Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 18:29
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Parkeren op invalidenparkeerplaats
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Johann van der Veere








Berichten: 27


BerichtGeplaatst: do 19 apr 2007 13:47    Onderwerp: Parkeren op invalidenparkeerplaats Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stel, een valide parkeert op een invalidenparkeerplaats. Volgens de huidige boetebase ontvangt de persoon in kwestie een prent van € 130,- indien de overtreding geschiedt op de openbare weg.

Stel, iemand doet hetzelfde maar dan binnen de (afsluitbare) hekken van een bedrijf, in het onderhavige geval een bouwmarkt welke zelf een verkeersbord heeft geplaatst om invaliden de gelegenheid te geven bij de ingang te parkeren.

Vragen:

a) is de valide dan in overtreding en mag het bedrijf ingevolge die overtreding dan de politie inschakelen ter verbalisering van de valide?

b) zijn daar wetsartikelen van?

c) indien b) van toepassing is, zijn daar dan uitspraken over bekend en zo ja, welke?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
mieke2

mieke2

Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 305


BerichtGeplaatst: do 19 apr 2007 20:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat heeft de bouwmarkt bepaald t.a.v. het gebruik van z'n parkeerterrein?
Staan daar bij de ingang(en) wat aanwijzingen (bordjes) over?

Het Mediapark bijvoorbeeld laat duidelijk weten, zodra je het oprijdt, dat op dat grote terrein het normale reglement verkeersregels en verkeerstekens geldt. Dan weet je waar je je aan te houden hebt, al betreft het geen openbare weg.
_________________
...free as a bird...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Johann van der Veere








Berichten: 27


BerichtGeplaatst: vr 20 apr 2007 0:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

"Wat heeft de bouwmarkt bepaald t.a.v. het gebruik van z'n parkeerterrein?
Staan daar bij de ingang(en) wat aanwijzingen (bordjes) over?"



De betreffende bouwmarkt heeft bij de ingang van het terrein niets bepaald, anders dan de openingstijden. Nogmaals: het parkeerterrein is omgeven door een metalen (Heras) omheining en een elektrisch bedienbaar hek welke na sluitingstijd van de bouwmarkt op slot gaat. Het geheel, inclusief de parkeerplaats, is eigendom van de bouwmarkt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 20 apr 2007 0:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
‘Eigen’ parkeerterrein (supermarkt) is voor openbaar verkeer openstaande weg

Hoge Raad
03-11-1998
nr. 222-98-V

Op een parkeerterrein dat eigendom is van - en gelegen is bij - een supermarkt staat een bord E6 (invalidenparkeerplaats). Een automobilist parkeert daar zijn voertuig zonder dat er een invalidenparkeerkaart is geplaatst en wordt gesanctioneerd.
Betrokkene gaat in cassatie omdat hij meent dat dit parkeerterrein geen voor het openbaar verkeer openstaande weg is. De kantonrechter oordeelde dat dit wél het geval was.
De Hoge Raad oordeelde (zoals al vaker) dat: “De voorschriften van het RVV-1990 van toepassing zijn op wegen als bedoeld in artikel 1 lid 1, aanhef en onder b van de Wegenverkeerswet 1994” en “dat volgens vaste rechtspraak (!) beslissend is of die weg feitelijk voor het openbaar verkeer openstaat, ongeacht de omstandigheid of deze op particulier terrein ligt”.
Volgens de Hoge Raad zijn daarbij van belang de feitelijke omstandigheden, zoals of de rechthebbende duldt dat het algemeen verkeer gebruik maakt van die grond.
Ook de omstandigheid dat het parkeerterrein, een uur na sluitingstijd van de supermarkt, met een hek wordt afgesloten doet daaraan niet af. Het betreft hier slechts een tijdelijke afsluiting want gedurende de rest van het etmaal staat het parkeerterrein immers feitelijk voor het openbaar verkeer open, zo stelt de Hoge Raad.


Bron: hier
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 20 apr 2007 0:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het verbaast me dat tikSimone zich nog niet in deze discussie heeft geroerd.

De Wegenwet lijkt me een goed startpunt. Zelf durf ik voorlopig nog geen conclusie te trekken.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 20 apr 2007 0:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Het verbaast me dat tikSimone zich nog niet in deze discussie heeft geroerd.

Heb niks gezegd Cool
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Johann van der Veere








Berichten: 27


BerichtGeplaatst: vr 20 apr 2007 10:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone:

"Volgens de Hoge Raad zijn daarbij van belang de feitelijke omstandigheden, zoals of de rechthebbende duldt dat het algemeen verkeer gebruik maakt van die grond."

Zou het dan feitelijk zo kunnen zijn dat als een particulier een verkeersbord, bijvoorbeeld met een rookverbod, op zijn grond of in de achtertuin zet, deze kan bepalen wat daar wel of niet is toegestaan en bij overtreding de 'sterke arm' inschakelt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
JBA



Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 419


BerichtGeplaatst: vr 20 apr 2007 12:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, de uitspraak van de hoge raad (en andere uitspraken) geven in feite aan dat indien een terrein voor openbaar verkeer toegankelijk is dit als openbare weg geldt. Anders wordt het als een bedrijf zijn terrein wel afsluit met een hek of slagboom en de toegang beperkt is. Niet iedereen kan er zomaar gebruik van maken. Als jou tuin ingericht is met enkel klinkers en alle auto's in de buurt kunnen in jouw tuin parkeren dan zou een parkeerverbod daar ook kunnen gelden, maar daar ga ik niet vanuit. Overigens is er geen officieel bord dat een rookverbod regelt opgenomen in de bijlage van het RVV, dus dat kan zowieso niet.

Detail: Waarschijnlijk is het bord niet geplaatst door de gemeente maar door de supermarkt zelf en dus niet confrom BABW. Dit zou het bord in eerste instantie niet rechtsgeldig maken was het niet dat de hoge raad heeft bepaald dat een burger niet kan zien of dit bord rechtmatig is geplaatst en zich dus aan het bord moet houden. Het zou alleen niet de taak van de (parkeer)politie moeten zijn om dit te handhaven, maar strikt genomen kan het wel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 20 apr 2007 18:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het kan volgens mij als het bedrijf/de organisatie daar zelf om vraagt. Ik sloeg op de kwestie aan omdat iemand me enig tijd geleden vertelde dat hij op een bedrijfsparkeerterrein een boete had gekregen.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
michelleyuen



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: za 21 apr 2007 19:00    Onderwerp: parkeren op invalidenparkeerplts Pathe parkeergarage R'dam Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wij hebben net ook een parkeerboete van 130 euro gekregen wegens dat wij "volgens hen" onterecht hebben gebruik gemaakt van hun eigen vastgelegde invalidenparkeerplaatsen, waar naast de lift staan. De medewerker van de garagehouder heeft de verkeerscontroleur gelijk gebeld en laten komen voor het uitvoeren van deze bekeuring. Enerzijds vind ik het wel terecht dat wij beboet worden, omdat wij weinig mogelijkheden zagen om de kinderwagen van 25 kg met de trap mee omhoog naar de straat te komen. Anderzijds vinden wij als men voor 2,20 euro/uur betaalt voor zijn auto om daar neer te zetten, dat het absoluut redelijk is voor bij het inschakelen van verkeerscontroleur, maar eerst een waarschuwingsbrief met namens hun garage tussen de voorruit te laten schijnen.

Het is triest mentaliteit, aangezien hoe zij hun klanten achteraf behandelden. Faciliteiten zoals: betalingsautomaat, liften en hefbomen vielen altijd in storingen. Boodschap is duidelijk…. Parte parkeergarage Rotterdam...Wij komen daar nooit meer terug.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Johann van der Veere








Berichten: 27


BerichtGeplaatst: ma 23 apr 2007 16:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JBA:

"Detail: Waarschijnlijk is het bord niet geplaatst door de gemeente maar door de supermarkt zelf en dus niet confrom BABW."


Tot zover duidelijk, JBA. Blijft nog echter de vraag aan welke eisen een officiele invalidenparkeerplaats dient te voldoen. Regelmatig zie ik op dergelijke plekken, naast het bekende bord, op straat ook een groot wit kruis staan. Is dit een vereiste of een bijkomstigheid?

En ook of de ondernemer al dan niet verplicht is bij de ingang van het terrein middels een bord aan te geven dat daar dezelfde regels gelden als op de openbare weg, al gaf de uitspraak (Hoge Raad 1998/tikSimone) daar een andere richting aan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Johann van der Veere








Berichten: 27


BerichtGeplaatst: do 26 apr 2007 14:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Johann van der Veere schreef:
JBA:

"Detail: Waarschijnlijk is het bord niet geplaatst door de gemeente maar door de supermarkt zelf en dus niet confrom BABW."


Tot zover duidelijk, JBA. Blijft nog echter de vraag aan welke eisen een officiele invalidenparkeerplaats dient te voldoen. Regelmatig zie ik op dergelijke plekken, naast het bekende bord, op straat ook een groot wit kruis staan. Is dit een vereiste of een bijkomstigheid?

En ook of de ondernemer al dan niet verplicht is bij de ingang van het terrein middels een bord aan te geven dat daar dezelfde regels gelden als op de openbare weg, al gaf de uitspraak (Hoge Raad 1998/tikSimone) daar een andere richting aan.
Wat ik reeds vermoedde, mede door de suggestie van JBA (waarvoor dank), vond ik op http://cc.msnchache.com de volgende tekst over de inrichting van een officiele gehandicaptenparkeerplaats:

parkeergarages en gehandicaptenparkeerplaatsen Veel mensen met een handicap maken noodgedwongen gebruik van een auto.

Maar men heeft natuurlijk weinig aan een auto als men niet in de buurt van de plaats van bestemming kan parkeren. Daarom zijn er gehandicapten parkeerplaatsen aangelegd. De parkeerplaats is gemarkeerd met een kruis en het bekende vierkante blauwwitte verkeersbord


Met betrekking tot de vraag die ook ik kreeg voorgeschoteld om uit te zoeken of de betrokken persoon al dan 'schuldig' was aan het onbevoegd parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats, kan de persoon in kwestie in elk geval het bovengenoemde aankaarten.

U allen wordt bedankt! Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 26 apr 2007 14:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Johann van der Veere schreef:
Wat ik reeds vermoedde, mede door de suggestie van JBA (waarvoor dank), vond ik op http://cc.msnchache.com de volgende tekst over de inrichting van een officiele gehandicaptenparkeerplaats:

Werkende link.

Quote:
De parkeerplaats is gemarkeerd met een kruis en het bekende vierkante blauwwitte verkeersbord

Uit zo'n zinsnede in een vrij willekeurige nota kun je niet afleiden dat dit de wettelijke eisen zijn die aan gehandicaptenparkeerplaats worden gesteld. Het is goed mogelijk dat een verkeersbord voldoende is.

Ik zou zelf meer waarde hechten aan het bovengeciteerde commentaar op een arrest van Hoge Raad:
Quote:
Op een parkeerterrein dat eigendom is van - en gelegen is bij - een supermarkt staat een bord E6 (invalidenparkeerplaats).

Een bord E6 (zie het RVV) is blijkbaar voldoende. Het RVV lijkt me inderdaad ook slechts het bord E6 te eisen (art 26 RVV jo. bijlage 1).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Johann van der Veere








Berichten: 27


BerichtGeplaatst: do 26 apr 2007 18:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides:

Ik zou zelf meer waarde hechten aan het bovengeciteerde commentaar op een arrest van Hoge Raad:
Quote:

Op een parkeerterrein dat eigendom is van - en gelegen is bij - een supermarkt staat een bord E6 (invalidenparkeerplaats).


Ook die uitspraak neem ik natuurlijk mee. Echter, en nu wil ik me vanzelfsprekend niet hoger plaatsen dan de Hoge Raad, uiteindelijk zijn ze - naast een gerespecteerd rechtscollege - net als jij en ik ook maar mensen van vlees en bloed, kunnen ook zij toch fouten maken? Een kruis, naast het E6 bord, staat er niet voor niets en mocht dat zo zijn dan vraag ik me af waarom ze dan die regel hebben bedacht.

Of vergis ik me?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 26 apr 2007 18:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Johann, ik speel even OvJ-tje: Meneer, is het nu werkelijk van zo veel belang of die parkeerplek al dan niet met een officieel geldig bord werd aangegeven? Feit is, dat u -voorzien van goede beentjes - daar stond en de invalide er niet kon staan. En dat is dan ook de reden dat u een boete is opgelegd. Wat vindt u daar nou zelf van?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds