Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 12:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Fiscaal partner en apart wonen: aftrek 2 huizen mogelijk?
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
M56



Leeftijd: 68
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 8:09    Onderwerp: Fiscaal partner en apart wonen: aftrek 2 huizen mogelijk? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Al 25 jaar wonen mijn partner en ik samen (ooit een samenlevingscontract afgesloten, toen was er nog geen geregistreerd partnerschap; nooit veranderd). Hij is in loondienst, ik heb een eigen bedrijf. In het verleden waren we soms niet, soms wel fiscale partners; dat bekeken we per jaar. Met ingang van vorig belastingjaar zijn we denk ik automatisch fiscale partners. We wonen in Brabant, in een koophuis dat op beider naam staat. Ook hebben we elders een ander pand dat we ter beschikking hebben gesteld aan onze oudste die nu studeert; over twee jaar verkopen we dat pand weer.
Nu moet ik voor mijn werk vaak in Amsterdam en omgeving zijn, en daarvoor regel ik dan vaak een overnachting bij kennissen. Onlangs zag ik daar een aardig huis te koop staan. Nu bekijk ik de mogelijkheid om het te kopen en me formeel in Amsterdam te vestigen, dan ook een kamer aan ons tweede studerende kind ter beschikking te stellen en nog één kamer te verhuren aan een andere student. Is dan de rente voor het pand aftrekbaar? Natuurlijk blijft de relatie met mijn partner in stand dus ik zou regelmatig ook in ons huidige huis zijn. Maar mijn hoofdvestiging zou Amsterdam zijn. Maakt het uit of we ons partnerschap laten registreren of alsnog een huwelijk sluiten (met huwelijkse voorwaarden ivm eigen bedrijf)?
Graag jullie mening!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 10:41    Onderwerp: Re: Fiscaal partner en apart wonen: aftrek 2 huizen mogelijk? Reageer met quote Naar onder Naar boven

M56 schreef:
Met ingang van vorig belastingjaar

Dat zal met ingang van dit belastingjaar (2011) zijn, voor de inkomstenbelasting.

Voor ongehuwden is op hetzelfde adres geregistreerd staan een vereiste voor partnerschap in de inkomstenbelasting. Op grond van de Wet GBA moet je je inschrijven op je woonadres. Wat in dit geval als woonadres dient te worden aangemerkt is lastig aan te geven, maar onder de juiste omstandigheden moet het mogelijk zijn om in Amsterdam ingeschreven te staan. Er is dan geen sprake van fiscaal partnerschap.

Afhankelijk van de eigendom van de woningen kan de rente dan aftrekbaar zijn. De Brabantse woning is in gemeenschappelijke eigendom. Zolang je fiscaal partner bent, gaat dat goed, maar als 1 van de twee verhuist, huurt de ander de helft van de woning en is op dat deel de eigenwoningregeling niet van toepassing. Dat levert een praktisch probleem op, want om dat te voorkomen, zal de een de ander uit moeten kopen (bijleenregeling, financiering).

Een geregistreerd partnerschap of huwelijk maakt het er niet beter op. Dan is er wel fiscaal partnerschap, maar ontstaat er een probleem omdat voor beide woningen voor een van de partners niet als eigen woning kan worden aangemerkt.

Theoretisch zijn er dus wel mogelijkheden, maar praktisch is anders.
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
M56



Leeftijd: 68
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 11:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je wel Ronald,

In de laatste Volkskrantbijlage stond een reportage met allemaal getrouwde homo-paren. Enkelen gaven aan apart te wonen. Dat bracht mij op dit idee: misschien kun je in een huwelijk je hoofdverblijf elders hebben (en dus beiden aftrek hyp. rente genieten). Maar dat is wellicht geen handige oplossing.

Kun je getrouwd zijn of geregistreerd partnerschap en fiscaal en feitelijk een volledig gescheiden huishouding voeren? Zoals bij mij bijv ivm werk? Of gewoon omdat je liever apart woont maar wel de relatie wilt (zoals bij de homoparen)? Ik zou mijn eigendom in eerste woning overigens niet verhuren aan mijn man maar als pied à terre in Brabant gebruiken ... dus helft eerste woning wordt dan fiscaal 2e woning? Of hoe zit dat?

Aftrek op onze eerste woning is overigens gering omdat het huis al lang geleden gekocht is (lage prijzen, dus aftrekbare hypotheek is niet groot). Dus het 'nieuwe' huis zou meer aftrek opleveren. Ik wil e.e.a. doorrekenen ogv juiste assumpties. De aftrek van het oude huis wordt dan gehalveerd denk ik - dat kost niet heel veel per jaar.

Dank voor het meedenken!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 11:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

M56 schreef:
In de laatste Volkskrantbijlage stond een reportage met allemaal getrouwde homo-paren. Enkelen gaven aan apart te wonen. Dat bracht mij op dit idee: misschien kun je in een huwelijk je hoofdverblijf elders hebben (en dus beiden aftrek hyp. rente genieten).

Dat kan niet, want dan ben je fiscale partners. Zowel in vorige jaren (zie hier) als vanaf dit jaar.

Fiscale partners kunnen slechts over één woning hypotheekrente aftrekken, afgezien van de verschillende regelingen bij verhuizingen en dergelijke.

Quote:
Kun je getrouwd zijn of geregistreerd partnerschap en fiscaal en feitelijk een volledig gescheiden huishouding voeren?

Je bent fiscale partners. Het is anders als de echtscheiding is aangevraagd, je gescheiden woont en er geen kinderen zijn.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 11:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat je de invloed van de bijleenregeling onderschat. Je zal de overwaarde van jouw aandeel in de huidige eigen woning in de nieuwe moeten steken - dan blijft er mogelijk weinig ruimte over voor hypotheekrenteaftrek. Ik betwijfel of daar voordeel uit te behalen valt.

Als je getrouwd bent (of geregistreerd partner) ben je verplicht fiscaal partner. Ook als je niet op hetzelfde adres woont. Dit is alleen anders als er tenminste een aanvraag voor echtscheiding of scheiding van tafel en bed (daadwerkelijk) is ingediend.

Dat betekent niet dat je ineens 2 eigen woningen kunt hebben. Je houdt het probleem dat iedere woning slechts door 1 van de partners is aan te merken als eigen woning. Bij een gezamenlijke woning is er dus voor een deel geen hypotheekrenteaftrek en wel box-3-vermogen. Daar komt bij dat voor de partnerregeling (alleen) bij ongehuwden de inschrijving in de GBA van belang is. Voor de eigenwoningregeling is dit niet het geval, daar wordt naar de feiten en omstandigheden beoordeeld waar het hoofdverblijf is gelegen. Dat is een hele andere discussie - ook voor getrouwde homo-paren. Dat is vergelijkbaar (hoewel daar ook weer iets andere uitgangspunten worden gebruikt) met de vaststelling van de woonplaats in internationaal verband, waar een mooi voorbeeld is van een succesvolle voetbaltrainer, we noemen hem even Guus H. Die vond dat hij in België woonde, maar de rechter vond uiteindelijk van niet. Het centrum van zijn levensbelangen was is Nederland.

Door de afwijkende uitgangspunten is dit niet een op een door te trekken, maar het geeft wel een beeld van welke problematiek er speelt.
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 11:54    Onderwerp: Re: Fiscaal partner en apart wonen: aftrek 2 huizen mogelijk? Reageer met quote Naar onder Naar boven

M56 schreef:
Nu bekijk ik de mogelijkheid om het te kopen en me formeel in Amsterdam te vestigen

Je kunt (althans: mag) je niet ergens "formeel" vestigen. Je bent verplicht je in te schrijven op het adres waar je daadwerkelijk woont.
Quote:
woonadres:
a. het adres waar betrokkene woont, waaronder begrepen het adres van een woning die zich in een voertuig of vaartuig bevindt, indien het voertuig of vaartuig een vaste stand- of ligplaats heeft, of, indien betrokkene op meer dan één adres woont, het adres waar hij naar redelijke verwachting gedurende een half jaar de meeste malen zal overnachten;
b. het adres waar, bij het ontbreken van een adres als bedoeld onder a, betrokkene naar redelijke verwachting gedurende drie maanden ten minste twee derden van de tijd zal overnachten;

Het is me niet duidelijk waarom je denkt dat trouwen kan helpen om van het fiscale partnerschap af te komen. Trouwen helpt daar zeker niet tegen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds