Wettelijke rente
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Wettelijke rente Auteur: Laradi BerichtGeplaatst: ma 24 jul 2017 18:01
    —
Goedemiddag,

In 2015 heeft de Huurcommissie uitspraak gedaan ivm een gebrek aan mijn woning. Door die uitspraak kon ik 2783,10 aan te veel betaalde huur terugvorderen. Mijn verhuurder reageerde echter niet op mijn vele verzoeken, waarna ik het ben gaan inhouden op mijn maandelijkse huur, die op dat moment nog maar 119,27 was (door de uitspraak van de Huurcommissie). Ook heb ik gemeld dat ik wettelijke rente in rekening zou brengen. Nou heb ik inmiddels 2743,21 teruggevorderd, dus moet ik vanaf volgende maand weer huur gaan betalen. Ik zit echter nog met de berekening van de wettelijke rente. Deze is 2% (en cumulatief), maar omdat ik maandelijks "afbetalingen" heb ontvangen kan ik het neem ik aan niet in zijn geheel over het oorspronkelijke bedrag berekenen. Heeft iemand een idee wat hier de regels voor zijn en hoe ik deze rente precies moet berekenen? Alle online calculators gaan uit van 1 hoofdbedrag zonder tussentijdse betalingen.

#2:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: ma 24 jul 2017 18:06
    —
Dat klopt, u krijgt rente over een steeds kleiner worden bedrag. Dat zult u dus in een excelbestand moeten zetten met de nodige formules. Of u rekent het handmatig per maand uit.
Of u laat het tegen betaling uitrekenen.

#3:  Auteur: Haarlem BerichtGeplaatst: di 25 jul 2017 13:45
    —
Je kan via http://www.wettelijkerente.net/renteberekening.aspx het per maand uitrekenen en vervolgens de maandelijkse uitkomsten met elkaar optellen.

#4:  Auteur: Laradi BerichtGeplaatst: di 25 jul 2017 19:33
    —
Ok, hartelijk dank. Ik heb de rente inmiddels berekend en een brief opgesteld waarin ik de verhuurder mededeel dat ik vanaf volgende maand weer huur ga betalen, met een berekening van het eerste bedrag en in de bijlage de berekening van de wettelijke rente. Is er nog iets anders wat ik in de brief moet zetten of iets waar ik wettelijk toe verplicht ben? Moet ik nog iets vermelden over stilzwijgend akkoord gaan of is het voldoende om ze simpelweg te informeren wat en wanneer ik weer ga betalen?

#5:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: wo 26 jul 2017 9:23
    —
De wettelijke rente trekt u dus af van de huurpenningen, met een berekening erbij als onderbouwing? Dat lijkt me ruim voldoende informatie.

#6:  Auteur: Laradi BerichtGeplaatst: vr 28 jul 2017 12:07
    —
UwJurist.nl schreef:
De wettelijke rente trekt u dus af van de huurpenningen, met een berekening erbij als onderbouwing? Dat lijkt me ruim voldoende informatie.


Inderdaad. De brief is inmiddels (aangetekend) verstuurd (dus toch weer kosten gemaakt). Nogmaals dank.



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl