Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 17:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hoe kan / moet de hypotheeklast verdeeld worden?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mr. Tolt



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: do 13 feb 2014 13:12    Onderwerp: Hoe kan / moet de hypotheeklast verdeeld worden? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Situatieschets:
Mijn ex-partner en ik kochten een koopwoning. We zijn beiden 100% aansprakelijk voor deze hypotheek. Ook sloten we `n samenlevingscontract af (zonder bijzondere aanvullingen) Zo hebben we bijvoorbeeld niks in het samenlevingscontract laten opnemen m.b.t. partneralimentatie.
Dit is dus iets waar wij beiden geen recht op hebben.

De relatie is stuk gegaan en zij is bij haar ouders gaan wonen. Ik verblijf dus al enkele maanden alleen in onze gezamenlijke woning. Na overleg met mijn ex-partner en de hypotheekadviseur staat de woning nu te koop aangeboden omdat we allebei de woonlasten niet alleen kunnen dragen.

V.w.b. deze totale kostenpost hadden wij het destijds als volgt geregeld:
Alle vaste lasten incl. de hypotheek werden / worden van mijn rekening afgeschreven.
Alle andere uitgaven werden door mijn ex-partner betaald
Ik werk fulltime, mijn ex-partner werkt fulltime

In een gesprek met mijn ex-partner heb ik haar voorgelegd dat ik alle vaste lasten (exc. de hypotheek) voor mijn rekening neem. Voor wat betreft de hypotheek heb ik aangegeven 50-50% te willen gaan afdragen. Hiermee gaat zij niet akkoord omdat zij vindt dat ik het “woongenot” geniet. Zij wilt 25-75% in haar voordeel.
Vraag: Ik heb het woongenot totdat het huis verkocht is. Hoe bepalen we welke gebruikersvergoeding ik mijn ex-partner hiervoor betaal?

1. Ik wil "on speaking terms" met haar blijven, graag wil ik haar dan ook het volgende (nieuwe) voorstel doen:

Ik betaal de gemeentelijke belasting (o.a. gebaseerd op de WOZ waarde) voor het huis 100%
Ik betaal de opstalverzekering voor het huis 100%
Het betalen van de hypotheeklasten totdat het huis wordt verkocht: 62% voor mij, 38% voor haar.
De belastingteruggave verdelen we 50-50%
Uiteraard betaal ik verder alle vaste lasten m.b.t. ook de woning zelf.
Vraag: Is dit een redelijk voorstel?

2. Ben ik er afhankelijk van óf zij bereid is mee te betalen aan de hypotheekaflossing en zo niet, maak ik naar uw inschatting dan een redelijke kans van slagen bij de kantonrechter wanneer ze ook bovenstaand voorstel afslaat?
Een vraag die hieruit voortkomt: wanneer ik ook uit de woning trek en bij ouders zou gaan inwonen, maakt dat de verdeling van alle kosten rondom het huis weer 50% - 50%?

3. Is het juist dat ik bij het verdelen van de kosten niet alleen kan spreken over de hypotheekschuld maar ook over dát deel van de gemeentelijke belastingen welke gebaseerd zijn op (de WOZ waarde) van het huis? En is de opstalverzekering (die volgens mij verplicht was bij het kunnen aangaan van de hypotheek) ook een kostenpost? En tot slot... De levensverzekering waarvoor ik nog maandelijks voor 2 personen betaal?

3. Op de site van “Vereniging Eigen Huis” wordt aangehaald dat het mogelijk is om een incassobureau in te schakelen wanneer mijn ex-partner weigert mee te betalen aan het maandelijkse hypotheekbedrag, totdat ons huis verkocht is.
Vraag: klopt het dat ik een incassobureau kan inschakelen? Kan een incassobureau daadwerkelijk geld vorderen / beslag laten leggen op een inkomen of kunnen zij net als ik alleen maar verzoeken tot betaling over te gaan? Wanneer het antwoord hierop: "nee" is, heeft het dan zin om een incassobureau in te schakelen?

4. Wanneer een incassobureau geen uitkomst biedt, kan ik mij kennelijk wenden tot de (kanton)rechter.
Vraag : Moet ik een advocaat inschakelen om mij te vertegenwoordigen bij de kantonrechter?
Vraag: Is het voor de rechter relevant om te weten of mijn ex-partner de draagkracht heeft om te betalen of kijkt hij / zij alleen naar de betalingsverplichting waaraan beide partijen gehouden zijn?



Ik begrijp dat het heel wat vragen zijn, maar het zou geweldig zijn wanneer ik na een aantal weken zoeken (met weinig antwoorden tot resultaat) duidelijk krijg over het e.e.a.

Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ro-er



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 292


BerichtGeplaatst: do 13 feb 2014 17:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor opgesteld: ik heb geen verstand van deze zaken.
Praktisch gesproken: probeer eruit te komen met elkaar.
Zij heeft een punt dat je woongenot hebt van wat (deels) haar huis is.

Een andere opzet van verdeling zou kunnen zijn dat je doet alsof jij het huis huurt.
De eigenaren A en B delen de kosten van het huis 50/50 (dwz hypotheek, opstal, OZB-belasting etc.)
De huurder C betaalt huur wat 50/50 verdeeld wordt over de eigenaren A en B en draait verder op voor de gebruikskosten (afvalbelasting, gas licht water en kleine reparaties).

De kunst zit hem erin om een redelijke huur af te spreken.
En toevallig is in jullie situatie C dezelfde persoon als A.
Je voorkomt dan gedoen om percentages, die je niet kunt uitleggen e.d. en kunt er misschien wat makkelijker uitkomen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mr. Tolt



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: vr 14 feb 2014 13:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor uw reactie!

Op zichzelf is de huur-constructie zoals u deze voorstelt natuurlijk geen slecht idee. De vraag is echter alleen (net als het vaststellen van een percentage v.d. hypotheek) op welk bedrag je de huurprijs gaat vaststellen.

Wanneer ik particulier huur heeft de verhuurder er natuurlijk belang bij (uit commercieel oogpunt bekeken) de huur zo hoog mogelijk te houden. Hij moet immers hypotheek over het pand betalen maar wil er daar bovenop ook nog aan verdienen. Het winstoogmerk valt bij mij en mijn ex-partner natuurlijk weg aangezien het om onze eigen woning gaat...

Stel ik betaal nu € 1000,- aan hypotheek incl. opstal en gem.belastingen.
Dit bedrag delen we door 2 is € 500,- p.p.

Wanneer we € 600,- huur vaststellen wordt de rekensom dus € 500,- - € 300,- = € 200,-

De verhouding wordt dan € 800,- / € 200,-

Misschien is het iets simpeler rekenen maar de verhouding ligt zo nogal scheef denk ik.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ro-er



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 292


BerichtGeplaatst: vr 14 feb 2014 13:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

gezien het feit dat u een volledig woning in gebruik voor u zelf heeft en zij niet, valt dat wel mee.
Gevoelsmatig lijkt het misschien niet eerlijk, maar objectief klopt dat dan wel.

Daarom moet u niet denken in verhoudingen.
Simpele feiten zijn:
1) u beiden bezit een huis en dient daarvoor samen de lasten te dragen.
2) U beiden heeft woonruimte nodig met de daarbij behorende vast lasten.
U kiest voor een zelfstandige woning met bijbehorende huur, zij voor inwoning bij ouders.
Als zij ook zelfstandig zou huren, zou ze ook in totaal 800,- aan lasten kwijt zijn. Sterker nog: haar ouders mogen kost en inwoning vragen tegen een bepaald bedrag.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mr. Tolt



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: vr 14 feb 2014 13:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is ook het geval... Ouders rekenen ook een bedrag aan kost en inwoning, echter dit bedrag is feitelijk vele malen lager dan de totale kosten die ik maak.
Ik ben dus geneigd in verhoudingen te denken aangezien de verhouding van eigendom en hypotheeklast ook 50%-50% is. Ongeacht de vraag wie er in de woning verblijft.

Uw redening is precies de tegenovergestelde van de mijne.
Namelijk: ik kies er niet voor te blijven wonen in de gezamenlijke woning, maar zij kiest er voor om uit te trekken.
Daar tegenover stel ik, dat ook ik uit de woning zou kunnen trekken en intrek bij ouders en / of vrienden. De verdeling van de lasten zou dan weer precies gelijk getrokken moeten worden.

Ik beoog zelf ook dat ik het meerendeel van alle kosten dien te betalen aangezien zij geen gebruik meer kan / wil maken van iets dat wel gewoon haar eigendom is, 20% - 80% verhouding vind ik daarin een scheve.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
nathalie1d571



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 85


BerichtGeplaatst: wo 26 feb 2014 18:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij is het zo dat als de hypotheek op beiden namen staat, beiden hoofdelijk aansprakelijk zijn voor het betalen van de hypotheeklast.
Indien zij verzuimt, heeft de bank een vordering op haar indien jij alleen jouw deel betaalt. Indien jij voor beiden betaalt, dan heb jij een vordering op haar.

Indien zij vrijwillig de woning heeft verlaten, is het haar eigen keuze en heeft zij vrijwillig haar "woongenot" opgegeven. Hieraan kan zij dan ook geen rechten ontlenen of een vergoeding voor vragen omdat zij de woning al vrijwillig heeft verlaten.
Een gebruikersvergoeding zou van toepassing kunnen zijn als zij op jouw verzoek de woning zou hebben verlaten tegen een gebruikersvergoeding die jij haar dan betaalt.
Dat zij de woning vrijwillig verlaat betekent niet dat zij juridisch uit haar verantwoordelijkheid is ontslagen als huiseigenaar en dus haar deel van de hypotheek moet betalen.

Uiteraard is het emotioneel gezien wellicht lastig, maar het had slimmer geweest als zij ook de woning had blijven bewonen tot de verkoop ervan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.Verkerk



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 219


BerichtGeplaatst: wo 05 mrt 2014 11:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nathalie1d571 schreef:
Volgens mij is het zo dat als de hypotheek op beiden namen staat, beiden hoofdelijk aansprakelijk zijn voor het betalen van de hypotheeklast.
Indien zij verzuimt, heeft de bank een vordering op haar indien jij alleen jouw deel betaalt.

Hoofdelijk aansprakelijk betekent juist dat je beiden voor het hele bedrag aansprakelijk bent. Dus als zij niet betaalt, heeft de bank ook een vordering op TS.

nathalie1d571 schreef:
Indien zij vrijwillig de woning heeft verlaten, is het haar eigen keuze en heeft zij vrijwillig haar "woongenot" opgegeven. Hieraan kan zij dan ook geen rechten ontlenen of een vergoeding voor vragen omdat zij de woning al vrijwillig heeft verlaten.
Een gebruikersvergoeding zou van toepassing kunnen zijn als zij op jouw verzoek de woning zou hebben verlaten tegen een gebruikersvergoeding die jij haar dan betaalt.

Ik ben niet heel erg op de hoogte van dit soort zaken en bijbehorende jurisprudentie, maar dit lijkt me veel te kort door de bocht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds