Co ouderschap & belastingtechnische gevolgen.
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: Co ouderschap & belastingtechnische gevolgen. Auteur: Sidney BerichtGeplaatst: za 11 feb 2023 12:44
    —
Mijn vriendin en haar ex partner hebben 2 minderjarige kinderen en zijn inmiddels een 5 tal jaar uit elkaar. Ze hebben een bezoekregeling waarbij de kinderen iedere dinsdagavond/nacht, donderdagavond/nacht en om het weekend bij hem zijn.

Ruim een week geleden stuurde de ex partner een mail met daarin de vermelding dat ze een handtekening diende te zetten onder de "bezoekregeling". Hierbij zat een mail in de bijlage van de belastingdienst dat er door de boekhouder van de ex partner is aangegeven dat er sprake is van een 50/50 zorgverdeling(en dus co ouderschap?).

Er is echter nooit officieel sprake geweest van co ouderschap. De communicatie tussen beiden verliep slecht en ex partner heeft aangegeven dat hij (naast het eten / onderdak) verder niets wilt bijdragen aan de kinderen.

Nu weet ik dat er 5 belastinggerelateerde regelingen zijn waar op het al dan niet afspreken van co ouderschap gevolgen hebben. Drie van deze regelingen zijn van toepassing op deze situatie: Kinderbijslag, kindgebonden budget en combinatie korting.

Wat kan mijn vriendin het beste doen in dit geval?

#2:  Auteur: Joost61 BerichtGeplaatst: di 21 feb 2023 19:48
    —
Ik ga er van uit dat de kinderen ingeschreven staan bij je vriendin.
Dan kan alleen in geval van een co-ouderschap een recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting ontstaan voor haar ex-partner.
Daarvoor is nodig dat de kinderen "doorgaans" drie dagen per week bij haar ex-partner verblijven.
De Hoge Raad heeft vorig jaar nog bepaald dat doorgaans in dit geval betekent gemiddeld over het hele jaar. Het hoeft dit niet drie dagen per week te zijn.

https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:HR:2022:1345

Gemiddeld drie dagen per week komt dus neer op 156 dagen per jaar.

Van een 50/50 regeling is sowieso geen sprake, gelet op de afspraken. Dus dat kan je vriendin niet verklaren.

#3:  Auteur: solasch BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2023 14:32
    —
Ik neem aan dat de twee avond/nachten resulteren in aanwezigheid de daaropvolgende ochtend. Dat zou resulteren in twee dagen per week X 52 weken = 104 dagen/jaar.
Om en om weekend resulteert in 26 X 2 dagen = 54 dagen/jaar. Totaal 156 dagen/jaar waarmee voldaan is aan het criterium van de belastingdienst?



Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl