geld verdienen met eigen website als particulier
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: geld verdienen met eigen website als particulier Auteur: erik2006 BerichtGeplaatst: wo 24 mei 2006 18:45
    —
Beste

Hoe zit het met de wetgeving als je bv via Google Adsense geld verdient met je eigen website als particulier.

Hoe moet je dit aangeven aan de fiscus als je in België woont.

Wat doe je het best om geen problemen met die inkomsten te krijgen.
Moet je daarom zelfstandig zijn Question

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 24 mei 2006 20:13
    —
Dit zul je bij de Belgische fiscus moeten aangeven. Van het Belgische belastingstelsel weet ik nauwelijks iets af. Misschien kun je je vraag op www.juridischforum.be stellen.

In het Nederlandse belastingstelsel zou het verdiende geld vallen onder inkomsten uit overige werkzaamheid. Het komt zeg maar bovenop je belastbaar inkomen in box 1.

Ik weet niet precies wat je bedoelt met zelfstandig zijn. Als je bedoelt zelfstandig ondernemer, dan is het antwoord nee dat hoeft niet. Voor de belasting mag je best bijscharrelen, zolang je maar netjes aangifte doet. In Nederland hebben we daar dus de inkomsten uit overige werkzaamheid voor, in België zal het anders heten.

Zolang je (in NL dan) meer geld aan je website uitgeeft dan het via Adsense oplevert, hoef je overigens helemaal geen aangifte te doen. De belasting beschouwt het dan als een hobby. Zodra het meer oplevert dan het kost, moet je wel aangifte doen, maar mag je de kosten van de website aftrekken. Welke kosten precies aftrekbaar zijn (of anders gezegd, welke kosten je aan de website mag toerekenen) durf ik niet te zeggen; kosten van computer en internetaansluiting vermoedelijk niet omdat je die ook in de tijd gebruikt die je niet aan de website besteedt.. maar wellicht is het te proberen.

Gaat het om grote bedragen, dan zou ik voor de zekerheid een belastingadviseur raadplegen.



Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl