Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 16:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

kinderalimentatie
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
robert12345



Leeftijd: 64
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: do 05 feb 2009 15:04    Onderwerp: kinderalimentatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo experts,

Ik worstel met een (voor mij) ingewikkelde zaak, mogelijk kan ik van jullie wat tips krijgen.

Ik ben gescheiden in 2003 en moet € 425,-- partneralimentatie en voor onze twee kinderen € 500,-- totaal kinderalimentatie betalen hetgeen ik altijd keurig heb gedaan.

Doordat ik hertrouwd ben ik er een probleem ontstaan in de rancune sfeer. Ten eerste zijn mijn kinderen blootgesteld aan alle ontvaderings verhalen die je kan bedenken en zie ik mijn zoon bijna niet meer als gevolg hiervan.

Met mijn dochter loopt het gelukkig allemaal beter, zij kwam om de week een weekend bij mij en mijn nieuwe vrouw en wilde vanaf november 2008 om de week komen.

Wij hebben hierin toegestemd en dat loopt allemaal goed gelukkig.

Nou dacht ik dat er vanaf het moment dat mijn dochter om de week bij ons woonde er geen alimentatie verschuldigd was voor haar, dit omdat we evenredig de kosten delen en er eigenlijk een co ouderschap is ontstaan, ik heb het bedrag voor de kinderalimentatie dus gehalveerd.

Ik heb mijn ex het voorstel gedaan om de inschrijving bij haar te laten zodat zij van de kinderbijslag de school en zo kon betalen.

Nou heb ik deze week een brief ontvangen van haar advocaat waarin gesteld wordt dat ik alsnog de achterstallige alimentatie moet voldoen omdat de verandering van omgang niet door de rechtbank is vastgesteld.

Mijn vraag is of dit zomaar kan, en als dit inderdaad zo is zou ik dan een procedure kunnen starten om alsnog het co ouderschap te laten bekrachtigen door de rechtbank en dan moet terugwerkende kracht de alimentatie terug te vorderen ?.

Begrijp mij goed, ik wil graag betalen voor mijn kinderen ook al zie ik ze niet allebei maar ik vind wel dat alles eerlijk moet gaan.

Ik hoop op wat goede tips


Groeten van Robert
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sietske1980



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 551


BerichtGeplaatst: do 05 feb 2009 16:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het hoofdverblijf vd kids bij beschikking bij je ex is bepaald met een weekendomgangsregeling met jou, dan kun je dat om misverstanden te voorkomen formeel laten wijzigen (dus bijv hoofdverblijf blijft bij haar zodat ze bij haar ingeschreven blijven en omgang uitgebreid tot week op, week af). Als jullie het daar beiden mee eens zijn kan dat bij gezamenlijk verzoek zonder zitting.
Dan kun je ook meteen de k-ali formeel laten wijzigen. Het lijkt me wel handig als je hoofdverblijf bij haar laat want als het kind bij jou ingeschreven staat, heeft jouw echtgenote wellicht ook een stiefouderverplichting in de k-ali en dan zou het bedrag voor jullie wel eens meer kunnen worden dan de helft van het vorige.
Als k-ali niet officieel gewijzigd is, kan zij inderdaad executeren middels bijv LBIO. Die beschikking met de volle mep ligt er immers nog. Je kunt de kali laten herberekenen door de rb (want co-ouderschap zorgt voor andere norm en draagkracht%), maar dat kost je waarschijnlijk ook veel aan advocaten enzo. Let op: jij bent inmiddels getrouwd en je kunt je woonlasten waarschijnlijk delen zodat je wellicht meer draagkracht hebt, dus zij kan ook verhoging voor andere kind vragen en evt voor haar p-ali. Zo lang je het samen eens bent, gezamenlijk verzoek indienen of referteverklaring van haar erbij en dan wordt het niet al te duur maar wel formeel geregeld.
Ingangsdatum is discutabel. Je kunt het met ingang van de tijd dat je dochter feitelijk week op week af bij jou verblijft verzoeken. Maar je had ook eerder een wijzigingsverzoek in kunnen dienen bij de rb. En als je dus doorbetaalt totaan de datum beschikking (wachtlijsten bij rb dus duurt misschien nog wel 4 maanden) dan wordt vaak gezegd dat kali naar zijn aard per maand pleegt te worden verbruikt dus dat van ex niet verlangd kan worden dat ze terugbetaalt. Aan de andere kant kun je redeneren dat zij er rekening mee kon houden dat je de kali ging verlagen. Maar heb je vanaf eerste moment haar ook schriftelijk laten weten dat je het redelijk vindt de kali te wijzigen? Zo nee, evt volgende keer wel doen! Zo ja, bewijs bijvoegen in procedure en hopen dat de rechter jouw betoog volgt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nosy



Leeftijd: 51
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 7


BerichtGeplaatst: wo 25 mrt 2009 12:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Co-ouderschap bestaat juridisch niet. Formeel moet je dus de alimentatie alsnog betalen. Ik geloof dat je als niet-verzorgende ouder 5 euro per dag per kind mag rekenen dat het kind bij jou verblijft, maar dat moet uiteraard wel weer vastgelegd worden.
Mijn inschatting is dat je de oude alimentatie beter kunt handhaven, aangezien het inkomen van jouw vrouw mee kan tellen in jouw draagkracht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds