Kristallen glazen via marktplaats
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Kristallen glazen via marktplaats Auteur: stevebravo BerichtGeplaatst: do 29 mrt 2018 19:20
    —
Gelijk nog maar een vraag stellen van juridische strekking. Wat zijn mijn rechten en plichten in onderstaande situatie?

Ik heb 8 kristallen glazen via marktplaats verkocht (ze zaten nog nieuw in doos).
Ik heb de glazen niet gecontroleerd.
Nadat ik ze geleverd heb, kreeg ik een bericht van de koper dat 1 glas stuk was (er zat een barst in). De koper wenste graag dat ik de glazen weer kwam ophalen.
Aangezien ik geen zin had om weer 80 km te rijden (ik moest toevallig in de buurt zijn), heb ik voorgesteld om 1/8 deel van de glazen te vergoeding. De koper liet weten geen belangstelling te hebben in 7 glazen. Waarop ik hem vervolgens heb aangeboden om de kosten naar verhouding van 2 glazen terug te geven. Koper ging niet akkoord. Vervolgens vond ik een site waar ze de glazen nieuw verkochten per stuk. Het glas kost nieuw in de winkel 20 euro. Ik heb 8 glazen verkocht voor 80 euro.
Ik heb aangeboden 10 euro terug te storten, maar koper ging hier niet mee akkoord. Koper eist 20 euro. Dat vind ik tamelijk veel.

Kan de koper 20 euro eisen? Of heb ik naar redelijkheid gehandeld door hem 10 euro te bieden?

#2:  Auteur: Rexx BerichtGeplaatst: vr 30 mrt 2018 9:08
    —
Ik begrijp uit jouw verhaal dat je de glazen zelf naar de koper hebt gebracht?
Als de koper dan verzuimt om op dat moment de glazen te controleren lijkt mij dat het riscio op breuk/beschadiging volledig bij de koper ligt.
Met andere woorden, je bent de koper geen vergoeding verschuldigd.
Gaat het om een verkoop tussen particulieren?

#3:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 30 mrt 2018 22:13
    —
Het lijkt hier onbestreden te zijn dat van de 8 geleverde glazen er 1 stuk was. Dan maakt het verder niet uit dat er niet direct is gecontroleerd.

#4:  Auteur: Vermeulen_J BerichtGeplaatst: di 03 apr 2018 13:28
    —
Dus eerst de glazen niet meer willen hebben
Daarna niet akkoord met de waarde van 1 glas vergoed (80/8=10 euro), maar niet akkoord met het hebben van 7 glazen
Daarna niet akkoord met de waarde van 2 glazen (20 euro).

En nu wil de koper toch weer 20 euro hebben maar geef je aan dat het te duur is.

Ik weet niet hoe het met je rekenskills staat, maar die waarde heb je eerder al aangeboden te willen vergoeden.


Ik vind persoonlijk de waarde van 1 glas vergoeden (10 euro) voldoende gezien dat jouw waarde was.

Als de koper het er niet mee eens is dan staat het die persoon vrij zelf de glazen terug te brengen en kan geenzins van je verwachten dat je het weer komt ophalen. De verzendkosten zou ik dan overigens uit coulance (mits particulier) wel vergoeden. En is altijd nog goedkoper dan 10 euro per glas vergoeden. Geld overigens pas terugbetalen als je het glaswerk in goede orde hebt ontvangen).

#5:  Auteur: @Paul BerichtGeplaatst: ma 30 apr 2018 12:53
    —
Quote:
Gelijk nog maar een vraag stellen van juridische strekking. Wat zijn mijn rechten en plichten in onderstaande situatie?


Pffff,ga eens lekker 's morgens vroeg met je blote voeten door het gras lopen.
Doet wonderen.

Bij particuliere verkoop, zonder toezeggingen of beloften, geldt gewoon:
What u c, Is what u get.

Of in het Nederlands,
Garantie tot aan de voordeur.

En morge, kende pinne!

#6:  Auteur: jpst BerichtGeplaatst: wo 16 mei 2018 21:15
    —
@Paul schreef:
Quote:
Gelijk nog maar een vraag stellen van juridische strekking. Wat zijn mijn rechten en plichten in onderstaande situatie?


Pffff,ga eens lekker 's morgens vroeg met je blote voeten door het gras lopen.
Doet wonderen.

Bij particuliere verkoop, zonder toezeggingen of beloften, geldt gewoon:
What u c, Is what u get.

Of in het Nederlands,
Garantie tot aan de voordeur.

En morge, kende pinne!


Nou nou!
Zo absoluut is het ook weer niet! Ook bij een particuliere koop mag je zeker íets verwachten. Misschien niet veel, maar zoals jij het stelt is het een vrijbrief om troep te verkopen. Zo is het ook weer niet.

#7:  Auteur: @Paul BerichtGeplaatst: do 17 mei 2018 11:45
    —
jpst schreef:
@Paul schreef:
Quote:
Gelijk nog maar een vraag stellen van juridische strekking. Wat zijn mijn rechten en plichten in onderstaande situatie?


Pffff,ga eens lekker 's morgens vroeg met je blote voeten door het gras lopen.
Doet wonderen.

Bij particuliere verkoop, zonder toezeggingen of beloften, geldt gewoon:
What u c, Is what u get.

Of in het Nederlands,
Garantie tot aan de voordeur.

En morge, kende pinne!


Nou nou!
Zo absoluut is het ook weer niet! Ook bij een particuliere koop mag je zeker íets verwachten. Misschien niet veel, maar zoals jij het stelt is het een vrijbrief om troep te verkopen. Zo is het ook weer niet.


Ben nieuwsgierig, naar welk wets artikel verwijs je dan? het welke jouw standpunt onderbouwt?
Kijk even hier betreft het verkopen van troep: https://en.wikipedia.org/wiki/Global_waste_trade



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl