Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 15:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

contact verbroken met vader, eist nu geld
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
starter



Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 55


BerichtGeplaatst: di 10 nov 2009 18:49    Onderwerp: contact verbroken met vader, eist nu geld Reageer met quote Naar onder Naar boven

anderhalf jaar na het overlijden van mijn moeder heb ik het contact met mijn vader verbroken. Ivm dit overlijden is hem een overlijdensrisicoverzekering uitgekeerd. Mijn zus is voor mijn moeder overleden dus ik ben, in feite, enige erfgenaam.

Hij heeft ons (en ook mijn zwager) na die uitkering vele zaken gegeven.
Nu eist hij geld en dreigt met een incassobureau en/of deurwaarder.

Ik word hier niet goed van en vind het eigenlijk verspilde energie om hierop in te gaan.
Hoe kan ik dit, juridisch, het best aanpakken. Overigens heb ik nimmer mijn kindsdeel gekregen dan wel opgeeist. Kan dat nog? Hij heeft toch die overlijdensrisicoverzekering uitgekeerd gekregen? En hoe worden de bedragen vastgesteld van dat kindsdeel? Ik weet dat hij vele schulden heeft gecreeerd en onder bewind staat/stond.

Onvoorstelbaar dat dit soort mensen bestaan......
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 10 nov 2009 22:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is de reden voor dat geld eisen? Wat voor schuld zou jij hebben?

Het is al weer enige tijd geleden dat ik erfrecht gehad heb, maar jij hebt nu als het ware een vorderingsrecht op je vader (namelijk voor de legitieme portie). Gewoonlijk kun je die portie echter pas opeisen na het overlijden van in dit geval jouw vader. Dat vader onder bewind staat/stond omdat er veel schulden zijn maakt het niet veel makkelijker.

Je kunt als start eens contact leggen met zijn curator en de situatie bespreken.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: di 10 nov 2009 22:45    Onderwerp: Re: contact verbroken met vader, eist nu geld Reageer met quote Naar onder Naar boven

starter schreef:

Hij heeft ons (en ook mijn zwager) na die uitkering vele zaken gegeven.
Nu eist hij geld en dreigt met een incassobureau en/of deurwaarder.



Incassobureau kun je negeren. Als hij echt een deurwaarder zou inschakelen dan zal hij eerst moeten aangeven op grond waarvan hij stelt dat hij geld van jou krijgt. Ook is er een titel nodig voor de deurwaarder om in actie te komen dus hij moet eerst naar de rechter.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 11 nov 2009 1:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik neem aan dat de overlijdensrisicoverzekering aan je vader heeft uitgekeerd. Hij was verzekerd voor het geval je moeder zou overlijden. Je vader leeft nog, dus op die uitkering heb jij geen recht.

Als je moeder geen testament had, is alles naar je vader gegaan. Je kindsdeel kun je pas opeisen als je vader komt te overlijden (en als hij hertrouwt gelden er ook bepaalde dingen, op dit moment niet van toepassing lijkt me).

Of hij kan terugvorderen wat hij "gegeven" heeft, hangt ervan af. Heeft hij die spullen echt geschonken, of heeft hij ze geleend?

starter schreef:
Ik weet dat hij vele schulden heeft gecreeerd en onder bewind staat/stond.

Als hij de spullen heeft geschonken is het zeer wel mogelijk dat de schuldeisers die schenking ongedaan kunnen maken, omdat hij door bezittingen weg te geven die schuldeisers heeft benadeeld.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
starter



Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 55


BerichtGeplaatst: vr 13 nov 2009 21:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank.

Toen hij de uitkering kreeg heeft hij voor zichzelf een auto gekocht en wilde een auto voor mij kopen en mijn auto weer voor mijn zwager. Ik wilde dit niet, maar hij stond erop. Het was de uitkering tgv mijn moeders overlijden. Ik heb toen gezegd dat ik hem wel geld wilde geven. Ik heb dit 3 keer gedaan, toen hoefde dat van hem niet meer. Mijn zwager betaalde toch ook niets. Voor mijn zwager heeft hij de schulden afbetaald en nog wat zaken.Overigens ziet hij mijn zwager als zijn eigen zoon. Dat vind ik verder prima.
In januari 2006 heb ik nog wat betaald. Er is geen lening o.i.d. overeengekomen.
Er is niets op papier vastgelegd (dom natuurlijk, achteraf). In 2007 heb ik het contact verbroken en toen begon hij direkt met dreigen. Alles wat hij had gegeven was geleend.....(tuinset, tv/dvd speler voor mijn zoon, matrassen, noem maar op). Nu, 2 jaar en 6 maanden later, komt ie met een aangetekende brief aanzetten....

Moet ik mij zorgen maken? Moet ik op zijn brief reageren (ondanks dat ik het zonde van de energie vind)?

In hoeverre kun je een incassobureau negeren?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
klokluider



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 406


BerichtGeplaatst: vr 13 nov 2009 21:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Incassobureaus kun je blijven negeren indien je van mening bent dat je niet hoeft te betalen. Zou je wel moeten betalen is de verhoging en een eventuele aansluitende dagvaarding bij de kantonrechter bij verlies natuurlijk zonde geld.

Ben je van mening dat de vordering onterecht is laat je het incassobureau links liggen. Niet bellen, ook niet reageren op hun telefoontjes. Je kan hoogstens een briefje sturen dat je niet gaat betalen zodat zij geen moeite meer hoeven doen en direct naar de rechter kunnen.

Natuurlijk zijn er altijd bureaus die dan toch doorgaan. Zo hoorde ik een verhaal van een man die werd lastiggevallen voor een bedrag van €90 waarbij er een verkeerd adres bij een verkeerde naam werd gezet. De persoon uit het noorden zou in Maastricht voor reguliere controle naar de tandarts gaan? Het incassobureau bleef bellen en ondanks dat hij meerdere keren had uitgelegd niet de bewuste persoon te zijn Jacob in plaats van hendrik bleven ze bellen.

Uiteindelijk belde de man de politie om aangifte te doen van stalking maar de politie gaf aan dat zij hier niets mee konden doen omdat het een rechtspersoon was. Voor betrokkene is het nu een principekwestie. Hij gaat niet betalen en het incassobureau gaat vooralsnog nog niet naar de rechter. Als ze dat wel doen komt een deurwaarder u een dagvaarding brengen. Schrik niet er is niets aan de hand dit is de inleiding van de procedure. U kunt hierop schriftelijk antwoorden. Wees niet te laat want er wordt standaard verzocht om de vordering toe te wijzen als er niet is gereageerd.

Uw vader heeft aangegeven dat je niet meer hoefde te betalen waarmee hij volgens mij geen vordering meer kan hebben. Je hebt terugbetaald maar dat hoefde niet meer. daarmee is de rest zogezegd geschonken. Deze schenking bevatte m.i. geen ontbindende voorwaarde die stelde dat bij contractbreuk je alsnog diende te voldoen. Naar mijn mening kan een eventuele vordering dan ook niet slagen. Ben je al naar een advocaat geweest en hebt daar om raad gevraagd? Er zijn er die een gratis consult hebben om een zaak te kunnen beoordelen. Deze optie zou ik dan ook benutten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 13 nov 2009 23:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Starter, het is wat lastig te beoordelen. Heeft je vader die auto voor je gekocht? En waarom heb jij hem betaald? Als een soort aflossing voor waar hij mee kwam aanstappen?
Als je die betalingen per bank hebt verricht, dan heb jij in ieder geval nog bewijs dat jij hem geld gegeven hebt.

In een procedure gaat het altijd om bewijs. Je pa zal moeten bewijzen dat hij jou die spullen geschonken heeft of je daarvoor geld geleend heeft. Dat zal denk ik nog niet zo makkelijk zijn als jij het zou ontkennen (tenzij zwager als getuige dat weer erkent).

Jij zou je in een procedure op het standpunt kunnen stellen dat hij jou die spullen geschonken heeft en dat jij hem later geld geleend hebt. Of de waarde van e.e.a. valt tegen elkaar weg te strepen en dan heb jij de lening in de vorm van de spullen terug betaald.

Het lijkt me inderdaad verstandig dat je even met een advocaat overlegt. We kennen de details niet, dus we kunnen hooguit wat dingen in zijn algemeenheid zeggen. Maar de basis is wel: alles draait om bewijs.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
starter



Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 55


BerichtGeplaatst: zo 15 nov 2009 13:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

helaas heb ik een slechte ervaring met advocaten ondervonden, dus ben daarin terughoudend (vertrouw ze niet....).
Heeft iemand een tip hoe je een betrouwbare advocaat vindt? Ben nu eerst afhankelijk van de rechtsbijstand van mijn vrouw (cnv). Daar slechte ervaringen mee gehad. Heb sinds augustus dit jaar een nieuwe rechtsbijstandverzekeraar, maar daar heb je te maken met een wachttijd....

Wat voor risico zou ik lopen als ik verder niet reageer op de brief van mijn vader? Op zijn mail in 2007 heb ik verder ook niet gereageerd. Kost allemaal negatieve energie en dat is nu net de reden dat het contact is verbroken. Mijn vader leeft in zijn eigen wereld en verteld zaken die voor 99% uit zijn duim komen.

Hoe kom ik erachter of hij bij GKB zit? Of onder bewind (heb t niet op faillissementen.com gevonden)staat?
Hij heeft in ieder geval mijn legitieme portie opgemaakt, zoveel is mij wel duidelijk....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 15 nov 2009 13:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je loopt het risico dat hij je gaat dagvaarden, maar dat kun je m.i. gewoon rustig afwachten.

V.w.b. dat onder bewind gesteld zijn: informeer eens bij de griffie van de Rechtbank waaronder zijn woonplaats resoorteert.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds