ex nunc geen recht meer op positieve beschikking
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

#1: ex nunc geen recht meer op positieve beschikking Auteur: Herfstweer BerichtGeplaatst: do 08 jun 2017 23:55
    —
Wie denkt er even mee?

Een belanghebbende dient bezwaar in tegen een vergunning. Commissie is na nadere, mondelinge motivering van oordeel dat de vergunning op zichzelf terecht is verleend maar adviseert om de motivering te verbeteren. Inmiddels is er daarnaast aanleiding om de geldigheidsduur te verlengen. Kan op basis van sec de nadere motivering gesproken worden van een nieuwe vergunning? Ik neig naar niet. Zou dat kloppen, kan op basis van de verlenging van de gewijzigde geldigheidsduur wel gesproken worden van een nieuwe vergunning?

Reden voor deze vraag is als volgt.

De heroverweging dient ex nunc plaats te vinden. Inmiddels is er een nieuwe verordening van kracht. In de nieuwe verordening is opgenomen dat gedurende een bepaalde periode, namelijk tot eind dit jaar, geen nieuwe vergunningen mogen worden verleend in verband met wijziging van het vergunningenbeleid.

Het bij de heroverweging om die reden weigeren van de vergunning zou onrechtvaardig zijn, onder de oude verordening bestond er een recht op de vergunning. Toch lijkt het alsof dat het enige juiste besluit zou zijn.

Biedt het overgangsrecht hier soelaas? Letterlijke tekst: een vergunnning verleend onder de vorige verordening geldt als een vergunning verleend onder deze verordening.

#2: Re: ex nunc geen recht meer op positieve beschikking Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 09 jun 2017 2:29
    —
Herfstweer schreef:
Het bij de heroverweging om die reden weigeren van de vergunning zou onrechtvaardig zijn, onder de oude verordening bestond er een recht op de vergunning. Toch lijkt het alsof dat het enige juiste besluit zou zijn.

Misschien zie ik iets over het hoofd, maar volgens mij heb je gelijk. En daarbij maakt het m.i. niet uit of er ook maar iets is aan te merken op de oorspronkelijke vergunningverlening. Ook als de oorspronkelijke motivering perfect was, het besluit dient ex nunc heroverwogen te worden en dus op basis van het nu geldende recht.

Quote:
Biedt het overgangsrecht hier soelaas? Letterlijke tekst: een vergunnning verleend onder de vorige verordening geldt als een vergunning verleend onder deze verordening.

Dat lijkt mij hier de vergunninghouder (of beter: aanvrager) niet te helpen.

Wel vind ik:
ABRvS 22 maart 2006, LJN AV6232
ABRvS 8 november 2006, LJN AZ1766
Hier lijkt de Afdeling te zeggen dat het oude recht (of misschien is dit beperkt tot beleid) dient te worden toegepast als dat bij correcte toepassing "zonder meer" had geleid tot toekenning van de aanvraag.



Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl