Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 18:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Herroepingsrecht bij koop op afstand
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Blauweikel



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 12:10    Onderwerp: Herroepingsrecht bij koop op afstand Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nogmaals gepost omdat er iets niet in orde lijkt met die andere post want ik kan hem niet meer openen.

Zaterdag 9 december 2006 kocht ik via onlineticketshop.nl twee kaartjes voor een concert dat gehouden wordt op 8 februari 2007 en betaalde deze met mijn creditcard.

Ik bedacht mij echter en stuurde diezelfde dag nog een annuleringsbericht voor de aanschaf van de kaartjes. Ik kreeg maandag bericht dat annuleren niet mogelijk is en alle geplaatste orders definitief zijn.

Hierop mailde ik terug dat op grond van het Burgerlijk Wetboek heeft iedere consument die een bestelling doet via een Internet site (of een andere wijze van verkoop op afstand) een zogenaamd herroepingsrecht. Dit betekent feitelijk dat degene die een product of een dienst via een website aanbiedt, aan een consument het recht moet verlenen om zijn/haar bestelling binnen een bepaalde periode kosteloos, zonder opgave van redenen, te annuleren.

Het antwoord van onlineticketshop.nl volgde al snel:
In antwoord op uw schrijven deel ik u mede dat de door u gestelde bewering onjuist is. Ingevolgde richtlijn 97/7/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 20 mei 1997 betreffende de bescherming van de consument bij op afstand gesloten overeenkomsten, artikel 7.1.9.A.9 worden diensten betreffende vrijetijdsbestedingen uitgesloten van de algemene bepalingen. De diensten zoals geleverd door Onlineticketshop kunnen hieronder worden begrepen zoals ook vermeld in de algemene voorwaarden.

Mijn vraag is of de bewering die hierboven gedaan wordt door onlineticketshop.nl juist is omdat ik het betreffende artikel niet kan vinden. Wel vond ik op http://www.overheid.nl/op/ een aanvulling op dit artikel (zoek op staatsblad 617)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 13:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ze beroepen zich op artikel 46i, lid 3 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Of een concert daar onder valt, is een lastige vraag.

Ik zou kunnen argumenteren dat datgene wat je gekocht helemaal niet de dienst 'concert op 8 februari' is, maar dat je een zaak, namelijk een ticket hebt gekocht. In dat geval is het herroepingsrecht wel van toepassing.

let wel: het herroepingsrecht kan pas *na* levering ingeroepen worden. DUs wanneer jij een ticket koopt dat je feitelijk pas krijgt bij het concert, dan is een beroep op dat recht effectief niet meer mogelijk en zul je je toevlucht tot het reguliere overeenkomstenrecht moeten zoeken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 14:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik sluit me bij StevenK aan, omdat het niet onlineticketshop is die de dienst straks gaat leveren. Onlineticketshop koopt massaal kaartjes in en verkoopt ze door voor een veelvoud van de prijs. Het zijn dus gewoon de kaartjes die verhandeld worden. Bovendien is februari nog ver genoeg weg om de kaartjes niet als bedorven waar te hoeven zien.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Blauweikel



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 14:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je voor jullie antwoorden. Dus als ik het goed begrijp moet ik wel eerst de kaartjes ontvangen, voordat ik me kan gaan beroepen op het herroepingsrecht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 15:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zo schrijft de wet dat wel. Natuurlijk staat het de verkoper wel vrij om nu al gehoor te geven aan je wens de overeenkomst te ontbinden.

Zie trouwens hier art 7:46i BW:
lid 4 schreef:
In afwijking van lid 1 zijn de artikelen 46c-46e en 46f lid 1 niet van toepassing op de overeenkomst op afstand tot het verrichten van diensten die logies, vervoer, het restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding betreft, indien de dienstverlener zich er bij het sluiten van de overeenkomst toe verplicht, deze diensten te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode.

Onlineticketshop is niet de dienstverlener, dus als je dit letterlijk neemt kunnen ze geen rechten aan deze bepaling ontlenen. Wanneer Onlineticketshop nu echt als tussenpersoon werkte, zou de overeenkomst gesloten zijn tussen jou en de organisator van het concert. De organisator zou dan wel onder de bepaling kunnen vallen. Onredelijk lijkt me dat niet, want Onlineticketshop verdient behoorlijk goed aan zijn praktijken (die grenzen aan oplichting, heb je al gekeken op de site van de concertorganisator hoeveel je kaartje eigenlijk kost?).

Probleem is in ieder geval dat Onlineticketshop hier nooit gaat toegeven. En bij mijn weten is de vraag of de koop op afstand-regeling hier van toepassing is nog niet door een rechter beantwoord.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Blauweikel



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 17:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kwam er inderdaad achter dat de prijzen die onlineticketshop.nl hanteert veel te hoog zijn. Helaas wel te laat. Dat is ook de reden dat ik van de aankoop af wil zien. Ik heb ze nogmaals gemaild maar ze blijven inderdaad voet bij stuk houden.

Wat zijn nu de beste acties die ik kan ondernemen? Wachten tot de kaartjes bezorgd worden en hiervoor tekenen om me vervolgens toch te kunnen beroepen op het herroepingsrecht? En daarna?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 12 dec 2006 18:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Blauweikel schreef:
En daarna?

Daarna schriftelijk een termijn voor nakoming (terugbetaling) stellen. Dan naar de rechter. Het zal niet meevallen dit te winnen.

Wanneer de kaartjes van een andere categorie blijken dan je dacht te hebben gekocht (dat gebeurt ook vaak bij dit bedrijf), zou je bij de politie aangifte kunnen doen van kopersbedrog (art 329 Sr).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Blauweikel



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2006 8:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het met bona fides eens dat het niet waarschijnlijk is om via het herroepingsrecht gelijk te krijgen. Het lijkt erop dat in dit geval gedoeld wordt op het uitproberen van zaken die je online hebt aangeschaft en dus niet direct tastbaar waren voor de consument.

Ik zat te denken dat de vergelijking beter gemaakt kan worden met een ticket van een reis of een vlucht die de consument koopt bij een online reisbureau. Ik weet alleen niet of daar ook zoiets beschreven staat in het Burgerlijk Wetboek als het herroepingsrecht of opzegrecht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2006 10:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als dat bedrijf daadwerkelijk een wederverkoper is van die tickets, kunnen ze zich er absoluut *niet* op beroepen dat ze onder de betreffende dienst-uitzondering vallen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2006 13:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Blauweikel schreef:
Ik zat te denken dat de vergelijking beter gemaakt kan worden met een ticket van een reis of een vlucht die de consument koopt bij een online reisbureau. Ik weet alleen niet of daar ook zoiets beschreven staat in het Burgerlijk Wetboek als het herroepingsrecht of opzegrecht.

Maar online reisbureau's vallen wel onder art 7:46i lid 3 BW, ben ik bang. Een reisbureau sluit dan ook een overeenkomst tussen de klant en de luchtvaartmaatschappij of reisorganisator, dat is anders dan het wederverkopen van kaartjes.

Nu ligt het er wel aan hoe je de bepaling precies wilt lezen. Ik vind zelf dat wederverkoop niet onder art 7:46i lid 3 hoort te vallen, zodat koop op afstand gewoon van toepassing is op de verkoper. Ik vermoed dat een rechter het hiermee eens zal zijn. Ik ken echter geen rechtspraak over dit punt.

Ik denk daarom dat Onlineticketshop het beter op art 7:46d BW, lid 4 sub b ond 4 kan gooien. Het herroepingsrecht is niet van toepassing op zaken die "snel kunnen bederven of verouderen". Een kaartje voor een concert in februari vind ik daar echter (nog) niet onder vallen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Blauweikel



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2006 15:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vond zojuist dit: http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=1455 en ook dit http://www.kieskeurig.nl/kk/EA0F6BC58D3658CAC1256CF70043249A.htm

Ik denk dat ik gewoon maar ga genieten van het concert en me er niet meer druk over maak. Wink


Laatst aangepast door Blauweikel op do 14 dec 2006 13:02, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2006 15:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En zo komt Onlineticketshop er altijd weer mee weg ...

Maar je hebt wel gelijk hoor. Soms is het gewoon niet de moeite waard daar heel veel energie in te steken en verpest dat gedoe ook nog een leuke avond. Je weet het nu in elk geval wel voor toekomstige kaartjes.

Ik wens je alvast een hele leuke avond.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2006 16:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Blauweikel schreef:
Ik vond zojuist dit: http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=1455

Ik denk dat ik gewoon maar ga genieten van het concert en me er niet meer druk over maak. Wink

Ik ken de site, maar zo duidelijk is het allemaal niet. Overigens grappig dat een regel op "ConsuWijzer" sneller overtuigt dan een wettelijke bepaling!! (maar er staat niets anders dan wat art 7:46d lid 4 zegt). Ieder produkt veroudert op een gegeven moment, ik zie niet in waarom een doorverkocht concertkaartje niet meer opnieuw zou zijn te verkopen wanneer het concert pas over 2 maanden is.

Het probleem is wel dat je in de praktijk hier alleen je recht zou kunnen halen door een juridische procedure te beginnen. Praktisch gezien is het dus vooral een les: koop nooit meer bij onlineticketshop en soortgelijke sites (zegt het voort!).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Blauweikel



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: do 22 mrt 2007 11:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
DEN HAAG - De fracties van CDA, PvdA en SP in de Tweede Kamer willen dat de staatssecretaris van Economische Zaken ticketverkopers gaat aanpakken, die op internet veel te hoge prijzen vragen voor kaartjes voor concerten.

De staatssecretaris (kandidaat is Frank Heemskerk van de PvdA - red) moet de recent aangestelde Consumentenautoriteit ertoe bewegen om tegen deze ticketshops op te treden. Deze toezichthouder op consumentenrecht en eerlijke handel wil echter vooralsnog geen actie ondernemen. Volgens de Consumentenautoriteit plegen deze kaartjesverkopers geen inbreuk op het consumentenrecht en zijn er onvoldoende juridische mogelijkheden om ze te verbieden.

Via onder meer Onlineticketshop.nl en Budgetticket.nl zijn tegen woekerprijzen kaarten te krijgen voor concerten en theatervoorstellingen. De bureaus lokken doorgaans klanten met de mededeling dat er kaartjes zijn te verkrijgen voor al uitverkochte evenementen.

Zo worden voor een optreden van zanger Jan Smit, waarvoor via de officiële kanalen 32,50 euro moet worden betaald, prijzen gevraagd variërend van 55 tot 105 euro per kaartje. Voor een concert van André Rieu (echte prijs 65 euro) werden 100 tot 165 euro in rekening gebracht.

Het Tweede Kamerlid voor de SP Arda Gerkens heeft erop gewezen dat concertkaartjes voor de Arctic Monkeys al voor 125 euro werden aangeboden, terwijl de verkoop nog moest beginnen.

Volgens haar is sprake van misleiding of oplichting en moet dat worden aangepakt: ''De websites kopen zo veel mogelijk kaarten op en creëren zelf de schaarste, zodat ze woekerprijzen kunnen vragen.''


© Het Parool, 19-02-2007
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds