Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 3:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Standpunt Donner Sharia
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 8 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Als 2/3 van de Nederlandse bevolking kiest voor een Sharia dan moeten we dit accepteren
Ja
48%
 48%  [ 17 ]
Nee
48%
 48%  [ 17 ]
Geen mening
2%
 2%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 35

Auteur Bericht
JBA



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 419


BerichtGeplaatst: wo 13 sep 2006 11:49    Onderwerp: Standpunt Donner Sharia Reageer met quote Naar onder Naar boven

Donner vindt dat als 2/3 van de NL bevolking de Sharia steunt dat dit dan mogelijk moet zijn. Simpelweg: als via de huidige democratische weg wordt gekozen voor deze wetgeving dan moet dat kunnen volgens Donner. Hij heeft hiermee de kritiek van vele partijen op de hals gehaald.

Dit verbaasde mij enigzins, ik zie dat de publieke opinie over het algemeen tegen de uitspraak van Donner is. Maar volgens mij zijn deze uitspraken gericht tegen de Sharia en niet tegen de democratie. Ondanks het feit dat ik nooit hoop dat we hier de Sharia krijgen vind ik het juist een bedreiging voor onze democratie als we dit soort dingen gaan verbieden.

Wat vinden jullie?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 13 sep 2006 12:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het met de stelling eens, met dien verstande dat ik vind dat ook die 2/3 meerderheid de internationale verplichtignen van Nederland moet naleven. Als de Sharia in strijd is met het EVRM, moet die meerderheid het EVRM opzeggen of de Sharia slechts gedeeltelijk invoeren.

Overigens hoop ik de dag niet mee te maken dat het zo ver zou komen. Wellicht wordt het tijd dat we onveranderbare artikelen invoeren, net als Duitsland heeft?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1998


BerichtGeplaatst: wo 13 sep 2006 12:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Biedt de grondwet dan niet voldoende?

Destijds is Hitler ook met een ruime volksmeerderheid aan de macht gekomen met alle gevolgen van dien.

M.i. is 'het volk' over het algemeen makkelijk te beïnvloeden. Kijk maar eens hoe makkelijk men achter een politicus aanloopt die een keel opzet (Pim Fortuyn, Pastors binnen de gemeenteraadsverkiezingen enz.).

Ik zou er best wel voor zijn om onveranderlijke wetsartikelen in te voeren om de eventuele ondoordachte besluiten van 'het volk' onmogelijk te maken. Men weet over het algemeen namelijk niet waar men aan begint als men blind achter 1 persoon of relatief extreme groeperin aanhobbelt.

Als ik meer inspiratie heb zal ik nog wat meer schrijven.

Gwen
_________________
Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: wo 13 sep 2006 13:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zal niet ingaan op de Sharia op zich, mede omdat ik moet bekennen dat ik daar niet voldoende kennis over heb om daar een goed oordeel over te kunnen geven. Ik zal me beperken tot de meer algemene vraag of in een democaratie ruimte moet zijn voor de invoering van een ander staatsstelsel als de meerderheid dit wenst.

In mijn ogen is het idee en het ideaal van de democratie dat ieders stem gehoord wordt, en dat de maatschappij vorm wordt gegeven naar de wensen van de meerderheid. De paradox van de democratie is dat als de meerderheid van de bevolking daartoe besluit, zij de democratie af kunnen schaffen. Als de meerderheid van de bevolking wenst volgens een bepaald staatsstelsel te leven, is het dan democratisch als dit door de minderheid onmogelijk wordt gemaakt?

Overigens zou ik er niets op tegen hebben als er een politieke partij met de verkiezingen mee zou doen met een duidelijke islamitische achtergrond. We hebben immers ook politieke partijen met andere religieuze achtergronden. En binnen het politieke debat kan dan ook de islamitische insteek op diverse sociale problemen aan de orde komen.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
JBA



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 419


BerichtGeplaatst: wo 13 sep 2006 13:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gwenny schreef:
Biedt de grondwet dan niet voldoende?

Destijds is Hitler ook met een ruime volksmeerderheid aan de macht gekomen met alle gevolgen van dien.

M.i. is 'het volk' over het algemeen makkelijk te beïnvloeden. Kijk maar eens hoe makkelijk men achter een politicus aanloopt die een keel opzet (Pim Fortuyn, Pastors binnen de gemeenteraadsverkiezingen enz.).

Ik zou er best wel voor zijn om onveranderlijke wetsartikelen in te voeren om de eventuele ondoordachte besluiten van 'het volk' onmogelijk te maken. Men weet over het algemeen namelijk niet waar men aan begint als men blind achter 1 persoon of relatief extreme groeperin aanhobbelt.

Als ik meer inspiratie heb zal ik nog wat meer schrijven.

Gwen


Om deze voorbeelden kunnen we inderdaad niet heen, echter, in mijn beleving met een groot verschil.
De keuze voor Hitler en Fortuijn werden m.i. grotendeels ingegeven door onwetendheid. Ik doel dan op onwetendheid over politiek. Een belangrijk deel van de kiesgerechtigden in ons land behoord tot de lagere sociale klassen als ik dat even oneerbiedig mag zeggen.
Deze mensen zijn sneller geneigd op iemand te stemmen die halleluja roept dan de hogere sociale klassen.
In dit geval hoef je er niet bang voor te zijn dat deze mensen stemmen voor een Sharia. Sterker nog, volgens mij zijn dit de grootste tegenstanders. Ik denk niet dat er hier iemand is die de Sharai dusdanig zal kunnen verkondigen dat hij het hele volk mee krijgt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tottie



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 14


BerichtGeplaatst: wo 13 sep 2006 13:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De democratie bestaat uit meer dan alleen maar het feit dat het volk haar leider mag kiezen. De bescherming van de gerechtvaardigde belangen van minderheden, in het bijzonder hun bodemrechten, is ook een inherent kenmerk van democratie. In die zin is democratie niet verenigen met de sharia aangezien de sharia de rechten van bepaalde minderheden niet respecteert (men denke aan vrouwen en homofielen).

Het is dus ondemocratisch om de sharia met democratische middelen in te voeren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: wo 13 sep 2006 14:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit die uitspraak van Donner blijkt zeer duidelijk dat hij een jurist is... want het is inderdaad gewoon zo... juridisch gezien...
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Gwenny

Gwenny

Leeftijd: 62
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1998


BerichtGeplaatst: wo 13 sep 2006 15:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben me een beetje in de hype gaan verdiepen, en krijg de indruk dat Donner de sharia als voorbeeld heeft genomen om zo duidelijk mogelijk uit te leggen wat hij duidelijk wil maken. Hij had ook een ander voorbeeld kunnen nemen wat denk ik veel minder stof deed opwaaien als nu het geval is.

Als ik naar Donner als persoon kijk vind ik niet dat hij te ver is gegaan. Zeker niet omdat hij alleen een voorbeeldsituatie geeft die verre van realistisch is op het moment.

Dat hij als minister een gevoelig onderwerp als de sharia neemt vind ik wel kwalijk omdat hij een prubliek figuur is en eindverantwoordelijk is voor de rechtsstaat in Nederland. Een onderwerp als de sharia zal bij veel mensen (in binnen- en buitenland) zeer gevoelig liggen.
Een motie van wantrouwen vind ik weer wat te ver gaan, aangezien hij het voorbeeld van de sharia in een door hem geschreven boek noemt, en het niet serieus als wetsvoorstel o.i.d. aanhangig wil maken.

Gwen
_________________
Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: wo 13 sep 2006 15:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leuk topic, interessant onderwerp. Wat me wel opvalt is dat sommige mensen echt geen flauw idee hebben wat de Sharia is en/of inhoudt, maar er toch gewoon tegen zijn. Ik had graag gezien dat ze hun standpunt inhoudelijk zouden toelichten, maar dat zou te veel gevraagd zijn van mensen die hun Sharia-kennis baseren op tv-beelden. Ik vraag me echt af hoeveel mensen hier een boek gelezen hebben over de Sharia, maar dat nu ff terzijde.

Het is hilarisch om (voor iemand die wel iets afweet van de Sharia) te lezen dat men 'bang' is voor de Sharia, terwijl Nederland een land is dat nagenoeg voldoet aan alle regels van de Sharia. Wat?!?....Ja!

Nederland en de omringende landen voldoen voor zo'n 85-90% aan de regels van de Sharia. Dat is meer dan in sommige 'Islamitische' landen of landen die vinden dat ze volgens de Islam en de regels (Sharia) geregeerd worden. Er is geen één land op de wereld dat de Sharia voor 100% toepast, maar dat komt ook door culturele gebruiken (net zoals bijvoorbeeld vrouwenbesnijdenis geen Islamitische, maar een culturele gelegenheid is). Door dat te zeggen wil ik voorkomen dat men dadelijk ook stomme dingen gaat zeggen als: "willen wij wel een Lybië worden?" ofzoiets.

Om terug te komen op wat Donner zei: hij heeft gelijk. Met het huidige systeem kunnen we kiezen. Als je niet wilt dat het systeem gaat veranderen, moet je de mensen ook geen gelegenheid geven (daarover) te kiezen.

Boektip!: Maurits Berger - Islam tussen recht en politiek (Boom Juridische Uitgevers)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 13 sep 2006 16:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om het maar juridisch te houden, ik het met Donner eens onder de aanname dat de Sharia zich niet verzet tegen de belangrijkste democratische principes. Dit is in lijn met het arrest van het EHRM over de Turkse Welvaartspartij (het Turkse verbod op deze partij was geen schending, omdat de partij onder andere als doel had de democratie op te heffen).

Nu heb ik werkelijk geen benul of de Sharia en democratie niet samengaan, maar er zijn dus wel partijprogramma's denkbaar die je zou kunnen (en, als de partij enige aanhang zou hebben, ook wel moeten) verbieden.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
yogi



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): JHAF

Berichten: 81


BerichtGeplaatst: wo 13 sep 2006 18:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gwenny schreef:
Ik ben me een beetje in de hype gaan verdiepen, en krijg de indruk dat Donner de sharia als voorbeeld heeft genomen om zo duidelijk mogelijk uit te leggen wat hij duidelijk wil maken. Hij had ook een ander voorbeeld kunnen nemen wat denk ik veel minder stof deed opwaaien als nu het geval is.

Als ik naar Donner als persoon kijk vind ik niet dat hij te ver is gegaan. Zeker niet omdat hij alleen een voorbeeldsituatie geeft die verre van realistisch is op het moment.

Dat hij als minister een gevoelig onderwerp als de sharia neemt vind ik wel kwalijk omdat hij een prubliek figuur is en eindverantwoordelijk is voor de rechtsstaat in Nederland. Een onderwerp als de sharia zal bij veel mensen (in binnen- en buitenland) zeer gevoelig liggen.
Een motie van wantrouwen vind ik weer wat te ver gaan, aangezien hij het voorbeeld van de sharia in een door hem geschreven boek noemt, en het niet serieus als wetsvoorstel o.i.d. aanhangig wil maken.


Ik ben het met mijn naamgenoot eens. Ik denk ook dat Donner de sharia als voorbeeld heeft genomen om zo duidelijk mogelijk uit te leggen wat hij bedoelt.
Maar vind niet dat het kwalijk is dat ie dat zegt, omdat hij eindverantwoordelijk is. Hij neemt het puur als voorbeeld en zegt het niet op een manier dat hij of een ander mannetje serieus daar een wetsvoorstel van wil maken! Een motie van wantrouwen zou helemaal te ver gaan.... Bovendien klopt het toch gewoon ook !

Verder weet ik ook weinig af van de Sharia maar ik ben er niet zo zeker van dat het zo goed zou zijn als het hier dan wel gedeeltelijk zou worden ingevoerd. En omdat daar 2/3 meerderheid voor moet zijn is het een beetje onrealistisch dat het hier wordt in gevoerd. Maar het klopt dat 'mensen'snel zijn te beïnvloeden al denk ik dat het lang niet altijd alleen bij de lagere klasse ligt...



moderatie-tje: quote verduidelijkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 13 sep 2006 18:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De poll van de Volkskrant geeft voorlopig aan dat 2/3e het niet met Donner eens is. Donner zal het met me eens zijn dat zo'n meerderheid een grondwettelijk verbod op invoering van de Sharia kan invoeren Wink.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: wo 13 sep 2006 19:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik snap niet hoe je het wel of niet eens zou kunnen zijn met Donner, met 2/3 van de meerderheid van de TK kan je een grondwetswijziging doorvoeren. Dat is gewoon zo. Feit. Ik vraag me wel af wat de context is van deze uitspraak van Donner, kan iemand daar wat meer over vertellen?
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
LM



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 569


BerichtGeplaatst: wo 13 sep 2006 19:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Donner heeft volgens mij gewoon gelijk, zo liggen de zaken nu. Als nu op dit moment 2/3 de Sharia zou willen invoeren kan dit nu ook al, net zo geldt dit voor een communistisch bewind of wat dan ook.

Het voegt alleen niet zoveel toe aan de discussie en je vraagt je wel af waarom hij dit zegt. Hij kan als geen ander wegen wat zijn woorden te weeg brengen.

Ik ben wel voor een alleenheerser, als dan maar zeker weten dat het een hele goede is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: wo 13 sep 2006 19:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
Het voegt alleen niet zoveel toe aan de discussie en je vraagt je wel af waarom hij dit zegt. Hij kan als geen ander wegen wat zijn woorden te weeg brengen.


Daarom ben ik ook heel nieuwsgierig naar de context, want daar weet ik niks van... En iedereen weet dat de inwoners van NL wereldkampioenen uit-de-context-rukken-en-er-daarna-veel-heibel-over-maken zijn.. Very Happy

LM schreef:

Ik ben wel voor een alleenheerser, als dan maar zeker weten dat het een hele goede is.


Die bestaat niet... macht heeft een vreemd effect op mensen..
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 8 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds