Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 22:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vragen mbt jeugdrecht (uithuisplaatsing)
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Milli



Leeftijd: 35
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 12


BerichtGeplaatst: vr 19 apr 2013 10:13    Onderwerp: Vragen mbt jeugdrecht (uithuisplaatsing) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forumleden,

Ik ben voor mijn studie een onderzoek aan het doen naar de juridische voorwaarden voor uithuisplaatsing van een kind in Nederland. Nu heb ik BJZ al benaderd, maar ik zou graag ook de kant willen weten van het juridische aspect en op internet is er weinig over te vinden.

Ik wil graag weten aan welke eisen de ouders moeten voldoen om hun kind te mogen blijven zien of het kind terug kunnen krijgen?

Daarnaast vraag ik mij af of hier iemand jeugdrecht heeft gestudeerd en ouders bij staat in het geval van uithuisplaatsing? Zo ja, dan wil ik graag weten wat de drijfveer is om te pleiten voor een gezin, wetend dat er problematiek plaatsvindt binnen dat gezin?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
jeroen1989



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 168


BerichtGeplaatst: ma 22 apr 2013 10:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niks te vinden over de juridische aspecten van een 'uithuisplaatsing'? Lijkt me sterk.. Als je de Kluwer Navigator of SDU even bekijkt, staat vast genoeg op.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
shenur



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HvA

Berichten: 27


BerichtGeplaatst: ma 22 apr 2013 11:47    Onderwerp: Re: Vragen mbt jeugdrecht (uithuisplaatsing) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Milli schreef:
Beste forumleden,

Ik ben voor mijn studie een onderzoek aan het doen naar de juridische voorwaarden voor uithuisplaatsing van een kind in Nederland. Nu heb ik BJZ al benaderd, maar ik zou graag ook de kant willen weten van het juridische aspect en op internet is er weinig over te vinden.

Ik wil graag weten aan welke eisen de ouders moeten voldoen om hun kind te mogen blijven zien of het kind terug kunnen krijgen?

Daarnaast vraag ik mij af of hier iemand jeugdrecht heeft gestudeerd en ouders bij staat in het geval van uithuisplaatsing? Zo ja, dan wil ik graag weten wat de drijfveer is om te pleiten voor een gezin, wetend dat er problematiek plaatsvindt binnen dat gezin?


Misschien helpt deze site je wel een eindje op weg:
http://www.nji.nl/eCache/DEF/1/31/793.html
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hermanJ



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 237


BerichtGeplaatst: ma 22 apr 2013 19:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij UHP volgt de rechter in 99% vd gevallen de eis van de Raad vd Kinderbescherming. Ze kijken niet of wat in het rapport van de Raad staat een juiste weergave is van de werkelijkheid. Vervolgens is de kans groot dat BJZ er alles aandoet om de UHP zo lang mogelijk in stand te houden (ze worden namelijk gefinancierd adhv UHP en OTS).

Helaas is het niet verplicht dat voordat een drastische maatregel als OTS of UHP wordt genomen een gekwalificeerde academicus naar "het geval" onderzoek doet. Nee, dat wordt gedaan door het overschrijven van meldingen van de buren, meningen/indrukken van politieagenten, BJZ-medewerkers met maximaal HBO (maar zonder enige diagnostische kennis).

Vanaf dag 1 na UHP moet BJZ werken aan terugplaatsing:

Quote:
De gezinsvoogd biedt hulp en steun aan de minderjarige en de ouders met gezag. De hulp en steun zijn erop gericht de met het gezag belaste ouder de verantwoordelijkheid voor de verzorging en opvoeding zoveel mogelijk te doen behouden (art. 1:257 lid 2 BW).

en

Als een gezinsvoogd belast is met de uitvoering van OTS, heeft deze de taak om de gezinsband tussen ouders met gezag en hun kind te bevorderen (art. 1:257 lid 4 BW).


Wil je meer weten over de dagelijkse praktijk van jeugdzorg in Nederland en de komende ontwikkelingen (die aardig richting DDR gaan) kijk eens op:

http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.nl/

Als ooit kinderen krijgt: hou ze uit de buurt van de zogenaamde "professionals" van jeugdzorg. Ga ook niet vrijwillig met ze in zee.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Milli



Leeftijd: 35
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 12


BerichtGeplaatst: ma 22 apr 2013 22:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de tips! En HermanJ bedankt voor de duidelijke uitleg, ik ben er inderdaad wel achter dat het in de praktijk allemaal anders werkt. En dat is niet alleen mbt jeugdzorg het geval maar met vrijwel alle hulpverlenende instanties.
Helaas draait het alleen nog maar om geld en niet om de zorg of kwaliteit van de zorg.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds