Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 19:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wat is rechtvaardig?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Maria55



Leeftijd: 68
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: ma 22 feb 2010 21:33    Onderwerp: Wat is rechtvaardig? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Was ik maar ooit rechten gaan studeren, dan zou ik hier misschien ook zijn beland maar dan wel in een andere hoedanigheid...


Durf het haast niet te schrijven maar leef al 15 jaar van een WWB-uitkering. Al die tijd was ik er voor mijn zoon, dag en nacht en in het weekend.
Het weinige geld, dat ik te besteden had, ging dan ook voornamelijk naar hem. Zijn vader heeft nooit interesse getoond in zijn kind (wel voogd) en al die jaren nooit bijgedragen in welke kosten dan ook. Destijds hoefde hij geen alimentatie te betalen omdat hij een seizoensbedrijf runde en daardoor schijnbaar niet vermogend genoeg was. Die eventuele alimentatie zou ook van mijn uitkering afgetrokken worden, dus zou het ons niets helpen en heb ik maar geaccepteerd dat wij van hem geen hulp hoefden te verwachten.
Sinds een paar maanden hebben vader en zoon weer ‘contact’ i.v.m. een jubileum in hun familie, waar mijn zoon écht bij moest zijn. Vader had drie auto’s, zijn vriendin twee paarden en papa betaalde al het eten voor de feestelijke familiebijeenkomst. (aldus mijn zoon)

Een paar maanden geleden is mijn zoon 18 geworden. Hij woont nog thuis, volgt nog Ath. 5 en werkt zaterdags bij de AH. Hij krijgt inmiddels 180 euro aan studiefinanciering.
Ik ben heel blij, dat hij eindelijk eens leuke dingen kan doen en ook eens iets voor zichzelf kan kopen!
Sinds zijn verjaardag is mijn ‘inkomen’ verminderd met 354 euro.
Zelfs wanneer mijn zoon zowel zijn studiefinanciering én zijn loon aan mij zou afdragen, heb ik nog steeds 100 euro minder te besteden per maand en mijn zoon dan dus helemaal geen cent!

Sinds 1 januari heeft mijn zoon uiteraard een zorgverzekering. Een jongerenverzekering met de laagste premie maar wel met een hoog eigen risico van meer dan 600 euro. Nooit bij de huisarts geweest maar half januari kreeg hij een klaplong en heeft 5 dagen in het ziekenhuis gelegen.

Mijn vraag: Wat kan ik doen om alles zo rechtvaardig mogelijk te regelen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: ma 22 feb 2010 23:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vragen aan de vader om een bijdrage voor de kosten van levensonderhoud en studie van zijn meerderjarige kind die de leeftijd van 21 jaren nog niet heeft bereikt. Vader heeft een onderhoudsplicht en dit kan desgewenst bij de rechter worden afgedwongen (eventueel met terugwerkende kracht). 1:392 e.v. BW specifiek 1:395a BW.

Overigens betreft dit antwoord niet het antwoord op de vraag wat rechtvaardig is. Dit is namelijk subjectief. Ik probeer antwoord op de vraag te geven wat rechtens kan worden geeist en laat een hoop nuanceringen in dit algemene antwoord weg.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 23 feb 2010 0:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het ligt inderdaad voor de hand om vader te laten meebetalen. (Overigens vraag ik me af waarom de sociale dienst niet heeft aangedrongen op een bijdrage van vader, want nu heeft vader jarenlang netto geprofiteerd van de gemeenschap. Dit is niet een kwestie van eigen keuze.)

Verder lijkt het me reëel als je zoon een studielening afsluit, afhankelijk van wat vader gaat bijdragen natuurlijk. Van jou kan niet worden verwacht dat je veel bijdraagt. Ik denk eerder dat je nu in de positie bent om kostgeld te vragen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds