Termijn voor aangifte
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Strafrecht

#1: Termijn voor aangifte Auteur: lexine BerichtGeplaatst: ma 12 dec 2005 0:30
    —
Is er een beperking in de termijn voor aangifte? Als ik slachtoffer ben van een strafbaar feit, bedreiging, wat pak um beet 8 maanden geleden heeft plaatsgevonden, kan ik dan na 8 maanden nog aangifte doen?
En ja ik ben bekend met het gegeven dat het doen van valse aangifte strafbaar is, en ja ik weet dat de kans op vervolging nihil is. Het gaat alleen om de verlopen tijd.

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: ma 12 dec 2005 1:19
    —
Lijkt me dat het alleen echt geen zin meer kan hebben als het feit is verjaard (hoewel dan misschien nog wel een onderzoek kan worden uitgevoerd?). In de praktijk zal een latere aangifte in het algemeen de kans op een veroordeling natuurlijk niet vergroten.

#3:  Auteur: lexine BerichtGeplaatst: ma 12 dec 2005 2:34
    —
bona fides schreef:
Lijkt me dat het alleen echt geen zin meer kan hebben als het feit is verjaard (hoewel dan misschien nog wel een onderzoek kan worden uitgevoerd?). In de praktijk zal een latere aangifte in het algemeen de kans op een veroordeling natuurlijk niet vergroten.

Toegegeven, had ik zelf ook al bedacht, maar dan verlegt de vraag zich naar de verjaringstermijn.

#4:  Auteur: JBA BerichtGeplaatst: di 13 dec 2005 15:50
    —
Op zich vervalt het recht tot het doen van aangifte niet met de verjaringstermijn. Zolang je kennis draagt van een strafbaar feit mag je aangifte doen. Art. 161 Sv kent hierin geen beperking van tijd.

#5:  Auteur: kerremans BerichtGeplaatst: do 05 jan 2006 16:16
    —
Aangifte kan je inderdaad altijd nog doen. Als het feit verjaard is, heeft het inderdaad geen zin, maar vaak weet je dat niet vantevoren. In principe kan je het beste dus altijd alsnog aangifte doen als je dat wilt. Een rechter zal wel kritisch zijn, omdat het soms niet goed uit te leggen is waarom iemand heeft gewacht.

Overigens is er 1 uitzondering en dat betreft zogeheten klachtdelicten. Als de wet een klacht vereist, moet die klacht (aangifte + verzoek tot vervolging) binnen 3 maanden nadat je bekend bent geworden met het strafbare feit, zijn ingediend.



Rechtenforum.nl -> Strafrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl