Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 0:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Samenwonen en schulden
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2007 20:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hihi, advocaat Bart van Loo is België.

Quote:
Artikel 447
Geen beslag op roerende zaken mag, uit welken hoofde ook, gedaan worden:
1°.
op het nodige bed en beddegoed van de geëxecuteerde en de inwonende leden van zijn gezin en op de kleren, waarmee zij gekleed en gedekt zijn;
2°.
op de gereedschappen van ambachtslieden en werklieden, tot hun persoonlijk bedrijf behorende;
3°.
op de in het huis voorhanden zijnde voorraad van spijs en drank, dienende tot de behoefte van het huisgezin, gedurende een maand;
4°.
op het ingevolge artikel 642c in de kas der gerechtelijke consignaties gestorte bedrag.

Quote:
Artikel 448
1.
Evenmin kan beslag worden gelegd op de boeken die de geëxecuteerde nodig heeft voor zijn beroep, en op de werktuigen en gereedschappen, dienend tot enig onderwijs of de beoefening van kunsten en wetenschappen, telkens tot een bij algemene maatregel van bestuur vast te stellen bedrag en te zijner keuze.
2.
De in het eerste lid bedoelde zaken kunnen wel in beslag worden genomen voor vorderingen:
1°.
wegens levensbehoeften verstrekt aan de geëxecuteerde en de inwonende leden van zijn gezin;
2°.
ter zake van de vervaardiging of het herstel van deze zaken of de verkoop daarvan aan de geëxecuteerde.

_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2007 22:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Foto's uit de periode voordat je haar kende willen misschien ook nog wel helpen. Daar staan ongetwijfeld wel dingen op die nu nog steeds in je huis staan. Maar ja, dan moet op de een of andere manier de foto weer duidelijk te dateren zijn ......
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
AlexH



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2007 22:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allemaal bedankt voor jullie reacties...

Toch nog een klein vraagje.

Niet alle bedrijfen zetten bonnen op naam als je hier niet specifiek om vraagt maar grote aankopen heb ik vrijwel altijd per pin betaald dus met mijn bankrekening...is dit dan voldoende voor het aantoen van eigendom?

Ook zijn de meeste goederen gekocht voor de periode is dit nog van enige waarde?

Sorry het zijn twee vraagjes geworden.

Alvast bedankt.

Alex
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2007 22:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me wel erg helpen, ja. Daarmee wordt het in elk geval al zeer aannemelijk en het is ook geen doen om van mensen te verwachten dat ze bonnen van wat ze kopen jarenlang te bewaren.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: di 02 okt 2007 8:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Mag de deurwaarder op alles in huis beslag leggen?
Nee. Op de volgende zaken mag geen of niet zonder meer beslag worden gelegd:
* Als u samenwoont: zaken waarvan uw partner / medebewoner kan aantonen dat ze van haar/hem zijn. Dit kan het beste met een notariële akte waarin beschreven staat wat van wie is, maar soms ook met aankoopbonnen of garantiebewijzen op naam. Een zelf opgestelde lijst is vaak niet voldoende. Deze uitzondering geldt niet als u getrouwd bent in gemeenschap van goederen.

Zie de eerdere link.

En notariële akte...
Even contakt opnemen met een notaris of bellen met de notaristelefoon.
_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: di 02 okt 2007 8:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
...grote aankopen heb ik vrijwel altijd per pin betaald dus met mijn bankrekening...is dit dan voldoende voor het aantoen van eigendom?

Heb je hierbij een aankoopbon (op naam?) onder vermelding van het artikel?
Slechts een pin betaling bij witgoed handelaar X lijkt me onvoldoende om aan te tonen dat het de wasmachine was die je hebt staan. Die pin betaling kan ook voor een televisie zijn geweest, wat je hebt geschonken aan je beste vriend.
_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
PcDealer



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: di 02 okt 2007 13:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket schreef:
Quote:
...grote aankopen heb ik vrijwel altijd per pin betaald dus met mijn bankrekening...is dit dan voldoende voor het aantoen van eigendom?

Met die pinbon is eventueel bij desbetreffende winkelier binnen 7 jaar na dato de aankoop te achterhalen. Als daar dan wasmachine x op staat met hetzelfde type als bij ts thuis, dan lijkt me dat voldoende aannemelijk gemaakt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail AIM naam MSN messenger ICQ nummer
AlexH



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: di 02 okt 2007 23:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een notariële akte zal dan vanaf de datum zijn dat bekend is dat er een schuld is, lijkt me aannemelijk dat een deurwaarde dit in twijfel kan trekken.

Ik ga de notaristelefoonbellen en laat nog weten hoe het verder afloopt...

Eventuele tips of ervaringen blijven van harte welkom.

Hartelijk dank tot nu toe voor de reacties.


Alex
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2007 8:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar de notaris zal toch ook bewijzen willen zien?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2007 15:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begin er ook een hard hoofd in te krijgen.

Ik trof dit:
Quote:
Als er eenmaal beslag is gelegd op uw inboedel, mag u deze niet verkopen of weggeven. Dat is strafbaar. Omdat er beslag op uw goederen ligt, kunt u er niet meer zelf over beschikken.

En dacht: verkopen of weggeven voordat er beslag is gelegd! Het beslag was toch nog niet gelegd of wel? Verkopen of weggeven moet juridisch wel goed worden geregeld.

Of het iets is weet ik ook niet. Zie het maar als meedenken.
_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2007 16:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De inboedel op een andere naam laten zetten? Kijk wel goed uit wie!!!
_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 04 okt 2007 0:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JetKroket schreef:
De inboedel op een andere naam laten zetten? Kijk wel goed uit wie!!!

Het voor deze draad relevante deel van de inboedel staat volgens mij al op een andere naam, namelijk die van AlexH.

Ik heb nog eens gekeken naar de bewijskwestie.

In mijn procesrechtboek vind ik dat de deurwaarder uit mag gaan van de wettelijke bewijsvermoedens van art. 3:109 BW en art. 3:119 BW. Dus de houder van een zaak wordt vermoed bezitter te zijn, en de bezitter wordt vermoed eigenaar te zijn. Dit zolang een ander niet zijn beter recht bewezen heeft.

Bij samenwonen is het natuurlijk wat lastig om uit te maken wie van een bepaalde zaak nu precies de houder is. Of de deurwaarder bij twijfel mag aannemen dat een bepaalde zaak van de schuldenaar is weet ik niet, maar laten we daar voor het gemak vanuit gaan.

Als de AlexH nu een verklaring van zijn vriendin kan overleggen waarin zij verklaart dat AlexH de eigenaar is van die bepaalde zaak, dan kan ik dit toch moeilijk anders zien dan een bewijs dat hij een beter recht heeft dan zijn vriendin. De deurwaarder zou dat m.i. moeten accepteren tenzij de deurwaarder kan aantonen dat de verklaring niet klopt.

Zo'n verklaring hoef je m.i. niet eens te antedateren. Gewoon verklaren dat de zaak "altijd" al van AlexH is geweest lijkt mij voldoende. Zo'n verklaring geeft AlexH een "beter" recht: zouden hij en zijn vriendin ooit eens over de eigendom van die zaak twisten, dan zal zo'n verklaring bij de rechter de doorslag geven.

Tot zover mijn getheoretiseer. Of het in de praktijk ook zo werkt is een andere vraag. Voorlopig vind ik LJN AA9263, waarin bijv. een door een derde ondertekende bruikleenverklaring hielp omdat de beslaglegger deze niet kon weerspreken.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: do 04 okt 2007 12:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het een gek idee om gewoon even naar die deurwaarder te bellen (of desnoods een ander kantoor) en te vragen hoe zij graag aangetoond zien wat van wie is?
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 04 okt 2007 23:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, dat is juist een heel goed idee.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
AlexH



Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: zo 07 okt 2007 15:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nogmaals dank voor het meedenken.

Het is inderdaad een goed idee een deurwaarden te bellen en heb dit ook gedaan toch deze vertelde mij dat het wel degelijk in overweging moet worden genomen als er een verklaring van mijn vriendin bestaat dat inboedel van mij zou zijn of een gespecificeerde lijst.

Maar ook blijkt dat deurwaardes hier verschillend mee omgaan. Maar ik stel wel zo'n verklaring voor alle zekerheid op en ben van mening hierin gewoon eerlijk te blijven over welke spullen van mijn en haar zijn.

En voor alle duidelijkheid er is nog geen sprake van beslag maar helaas wat niet is kan nog komen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds