19 feb 2014 22:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kan het melden, maar je moet ook nog wel zelf je achterstallige loon opeisen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/minimumloon/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-doen-als-ik-minder-loon-krijg-dan-het-wettelijk-minimumloon.html

Ik snap alleen 1 ding niet, je zegt dat op je loonstrook wel het minimumloon vermeld staat, krijg je dan minder uitbetaald dan je loonstrook aangeeft??
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ram00na



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 17


BerichtGeplaatst: di 25 feb 2014 14:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Je kan het melden, maar je moet ook nog wel zelf je achterstallige loon opeisen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/minimumloon/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-doen-als-ik-minder-loon-krijg-dan-het-wettelijk-minimumloon.html

Ik snap alleen 1 ding niet, je zegt dat op je loonstrook wel het minimumloon vermeld staat, krijg je dan minder uitbetaald dan je loonstrook aangeeft??


Op mijn loonstrook stond tot op heden dat ik 322 euro moest verdienen, en ik kreeg 345 uitbetaald. Ik moest nu namelijk 7,92 verdienen (even uit mn hoofd) op 22-jarige leeftijd. Nu ik 23 ben, zal dit wettelijk minimumloon op mijn salarisstrook dus een hoger bedrag vermelden, en zal de 345 die ik uitbetaald krijg, hier zeer waarschijnlijk onder zitten. Maar zoals vermeld, moet ik dan dus even mijn loonstrook afwachten over de maand februari omdat ik daar nog geen zicht op heb nu.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds