Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 23:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wat is het recht van een legaat?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dr. Snukkels



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: di 11 mrt 2014 17:09    Onderwerp: Wat is het recht van een legaat? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn oma is ongeveer twee jaar geleden overleden, en heeft mij naast de erfgenamen (haar nog levende kinderen) in haar testament opgenomen als legaat voor "x"- deel.
Nu heb ik om hele vervelende en onbegrijpelijke redenen geen contact meer met overige familieleden, en kan ik dus ook niet terecht bij hun voor vragen over deze kwestie.
Ik ben destijds wel met de overige familieleden bij de notaris geweest, om haar testament aan te horen, en op de hoogte te worden gesteld van mijn deel als legaat.
Het gaat nu om het volgende. Mijn oom is testamentair executeur, en heeft dus de beschikking over het geld, en dient alles af te handelen. Hij had ook al beschikking over haar (gezamenlijke) rekening, en zegt dat er geen spaargeld is, terwijl ik weet dat dit er wel was. Volgens hem zou het alleen gaan om de opbrengst uit de verkoop van het huis.
Dit huis echter, is pas onlangs "onder voorbehoud verkocht" (zie ik op Funda)
Ik noem hierna even wat fictieve bedragen, om herkenbaarheid een beetje te minderen.
Bij het voorlezen van het testament door de notaris, werd vastgesteld dat het huis getaxeerd was op 350.000,- Het heeft echter bijna twee jaar geduurd voordat het huis dus werd verkocht met een daling van 75.000,-
Ik kan mij herinneren dat de notaris destijds iets zei in de zin van "Of het huis nou wordt verkocht voor een miljoen, of voor 5,- de legaat krijgt ten alle tijden het vaste deel over €350.000,- met aftrek van de eventuele gemaakte kosten"
Ik kan dit niet terug vinden in de papieren die ik destijds heb gekregen, maar kan me de melding wel herinneren.

Kan dit kloppen? Is dit gebruikelijk?
En kan ik als legaat ook inzicht krijgen in de financiële afhandeling van de erfenis en/of het gehele testament?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: zo 16 mrt 2014 1:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De executeur is verantwoordelijkheid verschuldigd jegens de overige erfgenamen en de gelegateerden. Als je twijfelt over de afwikkeling ervan kun je het beste zelf die notaris bellen en als dit geen bevredigend antwoord oplevert overwegen naar de rechter te stappen. Voor zover je bent benadeeld kun je dit namelijk gewoon alsnog verhalen op de boedel (en als de erfgenamen hebben aanvaard ook hoofdelijk op hen). Immers, een legaat gaat voor op de afwikkeling van de erfdelen. Dit moet wel tijdig gebeuren.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb



Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1159


BerichtGeplaatst: zo 16 mrt 2014 9:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dr. Snukkels schreef:
Nu heb ik... en kan ik dus ook niet terecht bij hun voor vragen over deze kwestie.
Je kunt ze hiervoor eventueel gewoon laten dagvaarden; net als bij mij gebeurd is; zie eventueel hier.

Quote:
Dit huis echter, is pas onlangs "onder voorbehoud verkocht" (zie ik op Funda)
Althans m.i. behoort executeur legaat, nu het legaat nog niet is vereffend, zeker bij het definitief worden van de verkoop onverwijld te informeren.

Quote:
legaat krijgt te allen tijde het vaste deel van...
Wordt hier b.v. bedoeld 'in elk geval' en/of dat het legaat meteen kan worden opgevraagd/moet worden uitgekeerd??

Althans ikzelf heb iig destijds niet gebeld met de notaris voor opheldering maar hiervoor bij hem op kantoor met hem gesproken (op kosten van de boedel, artikel 4:7 BW).
Die notaris is mogelijk, net als in mijn geval, een 'vriendje' van die oom/althans gekozen buiten jou om; zou eventueel overwegen aan een andere een second opinion betreffende de inhoud van het testament te vragen; natuurlijk ook op kosten van de boedel.
_________________
Ben geen jurist
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cvb



Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 1159


BerichtGeplaatst: ma 17 mrt 2014 9:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dr. Snukkels schreef:
Nu heb ik... en kan ik dus ook niet terecht bij hun voor vragen over deze kwestie.
Je kunt ze hiervoor eventueel gewoon laten dagvaarden; net als bij mij gebeurd is; zie eventueel hier.

Quote:
Dit huis echter, is pas onlangs "onder voorbehoud verkocht" (zie ik op Funda)
Althans m.i. behoort executeur legaat, nu het legaat nog niet is vereffend, zeker bij het definitief worden van de verkoop onverwijld te informeren.

Quote:
legaat krijgt te allen tijde het vaste deel van...
Wordt hier b.v. bedoeld 'in elk geval' en/of dat het legaat meteen kan worden opgevraagd/moet worden uitgekeerd??

Althans ikzelf heb iig destijds niet gebeld met de notaris voor opheldering maar hiervoor bij hem op kantoor met hem gesproken (op kosten van de boedel, artikel 4:7 BW).
Die notaris is mogelijk, net als in mijn geval, een 'vriendje' van die oom/althans gekozen buiten jou om; zou eventueel overwegen aan een andere een second opinion betreffende de inhoud van het testament te vragen; natuurlijk ook op kosten van de boedel.

Mogelijk is de boedel wettelijke rente-plichtig.
_________________
Ben geen jurist
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds