Vraag over erfrecht
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: Vraag over erfrecht Auteur: Henkie123 BerichtGeplaatst: di 20 jun 2017 20:09
    —
Hallo!

Ik ben nieuw hier op het forum. En ik heb eigenlijk een vraag m.b.t. erfrecht. Think. En dat is:
Krijgt de legitimaris van rechtswege een recht op uitkering van de
legitieme aanspraak?

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 21 jun 2017 0:11
    —
Je vraag is niet heel scherp geformuleerd. Vermoedelijk is de vraag of dat recht (de vordering) "van rechtswege" ontstaat door het overlijden van de erflater.

Het antwoord is dan: nee, de legitimaris moet eerst zelf een rechtshandeling verrichten, namelijk verklaren dat hij aanspraak maakt op de legitieme portie (dan wel dat hij overgaat tot inkorting). Zie:
art. 4:79 BW schreef:
Terzake van zijn legitieme portie kan de legitimaris een vordering verkrijgen:
a. op de gezamenlijke erfgenamen dan wel de echtgenoot van de erflater, door daarop aanspraak te maken overeenkomstig artikel 80 lid 1, dan wel
b. op een begiftigde, door inkorting als bedoeld in artikel 89.

art. 4:80 lid 1 BW schreef:
Een legitimaris die daarop aanspraak maakt, heeft terzake van hetgeen hem met inachtneming van de artikelen 70 tot en met 76 als legitieme portie toekomt, een vordering in geld op de gezamenlijke erfgenamen dan wel, wanneer de nalatenschap is verdeeld overeenkomstig artikel 13, op de als erfgenaam achtergelaten echtgenoot van de erflater.

art. 4:89 lid 1 BW schreef:
Is hetgeen een legitimaris op grond van zijn in artikel 80 lid 1 bedoelde vordering kan verkrijgen onvoldoende om hem zijn legitieme portie te verschaffen, dan kan hij de daarvoor vatbare giften inkorten, voor zover zij aan zijn legitieme portie afbreuk doen. (...)



Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl