Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 20:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Doorbetaling nulurencontract
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Blue010



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: ma 23 aug 2010 11:07    Onderwerp: Doorbetaling nulurencontract Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo iedereen...

In de hoop hier een duidelijk antwoord te krijgen, wil ik graag de volgende situatie uitleggen:

Ik heb een nulurencontract (oproepkracht).
Ik heb vakantie genomen van 12-7 t/m 6-8. Dit werd uiteraard niet doorbetaald. Toen ik met vakantie ging was het al erg rustig op het werk.

Na mijn vakantie wilde ik weer graag aan het werk maar helaas was het nog steeds zo rustig, daardoor werd ik op nul uren gezet.

Nu is mijn vraag...ik word nu doorbetaald, er wordt gekeken naar het gemiddelde van de laatste 3 maanden.
Maar wordt er gekeken naar de laatste 3 maanden dat ik gewerkt heb of
naar de laatste 3 maanden voordat ik op nul uur gezet werd.
In dat laatste geval zullen die 4 weken vakantie er in meegenomen worden. En dat is dan nadelig voor mij.

Ik heb al informatie gevraagd bij UWV, Rechtshulp en een advocaat.
Maar ik krijg 3 verschillende antwoorden.
Ik ben benieuwd wat jullie antwoord is.

Alvast bedankt.

Groet,
Claudia.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 23 aug 2010 12:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij een echt nulurencontract hoef je in principe alleen te worden betaald voor gewerkte uren. De werkgever moet wel zijn best doen om je uren te laten maken, maar als er gewoon geen werk is houdt het op.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Blue010



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: ma 23 aug 2010 12:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Bij een echt nulurencontract hoef je in principe alleen te worden betaald voor gewerkte uren. De werkgever moet wel zijn best doen om je uren te laten maken, maar als er gewoon geen werk is houdt het op.



Volgens het UWV is het zo geregeld:

- Alleen over de gewerkte uren wordt loon betaald. Deze afspraak moet op papier staan.
- Deze afspraak geldt alleen voor de eerste zes maanden van de arbeidsrelatie. Na die zes maanden wordt het loon doorbetaald, ook als er geen of minder werk is, tenzij daarover andere afspraken gemaakt zijn in de cao die van toepassing is. De hoogte van de doorbetaling wordt bepaald door het gemiddeld aantal gewerkte uren in de laatste drie maanden.


In dit geval heb ik dus recht op doorbetaling.
Dit geldt ook als ik ziek zou zijn. Ik was afgelopen jaar ook in de veronderstelling dat ik geen recht op doorbetaling bij ziekte zou hebben, maar ook dat moet worden doorbetaald.

Ziek tijdens een oproep? U krijgt minstens 70 procent van uw loon over de afgesproken periode dat u zou moeten werken. Mocht dit lager zijn dat het voor u geldende minimumloon, dan krijgt u het minimumloon.

Mijn leidinggevende én degene van personeelszaken waren hier niet van op de hoogte. Wat ik trouwens erg raar vind...je hoort toch op de hoogte te zijn over wat je rechten en plichten zijn als je een bepaald contract geeft...Nadat ik dit aangeven heb, hebben zij besloten om me toch door te gaan betalen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 23 aug 2010 14:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die informatie van het UWV is niet van toepassing op een echt nulurencontract.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Blue010



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: ma 23 aug 2010 14:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En wat is een echt nulurencontract dan?

Vreemd dat zowel het UWV, Rechtshulp en een advocaat aangeven dat ik er wél recht op heb. En mijn werkgever heeft besloten om te gaan betalen...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 23 aug 2010 15:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een echt nulurencontract is een oproepcontract zonder minimum aantal uren. Op de werkgever rust slechts de verplichting om daadwerkelijk op te roepen als er werk is. Op de werknemer rust doorgaans de verplichting om aan een oproep gehoor te geven.

Op basis van zo'n contract heb je alleen recht op betaling van de uren die je daadwerkelijk hebt gewerkt (met een minimum van 3 uren per oproep).

Pas als de feitelijke gang van zaken niet meer te rijmen valt met zo'n nulurencontract valt te betogen dat er stilzwijgend een andere inhoud aan de arbeidsovereenkomst is gegeven. Om die inhoud te bepalen kun je dan een beroep doen op het wettelijke vermoeden dat de overeengekomen arbeidsduur gelijk is aan het gemiddelde over de laatste 3 maanden. Maar daar kom je dus niet aan toe zolang er sprake is van een echt nulurencontract.

Kom je daar wel aan toe, dan is het niet redelijk om je vakantieperiode mee te rekenen. Aan de andere kant kan de werkgever aanvoeren dat het wettelijke vermoeden niet geldt omdat de hoeveelheid werk nu eenmaal seizoensgebonden is.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 23 aug 2010 15:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij ziekte heb je met een nulurencontract wel recht op 70% loondoorbetaling, namelijk over de uren die je anders zou zijn opgeroepen. Als dat aantal uren niet goed is te bepalen, ligt het voor de hand om bijv. het gemiddelde te nemen over de laatste 3 maanden. (Dit is overigens geen toepassing van het wettelijke bewijsvermoeden.)

Op dezelfde manier bouw je met een nulurencontract ook recht op vakantie op.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
WimWest



Leeftijd: 124
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1040


BerichtGeplaatst: ma 23 aug 2010 18:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is dan een niet echt nulurencontract?

AL zo vaak hier neergezet, de wet kent alleen arbeidsovereenkomsten en geen nulurencontracten en geldt inderdaad het gemiddeld aantal gewerkte uren van de laatste drie maanden, dus inclusief de vakantieperiode.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 23 aug 2010 19:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
Wat is dan een niet echt nulurencontract?

Als er in werkelijkheid sprake is van structureel verrichte arbeid die niet meer past bij het karakter van een oproepcontract. Als dat zo is, kan worden verdedigd dat het oorspronkelijke nulurencontract stilzwijgend is omgezet in een contract met een positieve arbeidsomvang. Op dat moment komt art. 7:610b BW in beeld om die arbeidsomvang te bepalen.

Quote:
AL zo vaak hier neergezet, de wet kent alleen arbeidsovereenkomsten en geen nulurencontracten

Een nulurencontract is net zo goed een arbeidsovereenkomst.

Quote:
en geldt inderdaad het gemiddeld aantal gewerkte uren van de laatste drie maanden, dus inclusief de vakantieperiode.

Zoals hier al heel veel vaker aangegeven: het wettelijke bewijsvermoeden geldt niet als het contract al duidelijkheid schept. Bij een echt nulurencontract is er duidelijkheid.

Dat de vakantieperiode meetelt gaat in tegen het gezonde verstand en is dus onjuist. Om precies te zijn: het is duidelijk dat het wettelijk bewijsvermoeden in zo'n geval niet onverkort opgaat. Er zal een andere referteperiode moeten worden gekozen.

edit: zie bijv. dit oude bericht.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Blue010



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: do 26 aug 2010 21:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is op dit moment even niet belangrijk of ze nu wél of niet dienen door te betalen. In dit geval zijn ze dat wel van plan...

Degene van personeelszaken stuurt mij een mail, betreft de berekening van het gemiddeld aantal uren. Maar ik begrijp niet wat hij precies bedoeld:

totaal 239 uur in 13 weken, echter dit is gebaseerd op iedere dag per week dezelfde werktijden.
het arbeidsvermoeden gaat er echter vanuit dat er gedurende de laatste 13 weken op dezelfde dagen per week op dezelfde tijden gewerkt wordt, waardoor er bij een 32-urige werkweek per week minimaal 4 uur en maximaal 8 uur per week op dagen wordt gewerkt die elkaar niet zullen overlappen. in 13 weken is dit dus 52 dan wel 104 uur. stel voor om een gemiddelde te nemen van 78 uur waardoor er 239 uur (totaal) minus 78 uur (niet vaste uren) resteren voor 13 weken, ofwel gemiddeld 12,5 uur per week voor de weken 32,33 en 34.


Ik begrijp niet wat die 32-urige werkweek met mijn 0-urencontract te maken heeft? Zou iemand dit uit kunnen leggen?
Uiteraard zal ik dat ook aan hem vragen, of ie misschien wat duidelijker kan zijn. (en dit misschien in normale Nederlandse zinnen kan doen Confused )

Tevens heb ik contact gehad met DAS, over die 4 weken vakantie.
Zij gaf aan dat het niet wettelijk geregeld is. Dus de werkgever mag zelf bepalen of ie ze mee neemt in het gemiddelde of niet...
Maar het zou echter erg onredelijk zijn om ze wél mee te nemen!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Melvin88



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HR

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: do 26 aug 2010 21:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb ook een vraag over arbeidsrecht met betrekking tot het zogenaamde 0 uren contract:

Ik werk al sinds mei 2008 bij mijn werkgever als bijbaan en ik heb sindsdien nog nooit een contract ondertekend maar volgens mijn werkgever is dat niet per se nodig omdat er sprake is van een mondelinge overeenkomst. Echter heb ik wel van elke maand gewoon een loonstrook en wordt ik uitbetaald, en niet zwart.
Nu word ik volgende week geopereerd aan mijn schouder wat pure noodzaak is, en nu vraag ik mij dus af of ik recht heb op ziektegeld. Volgens bijboorbeeld de website van de rijksoverheid valt deze "ziekte" dan buiten een oproep en heb ik er geen recht op. Maar volgens een paar mensen op dit forum heb ik er wel recht op.

Wie kan mij wat duidelijkheid geven?

Melvin
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 26 aug 2010 22:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

239 uur in 13 weken komt neer op gemiddeld 18,4 uur per week. Tenzij er een bijzondere reden is waarom er tijdens die 13 weken zoveel is gewerkt (bijv. een langdurig zieke werknemer die je hebt vervangen), lijkt het er inderdaad op dat er geen sprake (meer) is van een nulurencontract. In dat geval geeft art. 7:610b BW een regel op basis waarvan de vermoedelijke arbeidsomvang kan worden berekend. Je werkgever is het blijkbaar eens dat van dit vermoeden moet worden uitgegaan.

Letterlijke toepassing van art. 7:610b BW levert in jouw geval op dat de arbeidsomvang 239/3 = 79,67 uur per maand bedraagt:
art. 7:610b BW schreef:
Indien een arbeidsovereenkomst ten minste drie maanden heeft geduurd, wordt de bedongen arbeid in enige maand vermoed een omvang te hebben gelijk aan de gemiddelde omvang van de arbeid per maand in de drie voorafgaande maanden.

Het vermoeden zegt dus niets over het aantal uren per week. Niet onbelangrijk, want als je straks in een week toevallig maar 10 uur werkt maar over de gehele maand wel 79,67 uur, dan kun je niet over die ene week uitbetaling van de volle 18,4 uur eisen.

De boekhouder van personeelszaken past in ieder geval niet art. 7:610b BW toe. Hij lijkt zich op het standpunt te stellen dat slechts 2/3e van de gewerkte uren structurele arbeidsuren zijn. De overige 1/3e zouden dan moeten worden verklaard als extra incidentele uren, bijv. in verband met seizoensdrukte of in verband met vervanging van zieke werknemers. Of dit redelijk is kan ik niet zeggen. Jij misschien wel. In ieder geval geeft de boekhouder geen onderbouwing voor dit standpunt.

Dat je tijdens je 4 weken vakantie geen uren hebt gemaakt komt doordat je op vakantie was. Dat is een keiharde reden om die 4 weken niet in de referteperiode mee te nemen. Dat kan bijv. door uit te gaan van 13-4=9 weken, of door te tellen over de afgelopen 17 weken minus de 4 weken vakantie.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 26 aug 2010 22:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Melvin88 schreef:
Wie kan mij wat duidelijkheid geven?

Werk je echt op oproepbasis, of werk je eigenlijk structureel een flink aantal uren per week?

In het laatste geval heb je eigenlijk geen echt nulurencontract, wat jullie ooit ook hebben afgesproken, maar een contract voor minimaal een bepaald aantal uur per week. Je hebt dan recht op doorbetaling.

In het eerste geval lijkt het mij dat je bij een langdurige afwezigheid wegens ziekte ook recht hebt op doorbetaling van het aantal uren dat je normaal gesproken zou zijn opgeroepen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Blue010



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: ma 30 aug 2010 12:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je wel Bona Fides.. voor je uitleg. Wink

Ik heb nog 1 vraagje.
Kunnen ze me met een contract voor bepaalde tijd ook tussentijds ontslaan?

Ik heb namelijk te horen gekregen dat ik er rekening mee moet houden dat ze me misschien gaan ontslaan. Mn werkgever is afhankelijk van projecten die verkocht dienen te worden... worden die niet verkocht, is er geen werk en ook geen inkomen voor hun. Ze geven aan dat ze zonder inkomen het personeel niet onbeperkt uit kunnen betalen.

Maar ik heb begrepen dat ze me niet tussentijds mogen ontslaan...
Ze dienen me door te betalen tot het einde van mijn contract?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Melvin88



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HR

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: di 31 aug 2010 16:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="bona fides"]
Melvin88 schreef:
Wie kan mij wat duidelijkheid geven?

Werk je echt op oproepbasis, of werk je eigenlijk structureel een flink aantal uren per week?
Quote:

In het laatste geval heb je eigenlijk geen echt nulurencontract, wat jullie ooit ook hebben afgesproken, maar een contract voor minimaal een bepaald aantal uur per week. Je hebt dan recht op doorbetaling.

In het eerste geval lijkt het mij dat je bij een langdurige afwezigheid wegens ziekte ook recht hebt op doorbetaling van het aantal uren dat je normaal gesproken zou zijn opgeroepen.


Ik heb meestal mijn vaste dagen in de week om te werken, ik ben gisteren bij mijn baas langsgeweest met de vraag of ik recht op had, maar ik ben als het ware weggewuifd en volgens hem heb ik geen recht op, en hij wilde er niets van weten.

Ook heb ik nog verschillende instanties zoals de jurofoon en het juridisch loket gebeld en volgens hen zou ik er ook recht op hebben. Maar hoe kan ik nu zwart op wit krijgen waar ik recht op heb, zonder losse wetsartikelen uit te printen. Ik zoek dus iets waar ik mee naar me baas kan gaan en het onder zijn neus te leggen.

Alvast bedankt voor het beantwoorden van de vorige vraag.

Melvin
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds