Recht van overpad na verkoop
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Recht van overpad na verkoop Auteur: vovpvi BerichtGeplaatst: wo 26 jun 2019 13:03
    —
Situatie:
2 buren A en B. Buur A heeft een grasveld liggen aan de achterkant van buur B en heeft dmv van verjaring recht van overpad verkregen via het perceel van buur B. Het betrof een smalle strook van ± 1 meter die enkel door buur A werd gebruikt. Nu heeft buur A zijn grasveld verkocht.

Vraag:
Mag buur A op het overpad een fietsenstalling bouwen?

Mijn mening:
Neen, hij heeft geen recht meer op het overpad gezien hij zijn grasveld heeft verkocht.


Laatst aangepast door vovpvi op do 27 jun 2019 11:53, in totaal 1 keer bewerkt

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 27 jun 2019 1:36
    —
Het lijkt mij dat het erf van B (en niet het grasveld van B) hier het heersende erf is: B heeft als eigenaar van het heersende erf het recht om via het erf van A dat grasveld te bereiken.

Bij verkoop van het grasveld verandert dit niet. Wel is het denkbaar dat het recht van overpad kan vervallen (wellicht niet de juiste term) doordat B er geen belang meer bij heeft. In boek 5 BW kun je het relevante artikel vinden.

Het antwoord op de vraag zal zijn dat een recht van overpad geen recht op het bouwen van een fietsenstalling omvat. De verkoop van het grasveld doet er niet toe.

#3:  Auteur: vovpvi BerichtGeplaatst: do 27 jun 2019 11:52
    —
Ik onthoud uit BW5, art. 79

"De rechter kan op vordering van de eigenaar van het dienende erf een erfdienstbaarheid opheffen, indien de uitoefening daarvan onmogelijk is geworden of de eigenaar van het heersende erf geen redelijk belang bij de uitoefening meer heeft, en het niet aannemelijk is dat de mogelijkheid van uitoefening of het redelijk belang daarbij zal terugkeren."

Aangezien het grasveld geen eigendom maar is van buur A, heeft hij ook geen belang meer om op de grond van buur B te komen.

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 28 jun 2019 1:38
    —
vovpvi schreef:
Ik onthoud uit BW5, art. 79

"De rechter kan op vordering van de eigenaar van het dienende erf een erfdienstbaarheid opheffen, indien de uitoefening daarvan onmogelijk is geworden of de eigenaar van het heersende erf geen redelijk belang bij de uitoefening meer heeft, en het niet aannemelijk is dat de mogelijkheid van uitoefening of het redelijk belang daarbij zal terugkeren."

Aangezien het grasveld geen eigendom maar is van buur A, heeft hij ook geen belang meer om op de grond van buur B te komen.

Maar dan moet je nog steeds eerst naar de rechter. Zolang de rechter de erfdienstbaarheid niet heeft opgeheven, blijft de erfdienstbaarheid bestaan.

Je antwoord/mening is dus niet juist. A bezit nog wel degelijk de erfdienstbaarheid. Een recht van overpad omvat echter niet het recht om een fietsenstalling te bouwen.

#5:  Auteur: vovpvi BerichtGeplaatst: vr 28 jun 2019 9:23
    —
Ikzelf wil het niet voor de rechter brengen met de buurman. Dat zou de relaties verzuren en daar heeft niemand baat bij.
De burman mag van mij nog steeds op het stukje van mijn erf komen maar zal dat niet doen. Het was enkel te doen om een fietsenstalling te bouwen.

Volstaat een schriftelijke verklaring van de buurman dat hij de erfdienstbaarheid opgeeft? Of moet dit via notaris/rechter?

#6:  Auteur: ro-er BerichtGeplaatst: vr 28 jun 2019 16:36
    —
Quote:

Situatie:
2 buren A en B. Buur A heeft een grasveld liggen aan de achterkant van buur B en heeft dmv van verjaring recht van overpad verkregen via het perceel van buur B. Het betrof een smalle strook van ± 1 meter die enkel door buur A werd gebruikt. Nu heeft buur A zijn grasveld verkocht.

Vraag:
Mag buur A op het overpad een fietsenstalling bouwen?

Mijn mening:
Neen, hij heeft geen recht meer op het overpad gezien hij zijn grasveld heeft verkocht.


Volgens mij klopt de vraag die gesteld is niet. Dat leidt tot verkeerde antwoorden. WEant natuurlijk mag buurman A geen fietsenstalling bouwen op grond van buurman B. Hij is immer sgene eigenaar.

De vraagsteller bedoelt denk ik te vragen of Buurman B de fietsenstalling mag bouwen Dus op zijn eigen erf, maar op het stuk dat door buurman A gebruikt wordt tbv de toegang van buurman A tot het grasveld. Waardoor wellicht de toegang tot het grasveld onmogelijk wordt.

Recht van overpad wordt volgens mij niet verleend aan een persoon, maar hoort bij een perceel, ongeacht wie eigenaar is. Als er daadwerkelijk recht van overpad ontstaan is, geldt dat m.i. ook voor de nieuwe eigenaar van het grasveld.

Afgezien daarvan hgeldt dat als het grasveld niet op ene andere manier bereikbaar is, de eigenaar toegang via buurman B kan eisen.

#7:  Auteur: vovpvi BerichtGeplaatst: vr 28 jun 2019 20:16
    —
De vraagstelling klopt wel hoor Wink

Het grasveld is verkocht aan iemand anders die via zijn eigen erf op get grasveld kan komen. Vandaar mijn redenering dat buur A geen belang meer heeft bij het voetpad.

#8:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: za 29 jun 2019 23:14
    —
vovpvi schreef:
De vraagstelling klopt wel hoor Wink

Het grasveld is verkocht aan iemand anders die via zijn eigen erf op get grasveld kan komen. Vandaar mijn redenering dat buur A geen belang meer heeft bij het voetpad.

Maar dat hij dus geen belang meer zou hebben is dus niet interessant.

A mag sowieso geen fietsenstalling bouwen. Ook als hij nog wel belang zou hebben bij het recht van overpad. Maar ik herhaal me.

#9:  Auteur: vovpvi BerichtGeplaatst: za 29 jun 2019 23:59
    —
Voor mij is het duidelijk, ik kan hiermee verder.

Hartelijk dank voor de reacties.



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl