Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 17:40
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

vragen OR bij faillissement en mogelijke doorstart
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
patfee



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: di 03 mei 2011 22:08    Onderwerp: vragen OR bij faillissement en mogelijke doorstart Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn werkgever heeft faillissement aangevraagd en dat is goedgekeurd door de rechtbank. Dit geld voor 4 van de 9 BV's. Bij 2 van deze BV's is / was personeel in dienst. Iedereen is door de curator ontslagen met een opzegtermijn van in mijn geval 4 weken. Samen met een investeringsclub wordt er nu bekeken of er kan worden doorgestart met de BV's die nog overeind staan. Bij een doorstart zullen er naar alle waarschijnlijkheid wederom een of meer BV;s worden gecreëerd voor het personeel.

Ik vertegenwoordig de OR van het failliete bedrijf en zou graag wat ondersteuning zoeken tav de volgende vragen:

Vraag 1 – Het gros van de werknemers zou willen meewerken aan een doorstart wanneer de huidige directie (deels) vervangen wordt (vertrouwen geschonden). Wanneer de huidige directie na de doosstart, samen met een door de investeringsclub aangetrokken (interim) manager, blijft besturen, kan een opnieuw aangeboden arbeidsovereenkomst dan worden geweigerd? Op grond van geen vertrouwen? En zo ja, heeft dit consequenties op een WW uitkering?

Vraag 2- Stel dat de opnieuw aangeboden arbeidsovereenkomst significant afwijkt van die overeenkomst die voor het faillissement van toepassing was (bv geen lease auto, minder salaris, enz), in hoe verre kan er dan worden geweigerd? En wat heeft dit voor consequenties op een WW uitkering?

Vraag 3- In de (meeste) huidige (maar door de curator eenzijdig opgezegde) arbeidsovereenkomsten is een concurrentiebeding opgenomen, zie hieronder een copy-paste. Op wat voor manier kan men hier aan worden gehouden nadat de opnieuw aangeboden arbeidsovereenkomst wordt geweigerd?
Artikel 10 – concurrentiebeding
10.1 De werknemer zal gedurende de looptijd van deze overeenkomst zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de werkgever niet, hetzij direct of indirect:
1/ voor eigen rekening of voor rekening van derden of als werknemer adviseur of anderszins, werkzaamheden verrichten die concurrerend of vergelijkbaar zijn met de activiteiten van de werkgever.
2/ (anders dan als belegger in een beursgenoteerd fonds) als aandeelhouder, certificaathouder, financier, vennoot of in enige andere hoedanigheid deelnemen in, in dienst zijn van, diensten verlenen of adviezen geven aan enige persoon, rechtspersoon, of organisatie die werkzaamheden verricht als hier boven onder 1 bedoeld.
3/ werknemers of andere bij de werkgever betrokken personen in dienst nemen of klanten, afnemers of leveranciers ertoe bewegen of trachten te bewegen hun contacten met de werkgever geheel of gedeeltelijk te verbreken.
Artikel 11 - Overtreding / boete
11.1 Bij overtreding van de verplichtingen opgenomen in artikel 9 en 10 van deze arbeidsovereenkomst zal de werknemer zonder dat daarvoor een aankondiging of ingebrekestelling is vereist, aan de werkgever een direct opeisbare boete verbeuren van 6800euro voor elke aldus begane overtreding, te vermeerderen met het bedrag van 230euro voor elke dag dat die overtreding heeft voortgeduurd en voortduurt, een en ander onverminderd het recht van de werkgever om daarnaast nakoming te vorderen.
11.2 Werkgever kan, indien werknemer de verplichtingen zoals aangegeven in artikel 9 en 10 van deze arbeidsovereenkomst overtreedt, in plaats van de hiervoor in artikel 11.1 vermelde boete ook volledige schadevergoeding op grond van de wet vorderen van Werknemer.
11.3 Indien er voor zover aan de werknemer een boete wordt opgelegd op overtreding van het in de arbeidsovereenkomst opgenomen concurrentiebeding heeft deze boete als bestemming het personeelsfonds van de werkgever. Deze boete zal in elk geval niet stekken tot persoonlijk voordeel van de werkgever zelf.

Vraag 4 - Een aantal personen zullen (denk ik) door de curator en investeerders worden onderkend als sleutelfiguren. In hoeverre kunnen deze personen de opnieuw aangeboden arbeidsovereenkomst weigeren? En zijn er consequenties voor een WW uitkering?

Vraag 5 - In de (meeste) huidige (maar door de curator eenzijdig opgezegde) arbeidsovereenkomsten is een geheimhouding clausule opgenomen, zie hieronder een copy-paste. Op wat voor manier kan men hier aan worden gehouden nadat de opnieuw aangeboden arbeidsovereenkomst wordt geweigerd?
Artikel 7 – Geheimhouding
Werknemer is verplicht zowel gedurende als na het (be)eindigen van de dienstbetrekking volstrekte geheimhouding te betrachten ten aanzien van alle gegevens welke hem omtrent de werkgever, de activiteiten van de werkgever en de met de werkgever gelieerde ondernemingen bekend zijn. Deze geheimhoudingsplicht omvat tevens alle gegevens van klanten of andere relaties van Werkgever, waarvan Werknemer uit hoofde van zin functie kennis heeft.

Vraag 6 – In hoeverre kan de curator weigeren om een verzoek tot ontslag met onmiddellijke ingang, ingediend tijdens de opzegtermijn, weigeren?

Vraag 7 – Voor een aantal werknemers is een bonusuitkering opgenomen in de arbeidsovereenkomst. Wordt deze door binnen de faillissementsuitkering van het UWV vergoed? Of moet er een vordering bij de curator worden ingediend?

Vraag 8 – In hoeverre MOET de OR op de hoogte worden gehouden / worden geïnformeerd over de inhoud van de doorstart plannen?

Vraag 9 – Ik dacht ooit ergens te hebben gelezen dat de OR leden buiten het collectiefontslag bij faillissementen viel? Niet dat ik me meer voel dan een ander, maar ik vroeg me af of de curator rechtmatig handeld?

Vraag 10 - In een aantal arbeidsovereenkomsten is het gebruik van een leaseauto opgenomen. De contracten voor deze leaseautos zijn afgesloten met de BV's die failliet zijn. Sommige mensen rijden hier alleen zakelijk in, andere ook prive. Ook is dit voor sommige mensen het enige vervoersmiddel (wat dus gebruikt wordt om het werk te komen). In hoeverre blijf je recht hebben op het gebruik van een leaseauto tijdens de opzegtermijn?


Super bedankt voor jullie assistentie!
Vrgr,
Patrick
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marco Knol



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 598


BerichtGeplaatst: wo 04 mei 2011 2:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is niet ongebruikelijk dat een nieuwe baan tegen slechtere arbeidsvoorwaarden is; de toko is immers failliet.

Als het goed is heb je al een bijeenkomst gehad met UWV, het lijkt me in ieder geval zinnig je vragen met betrekking tot WW daar voor te leggen. Dat geldt ook voor de bonus. Mijn kennis is wat verouderd, maar het zou kunnen dat een deel van de bonus wordt overgenomen. Dat ligt dan wel aan de vorm en de voorwaarden van de bonus.

Wat betreft het vertrouwen in de leiding; dat zou ik gewoon aan de curator voorleggen. En eventueel aan het UWV. Indien het verhaal dusdanig is dat sprake zou kunnen zijn van wanbestuur zal de curator dat moeten onderzoeken, al dan niet in samenwerking met UWV.

Wat betreft het concurrentiebeding; dit kan door de curator worden ingetrokken. Dat is bij een faillissement wel gebruikelijk. Ook bij een doorstart zal de rechter genegen zijn om het concurrentiebeding op te heffen ten aanzien van die mensen die niet meegaan met de doorstart.

Voor diegenen die bij een doorstart een baan aangeboden krijgen tegen aanzienlijk lagere arbeidsvoorwaarden wordt het lastiger. De werkgever is dan wel failliet, maar bestaat nog steeds, en heeft een belang bij handhaving. De werknemer kan een belang hebben bij niet handhaven, bijvoorbeeld als ie een betere baan kan krijgen.

Het probleem voor de curator is natuurlijk dat al het personeel wegloopt als ie nu het concurrentiebeding al intrekt en dat een doorstart daarmee alleen maar moeilijker wordt. Zijn taak is immers het maximaliseren van de boedel ten behoeve van de schuldeisers (waaronder overigens UWV).

Een geheimhoudingsbeding kan onverkort in stand blijven. Want waarom zou je bedrijfsgegevens verklappen?

Een ontslag met onmiddelijke ingang, ook wel op staande voet, kan de curator weigeren. De werknemer kan natuurlijk gewoon niet meer komen opdagen, maar die werknemer maakt zich daarmee echter wel schadeplichtig. Die schade kan fors zijn. Zou ik dus niet doen.

De lease-auto is afhankelijk van de contractuele afspraken, maar kijk er niet vreemd van op als lease-maatschappij de auto's inneemt.

Meer juridisch:

artikel 40 FW is van toepassing; dat wil zeggen een opzegtermijn van 6 weken (tenzij een kortere geldt). Op basis van 7:672 BW geldt een maand opzegtermijn tegen het eind van de maand. Die 4 weken verbazen mij dus, maar zou kunnen volgen uit CAO.

OR leden kan alleen opgezegd worden als de onderneming of het onderdeel waarin dat OR lid werkzaam is wordt beëidindigd. Dat is bij faillissement meestal wel het geval. Maar in geval van een doorstart ligt ook dat uiteraard weer wat lastiger. (artikel 7:670b lid 2 BW) Of de curator rechtmatig handelt is voor ons dus lastig vast te stellen, want afhankelijk van o.a. of de doorstart lukt.

Protesteren lijkt me wel praktisch, dan behoud je in ieder geval je rechten mocht het tot een doorstart komen en achteraf blijken dat je ontslag onterecht was.
_________________
Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds