Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 15:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Box 3 en economische waarde verhuurde woning
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marco Knol



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 598


BerichtGeplaatst: do 07 jun 2007 3:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou eens zoeken op www.rechtspraak.nl. Er staat mij iets bij dat er een uitspraak ligt waarin deze belastinginspecteur gelijk krijgt. Moet iets van de laatste twee of drie jaar zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marceline



Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: vr 13 jul 2007 12:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb inmiddels het volgende vernomen:

Dat, als ik de waarde lager wil hebben, ik zelf een taxateur moet inschakelen, die met een lijfig rapport, de huidige waarde moet berekend hebben. Een rapport van bijvoorbeeld een makelaar, zal door de belastingdienst niet worden aanvaard. Dit heeft de man van de belastingdienst gezegd.

Ook, volgens iemand van de rechtsbijstandverzekering, zou ik voortaan eerst een bezwaar moeten indienen bij de gemeente, voor de WOZ waarde. Daarmee kan ik pas echt mee uit de voeten bij de belastingdienst.

Daarom, heb ik maar de corrigering van de belastingdienst geaccepteerd, want ik voelde al aan, dat het een langdurige en ook kostbare kwestie ging worden. Waarschijnlijk nog kostbaarder dan het nadeel wat ik nu heb.

Hoewel ik nog steeds denk, dat de belastingman die ik aan de telefoon had, nee, niet die van de corrigering, gelijk had. Je moet de economische waarde pakken en die is gewoon minder dan als de flat onbewoond is, in plaats van verhuurd zoals nu.


Laatst aangepast door Marceline op ma 30 jul 2007 0:47, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
rderaad



Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: ma 23 jul 2007 0:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De economische waarde (verkoopwaarde) van een onroerende zaak die is verhuurd, is lager dan de EW van een onroerende zaak die niet is verhuurd (en dus aan de eigenaar ter beschikking staat). Zoals de makelaar al heeft geconstateerd: een woning die is verhuurd aan een derde is moeilijker te verkopen, zeker in geval van een starterswoning. Dat drukt de verkoopwaarde van de onroerende zaak.

Er is geen vaste berekening van de waardevermindering bij verhuurde onroerende zaken, zoals de directeur generaal van de Belastingdienst in Besluit van 9 februari 2004, nr. CPP2003/2040M, aangaf.

De beste manier om achter de waarde te komen, is de woning te laten taxeren. De taxateur kan de waarde in vrije en verhuurde staat berekenen. Is het laten uitvoeren van een taxatie een te dure oplossing, neem dan een redelijk percentage van de economische waarde in vrije staat. Die waarde kun je bepalen aan de hand van verkoopprijzen van vergelijkbare flats, verkrijgbaar bij het Kadaster.

Wat je ook kunt doen is de berekening van de belastinginspecteur opvragen. Wellicht heeft hij de berekende economische waarde al gecorrigeerd wegens de verhuurde staat van de flat.

Suc6 ermee!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marceline



Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: vr 27 jul 2007 19:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

rderaad schreef:
Is het laten uitvoeren van een taxatie een te dure oplossing, neem dan een redelijk percentage van de economische waarde in vrije staat. Die waarde kun je bepalen aan de hand van verkoopprijzen van vergelijkbare flats, verkrijgbaar bij het Kadaster.

Wat je ook kunt doen is de berekening van de belastinginspecteur opvragen. Wellicht heeft hij de berekende economische waarde al gecorrigeerd wegens de verhuurde staat van de flat.

Suc6 ermee!

Dank je. Maar, de inspecteur is niet redelijk hierin. Hij wees het voorstel van het percentage af, en heeft de economische waarde in vrije staat genomen. Zelfs met een taxatie, zou hij vrijwel zeker niet akkoord mee gegaan. Dat heeft hij gezegd. Dus, heb maar toegestemd...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 27 jul 2007 21:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marceline schreef:
Dus, heb maar toegestemd...

Je kunt nog in bezwaar en in beroep. (Misschien zit je al in de bezwaarprocedure?)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marceline



Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: ma 30 jul 2007 0:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, ik heb al betaald en kan niet in beroep of bezwaar, die termijn is voorbij. Maar, dit blijft natuurlijk ieder jaar terugkomen. Moet nu, had uitstel voor belastingaangifte vorig jaar, weer de waarde in box 3 zetten. Twijfel tussen bedrag, wat nu bij een vorig jaar door inspecteur is geeist, de econ. waarde in lege staat, of een bedrag van 70% van die econ. waarde.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Renzo



Leeftijd: 66
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: ma 30 jul 2007 8:09    Onderwerp: waardering box 3 Reageer met quote Naar onder Naar boven

In een procedure voor het Hof |Leeuwarden met de belastingdienst is het volgende compromis voortgekomen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Box 3
In overleg met de heer M van de afdeling waardecontrole van de Belastingdienst registratie er Successie heb ik de waarden van de panden per 01-01-2002 en 31-12-2003 € 0
hoger vastgesteld.
De waarden zijn bepaald met de volgende factoren:
Kamerverhuur 12 maal de bruto huur; Bedrijfspanden 9 maal de bruto huur;
Vol gens de heer M zijn de factoren te laag maar gezien het feit dat ik deze heb genoemd in mijn eerdere correspondentie ben ik daarvan uitgegaan
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marceline



Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: di 31 jul 2007 9:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt Renzo, maar ik begrijp het dan niet. Stel, ik verhuur de flat voor E 500, is de waarde dan opeens maar 12 * 500= E 6000, in plaats van de ruim E 100 000 die men nu stelt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
FFP-er Aby



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 58


BerichtGeplaatst: za 04 aug 2007 9:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

12x de jaarhuur Marceline Very Happy Very Happy Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marceline



Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: wo 08 aug 2007 9:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Renzo, waar kan ik die uitspraak lezen van het hof te Leeuwarden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
joskteg



Leeftijd: 63
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: vr 29 jan 2010 3:24    Onderwerp: Re: waardering box 3 Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe zit het met de huurtoeslag als hij zijn flat, middels contract, voor bijvoorbeeld 8maanden verhuurd ?
Waarom hebben ze het over kamer verhuur terwijl het hier gaat over een zelfstandige woning met eigen voordeur ?
Samengevat ...
-iemand met minimum loon tekent huur contract voor 8maanden.
-deze betaald 500 kale huur en krijgt 200 huur-toeslag (schatting)

Stel dat de verhuurder een hypotheek-schuld heeft van 100.000
Stel dat de verhuurder 4% hypotheek-rente betaald aan hypotheek-nemer

Klopt het volgende ?
bijtelling in box 3 = 12 (arrest Leeuwaren) x 500
schuld in box 3 = 100.000
bijtelling eigen woning box 1 is ? 4 maanden ?
hypotheekrente over die 8/12 maanden is niet meer aftrekbaar in box 1?

En nu de volgende vraag Wink
Stel je hebt een huis ...
Je raakt je baan kwijt ...
Weinig perspectief op nieuwe baan ...
Je hebt overwaarde .. als je de woz-waarde van gemeente gelooft.
Je probeer je huis te verkopen ...
Je wilt in je huis blijven wonen ...
Hoogste bod is 50% van woz-waarde in verhuurde staat.
Je gaat akkoord met dit bod.
Met die 50% kan je je hypotheek aflossen en hou je nog zo'n 20.000 over.
Je kan hierna huur-toeslag aanvragen als je onder de box 3 grens zit.
Die huur-toeslag is vooral interessant voor de koper van je huis.
Over 5 jaar heb je die 20.000 op gegeten en als je dan nog geen baan hebt ... kan je beroep doen op een bijstandsuitkering.

Zie ik iets over het hoofd ?
Kan uitkeringsinstantie zeggen dat ik niet genoeg heb opgegeten?
Kan belastingdienst moeilijk gaan doen bij koper/verkoper ?
Kan belastingdienst moeilijk gaan doen over huursubsdie ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
chillout



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: zo 28 mrt 2010 22:19    Onderwerp: Re: waardering box 3 Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Renzo,

Kun je mij verwijzen naar de uitspraak van het hof. Ik heb flink gezocht maar kan helaas niks terug vinden.

Bedankt voor je hulp,

Stef van der Made

Renzo schreef:
In een procedure voor het Hof |Leeuwarden met de belastingdienst is het volgende compromis voortgekomen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Box 3
In overleg met de heer M van de afdeling waardecontrole van de Belastingdienst registratie er Successie heb ik de waarden van de panden per 01-01-2002 en 31-12-2003 € 0
hoger vastgesteld.
De waarden zijn bepaald met de volgende factoren:
Kamerverhuur 12 maal de bruto huur; Bedrijfspanden 9 maal de bruto huur;
Vol gens de heer M zijn de factoren te laag maar gezien het feit dat ik deze heb genoemd in mijn eerdere correspondentie ben ik daarvan uitgegaan
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hub



Leeftijd: 70
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: wo 30 mrt 2011 2:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2010/sparen_beleggen/sparen_beleggen-22.html
Deze link geeft volgens mij de oplossing of in elk geval zoals de Belastingdienst hierover denkt.
Hub
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds