Huurbaas verbiedt samenwonende partner zich in te schrijven
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Civiel recht

#1: Huurbaas verbiedt samenwonende partner zich in te schrijven Auteur: ClarkVent BerichtGeplaatst: ma 17 apr 2017 12:47
    —
Ik woon al 7 jaar in een huurwoning die ik destijds samen met mijn vrouw en kind heb gehuurd. Het is een behoorlijk groot gelijkvloers 3-kamer appartement van 110m2 met een zolder van 50m2 (dus totaal 160m2). 5 jaar geleden heb ik met toestemming van de huurbaas een extra slaapkamer gebouwd (dus nu zijn het er in totaal 3) omdat er gezinsuitbreiding op komst was. Helaas is ons huwelijk toch op de klippen gelopen en anderhalf jaar geleden ben ik van mijn vrouw gescheiden. Ik ben toen in het appartement achtergebleven en zij is verhuisd. Inmiddels heb ik een nieuwe partner. Zij is nu bij mij ingetrokken met haar 3 kinderen. Zowel haar als mijn kinderen verblijven de helft van de tijd bij onze ex-partners. Dit heeft tot gevolg dat we we soms met z'n tweeën zijn (als alle kinderen bij onze ex partners zijn), soms met z'n vieren, soms met z'n vijven en soms (hooguit twee dagen in de week) met z'n zevenen. Alle kinderen zijn minderjarig (en twee zijn er kleuters). Het huis heeft een hele rare indeling waardoor het heel eenvoudig was om door middel van wat niet vaste wandjes (denk aan kasten die tot het plafond reiken) extra slaapkamers te creeëren.

Omdat dit waarschijnlijk tijdelijk is (mijn nieuwe partner wil heel graag op haar zelf wonen met haar kinderen), wilde ik haar een hospice contract aanbieden. Dit heeft voor ons allebei veel voordelen. We hebben geen van beiden een hoog inkomen en als we officieel samen zouden wonen, raken we onze toeslagen kwijt. En zonder die toeslagen hebben we niet eens genoeg om boodschappen te doen...

In mijn huurcontract staat dat ik hier officieel toestemming voor moet vragen van de huurbaas, Dit heb ik gedaan per email. Al vrij snel kreeg ik echter van hem het antwoord dat hij hier geen toestemming voor wilde geven. De reden waarom gaf hij niet op.

Vorige week kreeg ik een telefoontje van hem omdat hij met me wilde praten. Samenvattend kwam het er op neer dat hij mij verbood dat mijn partner zich zou in laten schrijven op dit adres. Wederom gaf hij geen antwoord toen ik vroeg waarom. Hij vond dat er te veel mensen in het appartement zouden wonen. Hij zou het echter "gedogen" als zij zich niet zou inschrijven. Hij was daar vrij strikt in. Hij zei letterlijk "ik wil het niet, dus gebeurt het niet". Zou ze zich hier toch inschrijven, dan zou hij het huurcontract beëindigen, zo dreigde hij. Ook hintte hij op slecht huurderschap. Zo zou het altijd een zooitje zijn in de hal (welke ik deel met een andere huurder), wat uiteraard onzin is. Het komt inderdaad wel eens voor dat we even vuilniszakken in de gang zetten als we aan het schoonmaken zijn. En het komt ook wel eens voor dat als we naar het strand zijn geweest er wat spulletjes naast de deur staan. Maar dit is incidenteel en onze buren hebben daar geen last van. Hij beweert dat onze buren last van ons hebben terwijl we maar één buurman hebben die misschien twee dagen in de week thuis is.

Maar goed, nu is dit natuurlijk een probleem. Ze kan natuurlijk niet zonder vaste woon- en verblijfplaats zijn.

Heeft iemand tips wat nu te doen?

Edit: Wellicht een niet onbelangrijk punt: het huurcontract staat zowel op mijn naam als de naam van mijn ex-vrouw. Dat is nooit aangepast.

#2:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: ma 17 apr 2017 14:00
    —
U haalt een paar dingen door elkaar. Als ik het goed begrijp wilt u nl. een kamer aan haar verhuren, derhalve onderverhuren. En - juridisch gezien - juist niet samenwonen zoals uw titel aangeeft.

Dat mag, tenzij de huurovereenkomst dit verbiedt of toestemming van verhuurder vereist en deze geeft geen toestemming.

Zij kan zich wel inschrijven op het adres, maar dan niet als onderhuurder, maar als medebewoner.

Verhuurder hoeft geen reden op te geven voor weigering. De reden is wel duidelijk: wil dit niet omdat hij haar er dan niet zomaar uit kan krijgen als u vertrekt.

U kunt geen toestemming afdwingen. En verhuurder kan de huur met inderdaad via de rechter beëindigen, als u onderhuur doorzet.


Laatst aangepast door UwJurist.nl op ma 17 apr 2017 16:58, in totaal 1 keer bewerkt

#3:  Auteur: ClarkVent BerichtGeplaatst: ma 17 apr 2017 16:49
    —
Er is verschil tussen onderhuur en kamerverhuur (hospice onderverhuur). Voor beiden had hij eerder al geen toestemming gegeven. Hetgeen vreemd is want bij een hospice contract heeft zij verder geen huurbescherming en als ik het huis uit ga, moet zij ook het huis uit. Dus dat is alleen maar gunstig voor hem. Maar daar gaat mijn vraag inderdaad niet over.

Maar dat is het probleem niet. Hij wil zelfs niet dat zij zich inschrijft op mijn adres. Helemaal dus niet. Ook niet als samenwonende.

#4:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: ma 17 apr 2017 16:55
    —
Leuk dat u mij het huurrecht uit gaat leggen. Ik gaf u al aan dat het om onderhuur (hospita verhuur) van een kamer gaat. Dat mag dus niet in uw geval.

En ook al moet iemand er juridisch technisch gezien uit, zie het maar te regelen als verhuurder, als die onderhuurder dit weigert.

En waarom haalt u er dan van alles bij als het alleen maar om inschrijven gaat? Zelfs uw ex-vrouw...

Ik heb u bovendien ook al aangegeven dat inschrijven wel degelijk kan, maar alleen als samenwonende.

#5:  Auteur: ClarkVent BerichtGeplaatst: ma 17 apr 2017 22:06
    —
UwJurist.nl schreef:
Leuk dat u mij het huurrecht uit gaat leggen. Ik gaf u al aan dat het om onderhuur (hospita verhuur) van een kamer gaat. Dat mag dus niet in uw geval.


U gaf mij aan dat ik twee dingen door elkaar haal. Echter gaf u aan:

Quote:
Verhuurder hoeft geen reden op te geven voor weigering. De reden is wel duidelijk: wil dit niet omdat hij haar er dan niet zomaar uit kan krijgen als u vertrekt.


En dat is bij hospita huur anders dan bij onderhuur (zoals u weet). Ik gaf enkel en alleen aan dat ik zelf mij degelijk bewust ben van die verschillen tussen deze twee vormen van onderhuur. Dus de reden van de weigering is mij in ieder geval helemaal niet duidelijk. Maar dat was mijn vraag ook niet. Ik had me allang al neergelegd bij het feit dat ik daar geen toestemming voor zou krijgen. Maar hij gaat een stap verder. Hij verbiedt mij dat ze zich überhaupt bij mij in laat schrijven. En voor zover ik weet, mag hij dat niet.

Quote:
En ook al moet iemand er juridisch technisch gezien uit, zie het maar te regelen als verhuurder, als die onderhuurder dit weigert.


Maar dat zal een stuk eenvoudiger zijn als het om hospice huur gaat.

Quote:
En waarom haalt u er dan van alles bij als het alleen maar om inschrijven gaat? Zelfs uw ex-vrouw...


Hoe meer informatie, hoe beter lijkt me. Het lijkt me van belang dat het verhuurde al vanaf het begin door huurder geschikt werd geacht voor een gezin. Ook de grootte van het appartement lijkt me van belang omdat het daardoor duidelijk is dat er van overbewoning geen sprake is. Net zo min dat er sprake is van problemen voor omwonenden.

Quote:
Ik heb u bovendien ook al aangegeven dat inschrijven wel degelijk kan, maar alleen als samenwonende.


Precies. Maar dat verbiedt hij me dus. Dat is wat ik in mij originele post heb aangegeven. Voor zover ik weet, mag hij dat niet verbieden. Tenzij ik iets over het hoofd zie en dat is dus de reden waarom ik hier advies vraag.

#6:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: di 18 apr 2017 8:27
    —
U schrijft een heel verhaal en vraagt om tips. U stelt dus niet 1 specifieke vraag, zoals u het nu doet voorkomen.

Verder lijkt het als of ik mij moet blijven herhalen: Ik schreef eerder al "En ook al moet iemand er juridisch technisch gezien uit, zie het maar te regelen als verhuurder, als die onderhuurder dit weigert."

En zoals ik nu al in elke reactie aangaf, mag verhuurder inschrijving niet verbieden. Doe het dus gewoon. En eist uw gemeente medewerking van verhuurder, dan kunt u deze afdwingen. Schakel een huurrechtjurist in.

#7:  Auteur: ClarkVent BerichtGeplaatst: di 18 apr 2017 12:23
    —
Vriendelijk dank voor uw antwoord en tijd in deze.

#8:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 19 apr 2017 0:00
    —
ClarkVent schreef:
Er is verschil tussen onderhuur en kamerverhuur (hospice onderverhuur). Voor beiden had hij eerder al geen toestemming gegeven. Hetgeen vreemd is want bij een hospice contract heeft zij verder geen huurbescherming en als ik het huis uit ga, moet zij ook het huis uit. Dus dat is alleen maar gunstig voor hem. Maar daar gaat mijn vraag inderdaad niet over.

Hospice is hier hopelijk niet de juiste term.

Bij hospitaverhuur is er slechts 9 maanden geen huurbescherming. En hospitaonderverhuur is onderverhuur, hoe je het ook wendt of keert.

De verhuurder hoeft geen toestemming te geven voor onderverhuur en hij is ook niet van plan het te geven. Duidelijk dus.

Overigens: via zogenaamde onderverhuur (maar in feite samenwoning) 2x toeslag ontvangen waar je anders geen recht op hebt is frauduleus en strafbaar. Voor de belastingdienst is er bij een gezamenlijke huishouding eenvoudigweg geen sprake van onderhuur, hoe je het ook probeert te verpakken. (Op andere adressen ingeschreven staan maakt het ook niet legaal.)

Quote:
Maar dat is het probleem niet. Hij wil zelfs niet dat zij zich inschrijft op mijn adres. Helemaal dus niet. Ook niet als samenwonende.

Inschrijven op het adres waar je daadwerkelijk woont is niet alleen mogelijk maar zelfs verplicht.

Iets anders is dat de verhuurder ‒ wellicht ‒ gronden heeft om de huur te beëindigen, bijvoorbeeld omdat er sprake is van overbewoning of overlast. En de verhuurder heeft blijkbaar te kennen gegeven om tot beëindiging van de huur over te gaan als je partner zich inschrijft (wat echter verplicht en in beginsel dus onvermijdelijk is).

Ik kan niet beoordelen of de verhuurder een goede grond heeft om de huur te beëindigen.

#9:  Auteur: ClarkVent BerichtGeplaatst: vr 21 apr 2017 16:20
    —
bona fides schreef:

ClarkVent schreef:
Maar dat is het probleem niet. Hij wil zelfs niet dat zij zich inschrijft op mijn adres. Helemaal dus niet. Ook niet als samenwonende.

Inschrijven op het adres waar je daadwerkelijk woont is niet alleen mogelijk maar zelfs verplicht.

Iets anders is dat de verhuurder ‒ wellicht ‒ gronden heeft om de huur te beëindigen, bijvoorbeeld omdat er sprake is van overbewoning of overlast. En de verhuurder heeft blijkbaar te kennen gegeven om tot beëindiging van de huur over te gaan als je partner zich inschrijft (wat echter verplicht en in beginsel dus onvermijdelijk is).

Ik kan niet beoordelen of de verhuurder een goede grond heeft om de huur te beëindigen.


Nou, hij gaat binnenkort in het appartement naast ons wonen en we vermoeden dat hij dit appartement er wel eens bij zou willen trekken.

Van overbewoning kan geen sprake zijn. Het appartement is gelijkvloers en 160m2. Als je bedenkt dat er éénsgezinshuizen worden aangeboden van onder de 60m2... Bovendien zijn hooguit 2 dagen in de week alle 5 de kinderen hier. De rest van de week zijn er 3, 2 of geen kinderen. En de huisbaas heeft zelf al eerder letterlijk gezegd dat het "groot zat" is voor zovelen.

#10:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: vr 21 apr 2017 19:00
    —
Verhuurder kan zich, wellicht ook gezien wat u nu aangeeft over ernaast komen wonen, wellicht ook op dringend eigen gebruik beroepen. Dat hangt heel erg af van de omstandigheden en bewijs daarvan. Er is dus weinig over te zeggen nu.
Eigen gebruik wil overigens niet zeggen dat hij er zelf moet wonen. Dat kan ook woonruimte voor bijv. familie omvatten of eigen gebruik om te kunnen renoveren..



Rechtenforum.nl -> Civiel recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl