Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 06 jun 2024 21:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Schending privacy?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bergje



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 30 mrt 2009 11:15    Onderwerp: Schending privacy? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wanneer je op hyves iemand benadert omdat je diegene wat hebt te zeggen, kan dit schending van privacy zijn?

Het zit namelijk zo,
Na nare ervaringen met iemand op internet zag ik dat diezelfde persoon een nieuwe persoon had waarmee diegene relationeel internetcontact had. Ik wond me daar een beetje over op en heb diegene die met de ''nare-ervaringen-persoon'' contact had, uitgenodigd tot een msngesprek. (zij heeft mij toegevoegd en dus ingestemd met het gesprek) Daarin heb ik verteld wat mij dwars zat en gewoon mijn verhaal verteld en haar er op geattendeerd en geprobeerd bewust te maken dat internet nog steeds risico's heeft.
Natuurlijk was dit niet slim, het meisje heeft een internetrelatie met de andere persoon en vond dit natuurlijk niet leuk.
Ze beschuldigde me van voorliegerij, schending van privacy en als ik nog contact met 1 van hen op zou nemen, zou ze haar werk (de politie) inschakelen. Ik heb eventueel het gesprek opgeslagen voor het geval dat. Ook kwam ze met ''ik kan zo je adres achterhalen'', dacht ze dat ik '' een heel netwerk achter me had'', wat niet het geval is.

In hoeverre ben ik fout geweest (ja ik weet dat het niet mijn zaak was wat het meisje met de andere persoon heeft, maar op dat moment had ik me erg opgewonden, en dat het misschien niet verstandig was haar te benaderen), maar in hoeverre is het ook echt ''verboden''?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 30 mrt 2009 11:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me vergelijkbaar met het aanspreken van de nieuwe vriend/vriendin van je ex in de kroeg. Dat is niet verboden zolang het geen stalking van je ex kan worden genoemd.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bergje



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 30 mrt 2009 11:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oké, nou ik ga haar absoluut niet meer aanspreken na vandaag, en aangezien ik haar ook maar 1 keer heb benaderd geloof ik niet dat dit stalken genoemd kan worden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 30 mrt 2009 11:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat geloof ik ook niet. Maar als je ook anderen gaat wijzen op de leuke of minder leuke kanten van je vroegere contact (zeg maar ex), dan zou dat denk ik wel in de richting kunnen gaan van stalking van die ex.

Ook valt te denken aan laster of smaad.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HenkR

HenkR

Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1146


BerichtGeplaatst: ma 30 mrt 2009 12:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bergje schreef:
en aangezien ik haar ook maar 1 keer heb benaderd geloof ik niet dat dit stalken genoemd kan worden?


Inderdaad.
Zo gauw je het vaker doet, kan er sprake zijn van 'stelselmatig'.
En dan zou het stalken kunnen zijn. Bij één keer kan dat niet.
_________________
'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?'
Bekijk profiel Stuur privé bericht
klokluider



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 406


BerichtGeplaatst: di 31 mrt 2009 9:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het met jullie eens dat er hier geen sprake is van stalking.

Ook ben ik van mening dat er geen sprake is van laster/smaad omdat er een bestanddeel mist. De openbaarheid en het kennelijke doel hier ruchtbaarheid aan te geven.

In dit geval heeft de persoon de ander in een prive gesprek willen waarschuwen en een eigen ervaring verteld in plaats van de persoon in kwestie openbaar zwart heeft zitten maken door een ongefundeerde negatieve ervaring
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 31 mrt 2009 16:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je in een privégesprek aan iemand een bepaald feit mededeelt met de bedoeling het feit op die manier zich als een lopend vuurtje te laten verspreiden, dan is er "het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven".

Ik geef toe dat daar hier waarschijnlijk geen sprake van is, dus inderdaad geen smaad of laster. Maar als de betrokkene nog een paar mensen aanspreekt om deze feiten mede te delen zou dat volgens mij anders kunnen zijn. Aangenomen uiteraard dat dat feit "iemands eer of goede naam" aanrandt, en dat is ook niet duidelijk.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds