Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 11:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

herziening KA wegens emigratie
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
moon AJ



Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: di 14 aug 2007 23:11    Onderwerp: herziening KA wegens emigratie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,
Ik hoop met mijn vraag bij jullie terecht te kunnen. Mijn man, onze dochter, mijn dochter uit eerdere relatie en ik gaan volgend jaar emigreren naar Australie. Mijn man is Australier en wil terug naar zijn geboorteland (zijn vader woont daar ook nog). Zijn zoontje gaat niet mee, die woont bij zijn moeder. Mijn man betaald 180 euro KA maar zal dat bedrag naar alle waarschijnlijkheid niet kunnen opbrengen, aangezien de lonen een stuk lager liggen en de euro erg hoog is ten opzichtevan de aus. dollar.
Zijn ex is hertrouwt met een man die goed verdient en zij werkt ook nog zo'n 20 uur samen hebben ze ook nog een kind. Die 180,00 is een leuk extraatje zodat beiden de benzine kunnen betalen voor hun 2 erg dure auto's.
Ikzelf ben nooit getrouwt geweest (heb volledige ouderlijkgezag) ik heb met mijn ex afgesproken dat hij het geld wat hij nu nog aan mij maandelijks betaald voor dochter maar apart moet leggen voor de reiskosten als hij zijn dochter wil over laten komen uit australie.

Kan mijn man herziening aanvragen, hoeveel kans heeft hij dat hij verlaging krijgt, moet hij dat voor de emigratie gaan doen of is het beter als hij in australie zit en precies weet wat hij gaat verdienen. nou hoe kan hij dit het beste aanpakken, het is niet zo dat hij niets wil betalen maar hij moet ons ook nog eens onderhouden in het begin(het is wel de bedoeling dat ik ook ga werken ).

Moon
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona



Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 721


BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2007 8:28    Onderwerp: Re: herziening KA wegens emigratie Reageer met quote Naar onder Naar boven

moon AJ schreef:

Kan mijn man herziening aanvragen, hoeveel kans heeft hij dat hij verlaging krijgt, moet hij dat voor de emigratie gaan doen of is het beter als hij in australie zit en precies weet wat hij gaat verdienen. nou hoe kan hij dit het beste aanpakken, het is niet zo dat hij niets wil betalen maar hij moet ons ook nog eens onderhouden in het begin(het is wel de bedoeling dat ik ook ga werken).
Moon


Ik ben zeker geen expert, maar de wet (art. 1:392 jo. art. 1:397 BW) bepaalt (volgens mij) dat jouw man, zijn ex en ook haar man moeten bijdragen in het levensonderhoud. De hoogte van de bijdrage van elk van hen wordt daarbij bepaald door hun draagkracht en de verhouding waarin zij tot het kind staan.

M.i. zou je dus herziening kunnen aanvragen op de grond dat de draagkracht van jouw man afneemt. Ik weet niet hoeveel kans hij echter zou maken als hij dit zou aanvragen voordat hij precies weet wat hij zou verdienen. Het lijkt me dat hij, om enige kans op succes te hebben, wel schriftelijk bewijs zal moeten overleggen van zijn nieuwe salaris.

Edit: toch nog een ander vraagje. Ik neem aan van wel, maar heb jij expliciete afspraken gemaakt met je ex over omgang tussen hem en het kind? Ogv de wet heeft hij nl. recht op omgang, het wel of niet hebben van gezag doet er daarbij volgens mij niet toe. Of heeft hij het kind ook niet erkend?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
moon AJ



Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2007 18:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ok bedankt alvast. Dus het beste is inderdaad vanuit australie herziening aan te vragen, maar heb je da ook een advocaat nodig of kan je gewoon een brief schrijven naar de rechter/rechtbank met daarbij alle gegevens?
rare vraag misschien maar wij zijn leken wat dat bereft.

Mijn ex heeft dochter erkend en heeft gewoon omgang (1 weekend in 14 dagen en de vakanties), jaja het kan best wel hoor samen een goede regeling te treffen zonder rechter gewoon zakelijk houden, alleen het gaat straks wat moeilijker en dan is het ook wat kostbaarder vandaar dat wij besloten hebben dat mijn ex de alimentatie maar achteruit moet zetten zodat hij zijn dochter in iedergeval 1x per jaar kan ontmoeten in een vakantie en verder zal het contact via msn, email, skipe enz moeten verlopen. Zou mijn dochter niet mee willen of liever bij haar vader willen wonen kan dat ook.

groetjes,
moon
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona



Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 721


BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2007 19:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helaas is mijn burgerlijk procesrecht zover weggezakt dat ik niet weet of je zelf een brief kunt schrijven. In sommige zaken is het verplicht om alle stukken door een advocaat ("procureur") te laten indienen, maar of dat hier zo is, weet ik niet en kan ik niet goed uit de wet opmaken Embarassed .
Overigens zou ik, afgezien daarvan, zeker iemand (liefst een advocaat) inschakelen om je zaken vanuit Nederland te behartigen. Dat moet trouwens sowieso, want je zult namelijk als verzoeker worden opgeroepen door de rechtbank om te verschijnen op een zitting. Je moet dan zelf komen (beetje onhandig) of je laten vertegenwoordigen door een gemachtigde.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2007 19:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik dit goed begrijp, is de kantonrechter bevoegd. Dan is een advocaat/procureur niet nodig. Verder zal het wel om een verzoekschriftprocedure gaan, zodat ook de inzet van een gerechtelijke deurwaarder niet nodig is. De zitting is inderdaad wat problematischer.

Niet om slapende honden wakker te maken, maar maakt de vader geen bezwaar tegen de emigratie van zijn dochter? Ik sluit niet uit dat hij dat kan doen op de grond dat de emigratie hem de omgang met zijn dochter onmogelijk zou maken. Hoe de wet dit precies regelt weet ik niet; misschien geeft vanaf een bepaalde leeftijd de wens van het kind de doorslag?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
moon AJ



Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2007 20:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bedankt voor de reaktie,
wat betreft mijn dochter, haar vader vindt het heel erg en zal haar erg missen maar heeft geen bezwaar. Hij laat het over aan dochter, gelukkig maar. En wie weet wil ze over een jaar of 8 wel gaan studeren in Amsterdam waar haar pa woont.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona



Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 721


BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2007 20:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Als ik dit goed begrijp, is de kantonrechter bevoegd.

Volgens mij begrijp je dat niet goed Wink (?).
Hierbij de wet (pdf) waarom het gaat. Het betreft wijzigingen in het BW, en volgens mij niet artikelen betreffende levensonderhoud.

Overigens: maak ik uit jouw antwoord m.b.t. procureurstelling correct op, dat art. 80 Rv ook van toepassing is op verzoekschriftprocedures? Ik heb me suf gezocht naar de benodigde schakelbepaling (gezien het feit dat art. 80 in de titel over de dagvaardingsprocedure staat) maar kon hem niet vinden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2007 21:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

EJB_CH schreef:
bona fides schreef:
Als ik dit goed begrijp, is de kantonrechter bevoegd.

Volgens mij begrijp je dat niet goed Wink (?).

Dat zou wel eens kunnen kloppen.

Quote:
Hierbij de wet (pdf) waarom het gaat. Het betreft wijzigingen in het BW, en volgens mij niet artikelen betreffende levensonderhoud.

(Off-topic, maar artikel I onder R is interessant.)

Quote:
Overigens: maak ik uit jouw antwoord m.b.t. procureurstelling correct op, dat art. 80 Rv ook van toepassing is op verzoekschriftprocedures? Ik heb me suf gezocht naar de benodigde schakelbepaling (gezien het feit dat art. 80 in de titel over de dagvaardingsprocedure staat) maar kon hem niet vinden.

Goed punt, ik weet het niet. Overigens bedoel je denk ik art 79 Rv. (Voor art 80 Rv is art 280 Rv een schakelbepaling.)

Ik vind nu in ieder geval wel art 1:406 BW. Het gaat dus (als ik het nu wel goed begrijp Wink) om een verzoekschriftprocedure bij de rechtbank.

Volgens mijn studieboek geldt de verplichte vertegenwoordiging ook voor de verzoekschriftprocedure, voor zover deze bij de rechtbank (sector civiel), het gerechtshof of bij de HR wordt gevoerd. Er wordt geen artikel genoemd, maar ik zie nu art 278 lid 3 Rv.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona



Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 721


BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2007 22:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, 1:406 BW lijkt toch niet helemaal van toepassing (het gaat niet om een situatie dat een (stief)ouder zijn verplichtingen niet nakomt) maar ik zou er toch inderdaad vanuit gaan dat het gaat om een verzoekschriftprocedure bij de rechtbank. Voor moon AJ betekent dat dus, dat je man niet zelf een brief kan sturen, maar door een procureur een verzoekschrift moet laten indienen.

En ja, inderdaad: 278 lid 3 Rv is de oplossing. Dank.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 15 aug 2007 23:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

EJB_CH schreef:
Tja, 1:406 BW lijkt toch niet helemaal van toepassing (het gaat niet om een situatie dat een (stief)ouder zijn verplichtingen niet nakomt) maar ik zou er toch inderdaad vanuit gaan dat het gaat om een verzoekschriftprocedure bij de rechtbank.

Dat klopt, de wet gaat er kennelijk vanuit dat de ouders eerst zelf tot een regeling proberen te komen. Ik besef nu dat art 1:406 BW zich niet leent voor de situatie dat de ouders na wijziging van de omstandigheden het niet zelf over een nieuw bedrag eens kunnen worden. De basis voor herziening van de kinderalimentatie lijkt art 1:401 BW te zijn. Dit zal dan toch wel bij dezelfde rechter (de rechtbank dus) en op dezelfde manier (bij verzoekschrift) moeten gebeuren.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds