Auteursrecht complementair product
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Intellectueel eigendom

#1: Auteursrecht complementair product Auteur: tristanmzr BerichtGeplaatst: zo 14 mei 2017 10:30
    —
Dag Allen,

Alvast bedankt voor jullie tijd. Ik zit met de volgende situatie:

Ik ben bezig met het ontwikkelen van een product. Dit product is een complementair product op een al bestaand product. Zeg, stickers om een IKEA kastje te versieren. Deze stickers brengen de werking van dit kastje niet in gevaar en veranderen niets aan het fysieke uiterlijk van het kastje buiten de kleur om.

De stickers zijn speciale stickers voor dit kastje en hebben daarbuiten geen waarde. Ik wil ze daarom ook adverteren als stickers voor dat specifieke kastje.

De vraag is, maak ik inbreuk op het auteursrecht van IKEA door deze stickers te produceren en verkopen? Mag ik bij het verkopen de naam van dit specifieke kastje noemen? Mag ik (zelfgemaakte) foto's van de stickers op het kastje weergeven?

In de praktijk zijn er veel soortgelijke voorbeelden als telefoonhoesjes voor specifieke telefoons, of versieringsstickers voor laptops. Voor zover ik weet hebben de producenten van deze producten geen probleem met het auteursrecht.

Nogmaals bedankt voor jullie tijd!

Tristan

#2:  Auteur: hilde12 BerichtGeplaatst: ma 15 mei 2017 8:33
    —
Heb je de vraag al bij " ikea" zelf voorgelegd?
Ook al zou er dan auteursrecht zijn, als je toestemming krijgt is er geen probleem.

#3:  Auteur: tristanmzr BerichtGeplaatst: di 16 mei 2017 9:56
    —
Dag Hilde,

Dit is een stap die ik in een verdere fase van de ontwikkeling van het product wil maken aangezien ik hier in eerste instantie niet te veel richting de 'IKEA' naar buiten wil brengen.

Tristan

#4:  Auteur: hilde12 BerichtGeplaatst: di 16 mei 2017 12:57
    —
Dan heb je het dus over iets waar de merkhouder wel problemen mee kan hebben.
Anders maakt dat niet uit.

Misschien handig om aan te geven wat je nou precies aan het maken bent.
Over aanpassingen aan soft en hardware is namelijk al eea geschreven.

#5:  Auteur: tristanmzr BerichtGeplaatst: di 16 mei 2017 13:28
    —
De situatie die ik schets in de eerste post komt dicht bij de werkelijke situatie. Het is dus niet het geval dat ik een product van de 'IKEA' neem en hier aanpassingen op toepas en verkoop als eigen product. Het is een toevoeging aan een product van de 'Ikea' die de gebruikers zelf beslissen toe te passen en die verder de werking van dit product niet in gevaar brengt.

#6:  Auteur: hilde12 BerichtGeplaatst: do 18 mei 2017 9:42
    —
Dat maakt voor mijn vorige antwoord niet uit.

In de IT zijn zoveel verschillende mogelijkheden dat die niet te vergelijken zijn met "normale" produkten.
En als je de vraag hier stelt, ga je er dus al vanuit dat de merkhouder problemen gaat maken.



Rechtenforum.nl -> Intellectueel eigendom

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl