VGB Screening
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: VGB Screening Auteur: Vlootjeq2 BerichtGeplaatst: wo 26 jul 2017 15:36
    —
Ik heb een paar vragen over mijn rechten mbt VGB screening.

Volgens de website van de AIVD:
https://www.aivd.nl/onderwerpen/veiligheidsonderzoeken/het-veiligheidsonderzoek
Hoe lang duurt een veiligheidsonderzoek?

De wet bepaalt dat het veiligheidsonderzoek binnen acht weken moet worden afgerond. Wanneer informatie van een derde partij noodzakelijk is, bijvoorbeeld wanneer iemand voor een langere periode in het buitenland is verbleven, bestaat de mogelijkheid dat het onderzoek langer duurt dan acht weken.

Wat zou een 'onacceptabele' periode zijn?

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 27 jul 2017 0:42
    —
Er staat ook:
Quote:
Wanneer de (kandidaat-)vertrouwensfunctionaris langdurig in een land heeft verbleven waarmee de AIVD geen samenwerkingsrelatie heeft, kan hem een VGB worden geweigerd omdat er onvoldoende gegevens bekend zijn om te kunnen beoordelen of er voldoende waarborgen zijn dat de vertrouwensfunctie zonder risico's kan worden vervuld.

Met andere woorden: als de benodigde informatie niet kan worden verkregen, dan geen VGB.

Dus "onacceptabel lang" zal in ieder geval geen reden zijn voor het verlenen van een VGB.

#3:  Auteur: Vlootjeq2 BerichtGeplaatst: do 27 jul 2017 9:30
    —
bona fides schreef:
Er staat ook:
Quote:
Wanneer de (kandidaat-)vertrouwensfunctionaris langdurig in een land heeft verbleven waarmee de AIVD geen samenwerkingsrelatie heeft, kan hem een VGB worden geweigerd omdat er onvoldoende gegevens bekend zijn om te kunnen beoordelen of er voldoende waarborgen zijn dat de vertrouwensfunctie zonder risico's kan worden vervuld.

Met andere woorden: als de benodigde informatie niet kan worden verkregen, dan geen VGB.

Dus "onacceptabel lang" zal in ieder geval geen reden zijn voor het verlenen van een VGB.


Ik ben niet in het buitenland geweest. Heb geen illegale dingen gedaan en duurt nu 20 weken...

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 28 jul 2017 0:49
    —
Vlootjeq2 schreef:
Ik ben niet in het buitenland geweest. Heb geen illegale dingen gedaan en duurt nu 20 weken...

Maar wat dus ook de reden mag zijn voor de vertraging, je kunt aan de vertraging geen recht op een VGB ontlenen.



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl