Geschillen betreft uitvoering van de ondertoezichtstelling.
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: Geschillen betreft uitvoering van de ondertoezichtstelling. Auteur: @Paul BerichtGeplaatst: di 28 mrt 2017 17:50
    —
De volgende casus betreft een gecertificeerde instelling (GI) die bij een uithuisplaatsing (UHP) een besluit heeft genomen tot psychologisch onderzoek van een minderjarig kind. Het onderzoek wordt uitgevoerd door een niet BIG geregistreerde onderzoeker.
Het doel is de GI te bewegen dat zij voor het onderzoek een BIG geregistreerde onderzoeker inschakelen die wel bevoegd is ingevolge de W.G.B.O. om dit onderzoek uit te voeren.(Overeenkomst inzake geneeskundige behandeling).

Ik zie 2 mogelijkheden:

1.
Inzake geschillen betreft de ondertoezichtstelling kunnen deze ingevolge BW1:art.262b voorgelegd worden aan de kinderrechter.
Dit echter betreft een UHP en loopt de ondertoezichtstelling ook gewoon door. Het lijkt er op dat het artikel niet toegepast kan worden, echter hier tref ik jurisprudentie die ingevolge het artikel ook de geschillen procedure toepast bij een UHP:
https://www.recht.nl/rechtspraak/uitspraak?ecli=ECLI:NL:RBNHO:2017:988

2.
Bezwaar indienen bij de betreffende gemeente (immers bij de Jeugdwet neemt de gemeente het besluit en voert de GI dat besluit uit).
Indien het bezwaar wordt afgewezen in beroep gaan bij de bestuursrechter, met het verzoek een nieuw besluit te nemen om wel een BIG geregistreerde onderzoeker in te schakelen.

Omdat bij een eventuele gang naar de bestuursrechter geen verplichtte proces vertegenwoordiging bestaat, heeft procedure 2 mijn voorkeur.

De welke is de juiste procedure?

Dank.



Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl