Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 3:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Weigering aan de deur op grond van huidskleur.
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Otis



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 25


BerichtGeplaatst: zo 27 okt 2013 15:15    Onderwerp: Weigering aan de deur op grond van huidskleur. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gisteren was het weer zover, we hadden zin om op zaterdagavond te gaan stappen. Natuurlijk hadden we allemaal in ons achterhoofd dat er wel een dikke kans kan zijn dat we geweigerd kunnen worden, daarom moeten gaan we ook altijd uit met de gedachte: "Nee heb je en ja kun je krijgen."

We hebben allemaal ons best gedaan om binnen de kledingvoorschriften te vallen. Hiermee bedoel ik dus geen petjes, sneakers of andere redenen waar de portiers ons makkelijk kunnen weigeren.

Eenmaal aangekomen voor de club Fellini's in Enschede stonden we in een korte rij, en niemand zorgde voor overlast in deze rij. Kortom nog geen ENKELE reden om iemand toegang te kunnen weigeren. Iedereen liep letterlijk vlot naar binnen totdat de drie buitenlands uitziende jongens naar binnen wilden lopen. En ja hoor, meneer de uitsmijter steekt zijn arm uit en we horen de drie magische woorden: "Alleen vaste klanten."

De mensen achter ons in de rij konden zonder problemen met een boog om ons heen lopen terwijl wij de uitsmijter ervan probeerden te overtuigen ons toch binnen te laten. Het maakte allemaal niet uit wat we zeiden.

Kortom het werd niks met deze gast aangezien je kon merken dat hij slim genoeg was om buitenlanders te herkennen, en dom genoeg om ze te blijven weigeren zonder door te hebben dat hij fout bezig was.

Na een kwartier buiten te hebben gestaan spraken twee leuke Nederlandse dames mij aan. We hebben even een babbeltje gemaakt en ze waren zelf onderweg naar de club waar ik zojuist ben geweigerd. Ze drongen erop aan om mij mee te nemen om nog een keer te proberen. Ik wilde mezelf eigenlijk niet weer laten vernederen maar na het aandringen van de dames ben ik meegegaan. En jawel, weer hetzelfde verhaal. De dames hebben echt hun best gedaan om de uitsmijter over te halen, maar het mocht niet baten. Ik wilde de avond voor de dames niet verpesten dus ik vertelde hen dat ze gerust naar binnen konden gaan zonder mij.

Het begon wel aan mij te knagen... toen zag ik twee politieagenten lopen en heb hen het verhaal uitgelegd. Het kwam erop neer dat ze zeiden: "We weten dat je gelijk hebt, maar je kan het niet aantonen. En wij kunnen niets doen zonder bewijs." Ik werd er wel stil van, maar ik begreep de agenten en ik gaf ze ook gelijk.

Ik snap dat sommigen op het forum misschien wel denken: "Ach, stel je niet aan en zoek gewoon een andere tent." Maar ik vind dat ik geen genoegen hoef te nemen met zo een antwoord. Het gaat erom dat ze je weigeren om wie je bent, en dat ga je op een gegeven moment persoonlijk opvatten. Het deed me echt denken aan de Joden die in de Tweede Wereldoorlog geen toegang meer hadden tot openbare gelegenheden.

Ik wil dus weten of het mogelijk is hier verandering in te brengen. Hiermee doel ik eigenlijk op het heterdaad betrappen van discrimineren aan de deur. Misschien zou dit kunnen d.m.v. camerawerk. Zijn deze opnames dan ook rechtsgeldig en lever ik ze in bij de politie of gemeente?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
svdongen



Leeftijd: 27
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 359


BerichtGeplaatst: zo 27 okt 2013 15:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je bedoelt dat je aangifte wilt doen en al bewijs hebt zodat de zaak 'zo klaar is als een klontje'?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Otis



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 25


BerichtGeplaatst: zo 27 okt 2013 15:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

svdongen schreef:
Je bedoelt dat je aangifte wilt doen en al bewijs hebt zodat de zaak 'zo klaar is als een klontje'?


Daar komt het wel op neer ja!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
svdongen



Leeftijd: 27
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 359


BerichtGeplaatst: zo 27 okt 2013 15:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ten eerste zijn discriminatiezaken vrij lastig. In jouw geval moet je dus aan kunnen tonen dat je vanwege een bepaalde eigenschap wordt geweigerd, die ook niet gebruikelijk kan zijn (zoals kleding bijvoorbeeld wel kan zijn, zoals je al aangeeft).

Je moet goed bij jezelf nadenken hoe je dat überhaupt kan aantonen. Een grote steekproef, zou bijvoorbeeld een optie zijn. De weigergrond van de portier 'alleen vaste klanten' zul je bijvoorbeeld ook moeten ontkrachten: zoek een 'niet vaste klant' en stuur die erop af.

En dit alles moet je ook nog eens als bewijsmateriaal kunnen presenteren, waar misschien het lastigste zit. Binnen het civiel recht is natuurlijk veel mogelijk, maar hoe zit dat in het strafrecht? Daar gelden vaak strengere regels.

Wat heb je daaromtrent zelf al gevonden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Otis



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 25


BerichtGeplaatst: zo 27 okt 2013 15:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

svdongen schreef:
Ten eerste zijn discriminatiezaken vrij lastig. In jouw geval moet je dus aan kunnen tonen dat je vanwege een bepaalde eigenschap wordt geweigerd, die ook niet gebruikelijk kan zijn (zoals kleding bijvoorbeeld wel kan zijn, zoals je al aangeeft).

Je moet goed bij jezelf nadenken hoe je dat überhaupt kan aantonen. Een grote steekproef, zou bijvoorbeeld een optie zijn. De weigergrond van de portier 'alleen vaste klanten' zul je bijvoorbeeld ook moeten ontkrachten: zoek een 'niet vaste klant' en stuur die erop af.

En dit alles moet je ook nog eens als bewijsmateriaal kunnen presenteren, waar misschien het lastigste zit. Binnen het civiel recht is natuurlijk veel mogelijk, maar hoe zit dat in het strafrecht? Daar gelden vaak strengere regels.

Wat heb je daaromtrent zelf al gevonden?


Dat is exact waar ik ook aan dacht. Ik ben er al achter dat een vriendin van mij met haar hele aanhang daar gisteren ook was. Dit was hun eerste keer. Daarnaast werd deze groep gevraagd zich te legitimeren, aangezien de club 21 jaar en ouder is. Één van deze dames was nog 16 jaar en ook zij mocht naar binnen nadat zij haar ID-kaart heeft laten zien.

Kortom werden er niet alleen vaste gasten binnen gelaten en heeft de portier zelfs de het beleid geschonden door een 16-jarige binnen te laten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 27 okt 2013 15:59    Onderwerp: Re: Weigering aan de deur op grond van huidskleur. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Otis schreef:
Misschien zou dit kunnen d.m.v. camerawerk. Zijn deze opnames dan ook rechtsgeldig en lever ik ze in bij de politie of gemeente?

Bewijs is bewijs. Met een opname leg je feiten vast. Met rechtsgeldigheid heeft dat niet veel te maken.

Iets anders is dat de wederpartij zou kunnen aanvoeren dat jij inbreuk hebt gemaakt op hun persoonlijke levenssfeer o.i.d. door opnamen te maken. Ten eerste gaat dat niet op: je bevindt je daar als ik het goed begrijp op de openbare weg. Ten tweede zal een eventuele onrechtmatigheid van de opname er niet voor zorgen dat de opname niet als bewijs zou mogen worden gebruikt. Uiteindelijk legt die opname vast wat er in werkelijkheid is gebeurd en die eventuele onrechtmatigheid (waar m.i. dus niet eens sprake van is) doet niets af aan de betrouwbaarheid van dat bewijs.

Een crimineel kan zich niet verdedigen met "ik dien vrijuit te gaan want ik ben zo achterbaks bezig geweest dat er geen rechtmatig bewijs tegen mij bestaat".
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Otis



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 25


BerichtGeplaatst: zo 27 okt 2013 16:13    Onderwerp: Re: Weigering aan de deur op grond van huidskleur. Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Otis schreef:
Misschien zou dit kunnen d.m.v. camerawerk. Zijn deze opnames dan ook rechtsgeldig en lever ik ze in bij de politie of gemeente?

Bewijs is bewijs. Met een opname leg je feiten vast. Met rechtsgeldigheid heeft dat niet veel te maken.

Iets anders is dat de wederpartij zou kunnen aanvoeren dat jij inbreuk hebt gemaakt op hun persoonlijke levenssfeer o.i.d. door opnamen te maken. Ten eerste gaat dat niet op: je bevindt je daar als ik het goed begrijp op de openbare weg. Ten tweede zal een eventuele onrechtmatigheid van de opname er niet voor zorgen dat de opname niet als bewijs zou mogen worden gebruikt. Uiteindelijk legt die opname vast wat er in werkelijkheid is gebeurd en die eventuele onrechtmatigheid (waar m.i. dus niet eens sprake van is) doet niets af aan de betrouwbaarheid van dat bewijs.

Een crimineel kan zich niet verdedigen met "ik dien vrijuit te gaan want ik ben zo achterbaks bezig geweest dat er geen rechtmatig bewijs tegen mij bestaat".


Het is inderdaad een openbare weg, dus filmen zou moeten kunnen. Dan zou ik eigenlijk dus van een afstand en ongezien een uur of twee moeten filmen. En even kijken of het alleen de allochtoon uitziende mensen zijn die niet binnen komen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
svdongen



Leeftijd: 27
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 359


BerichtGeplaatst: zo 27 okt 2013 16:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat was vooral een punt waarover ik twijfelde, de inbreuk op de persoonlijke levenssfeer. Maar je kunt goed stellen, ook vanwege de openbaarheid van het geval, zoals Bona Fides uiteindelijk ook concludeert, dat er hier dan geen sprake is van dusdanig onrechtmatig bewijs zodat de zaak kan slagen.

Nu nog alles op zien te nemen zonder dat die portiers het merken en helemaal 'flippen'.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Otis



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 25


BerichtGeplaatst: zo 27 okt 2013 16:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

svdongen schreef:
Dat was vooral een punt waarover ik twijfelde, de inbreuk op de persoonlijke levenssfeer. Maar je kunt goed stellen, ook vanwege de openbaarheid van het geval, zoals Bona Fides uiteindelijk ook concludeert, dat er hier dan geen sprake is van dusdanig onrechtmatig bewijs zodat de zaak kan slagen.

Nu nog alles op zien te nemen zonder dat die portiers het merken en helemaal 'flippen'.


Lijkt mij een ideale klus voor Pownews Yesss
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Otis



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 25


BerichtGeplaatst: zo 27 okt 2013 17:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is een College voor de rechten van de mens ingesteld voor soortgelijke zaken als die van mij.
http://www.mensenrechten.nl/
http://form.mensenrechten.nl/klachtindienen

Het voordeel is dat deze procedure geheel kosteloos is, tenzij uzelf van plan bent naar de rechter te stappen. Het nadeel is dat een oordeel van het College niet bindend is. Wel blijkt dat 75% van de organisaties die hebben gediscrimineerd het oordeel opvolgen.

Iemand ervaring gehad met de procedure?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
svdongen



Leeftijd: 27
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 359


BerichtGeplaatst: zo 27 okt 2013 17:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, maar ik heb wel ooit contact met ze gehad en ze lijken zeer vriendelijk en onderzoeken de zaak gedegen. Bovendien, als er een uitspraak ligt die positief is, gaat een strafrechtelijke procedure ook makkelijker denk ik (omdat een officier/GH zulks niet zomaar negeert).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 27 okt 2013 19:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

svdongen schreef:
Dat was vooral een punt waarover ik twijfelde, de inbreuk op de persoonlijke levenssfeer. Maar je kunt goed stellen, ook vanwege de openbaarheid van het geval, zoals Bona Fides uiteindelijk ook concludeert, dat er hier dan geen sprake is van dusdanig onrechtmatig bewijs zodat de zaak kan slagen.

Nu nog alles op zien te nemen zonder dat die portiers het merken en helemaal 'flippen'.

Nogmaals, ook al was het onrechtmatig verkregen bewijs, dan is het nog steeds uitstekend bruikbaar als bewijs van strafbare feiten.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Otis



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 25


BerichtGeplaatst: zo 27 okt 2013 23:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
svdongen schreef:
Dat was vooral een punt waarover ik twijfelde, de inbreuk op de persoonlijke levenssfeer. Maar je kunt goed stellen, ook vanwege de openbaarheid van het geval, zoals Bona Fides uiteindelijk ook concludeert, dat er hier dan geen sprake is van dusdanig onrechtmatig bewijs zodat de zaak kan slagen.

Nu nog alles op zien te nemen zonder dat die portiers het merken en helemaal 'flippen'.

Nogmaals, ook al was het onrechtmatig verkregen bewijs, dan is het nog steeds uitstekend bruikbaar als bewijs van strafbare feiten.


Is onrechtmatig verkregen bewijs niet per definitie onbruikbaar?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Otis



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 25


BerichtGeplaatst: zo 27 okt 2013 23:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
svdongen schreef:
Dat was vooral een punt waarover ik twijfelde, de inbreuk op de persoonlijke levenssfeer. Maar je kunt goed stellen, ook vanwege de openbaarheid van het geval, zoals Bona Fides uiteindelijk ook concludeert, dat er hier dan geen sprake is van dusdanig onrechtmatig bewijs zodat de zaak kan slagen.

Nu nog alles op zien te nemen zonder dat die portiers het merken en helemaal 'flippen'.

Nogmaals, ook al was het onrechtmatig verkregen bewijs, dan is het nog steeds uitstekend bruikbaar als bewijs van strafbare feiten.


Is onrechtmatig verkregen bewijs niet per definitie onbruikbaar?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Otis



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 25


BerichtGeplaatst: zo 27 okt 2013 23:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
svdongen schreef:
Dat was vooral een punt waarover ik twijfelde, de inbreuk op de persoonlijke levenssfeer. Maar je kunt goed stellen, ook vanwege de openbaarheid van het geval, zoals Bona Fides uiteindelijk ook concludeert, dat er hier dan geen sprake is van dusdanig onrechtmatig bewijs zodat de zaak kan slagen.

Nu nog alles op zien te nemen zonder dat die portiers het merken en helemaal 'flippen'.

Nogmaals, ook al was het onrechtmatig verkregen bewijs, dan is het nog steeds uitstekend bruikbaar als bewijs van strafbare feiten.


Is onrechtmatig verkregen bewijs niet per definitie onbruikbaar?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds