afstand erfenis
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: afstand erfenis Auteur: ferdie BerichtGeplaatst: wo 19 apr 2006 18:54
    —
Hallo, beste juristen ik heb een vraagje .mijn vader is pas overleden en er is een erfenis op komst daar wil afstand van doen en het dat mijn moeder het kan gebruiken het is geen vetpot.Kan ik daar afstand van doen.Ik heb een bewindvoerder of curator kan ze mij verplichten om de erfenis aan te nemen ,mijn moeder heeft al niets het word door 8 gedeeld
en welke stappen zou ik kunnen nemen.B.VD. Ferdie. Idea Idea Crying or Very sad Crying or Very sad Question Idea

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 19 apr 2006 20:26
    —
Je kunt je erfdeel verwerpen. Hiervoor moet je een verklaring afleggen bij de rechtbank. Dit kan via een formulier en kost 95 euro, zie hier.

Als ik vragen mag, is er een testament? Zonder testament krijgt je moeder in eerste instantie alles, en krijgen de kinderen een vordering ter grootte van hun erfdeel die pas opeisbaar is na overlijden van je moeder. In dat geval lijkt het me niet verstandig om nu al afstand te doen (tenzij de schulden de bezittingen overtreffen).

#3:  Auteur: ferdie BerichtGeplaatst: wo 19 apr 2006 21:36
    —
nee er is geen testament opgemaakt

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 19 apr 2006 21:58
    —
In dat geval houdt je moeder zolang ze leeft de beschikking over alle bezittingen. Ik denk dat dit je probleem oplost?

Ik zie overigens nu pas dat ik over je opmerkingen over je bewindvoerder of curator heen heb gelezen! Of je verplicht kunt worden de erfenis te aanvaarden (of dat deze tegen je wil voor je aanvaard kan worden) is een goede vraag waarop ik het antwoord niet zo snel zou weten. Alleen denk ik dat het antwoord niet zo van belang is, nu er geen testament is en dus alles naar de langstlevende gaat. (Onder het oude erfrecht was dit inderdaad anders.)

#5:  Auteur: tikSimone BerichtGeplaatst: wo 19 apr 2006 23:08
    —
Beste Ferdie, ik weet niet waarom je die bewindvoerder/curator hebt, maar als het niet vanwege een faillissement of schulden is dan zal het denk ik helemaal geen probleem worden als jehet zo uitlegt zoals je het nu doet (nog los van hoe het wettelijk geregeld is, want dat heb ik even niet nagekeken).



Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl