Juridisch eigenaar appartement
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Juridisch eigenaar appartement Auteur: Mick123 BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2017 21:15
    —
Ik ben er sinds kort achtergekomen dat ik al 5 jaar juridisch eigenaar ben van een appartement in Amsterdam. Ik wil graag weten wat dit inhoudt en wat de eventuele consequenties zijn (in positieve en negatieve zin). Achtergrond: mijn ex-partner heeft 5 jaar geleden (buiten mijn medeweten) getekend voor juridisch eigenaarschap van een appartement van zijn ouders. Wij waren toen nog niet officieel gescheiden, dus nu blijkt dat ik ook juridisch eigenaar ben. Ik wil graag informatie over wat dit inhoudt en of er eventuele consequenties zijn (belasting etc.).

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: vr 17 mrt 2017 23:35
    —
Jullie waren dus in gemeenschap van goederen getrouwd? En het ging hier dus niet om een schenking van zijn ouders aan hem met uitsluitingsclausule?

Staat tegenover de halve woning ook een halve hypotheekschuld?

#3:  Auteur: Mick123 BerichtGeplaatst: za 18 mrt 2017 15:14
    —
Wij waren destijds in gemeenschap van goederen getrouwd. Het is buiten mijn medeweten om gebeurd 5 jaar geleden. Het blijkt dat mijn ex juridisch eigenaar is geworden (en ik dus ook), maar zijn ouders zijn verder eigenaar. Of er een hypotheekschuld is dat weet ik niet, maar als dat zo is dan zal dit een lage schuld zijn.

Er is mij gevraagd om afstand te doen van het juridisch eigenaarschap en dat wil ik ook, aangezien het mijn appartement niet is. Ik wil alleen graag meer informatie over wat juridisch eigenaarschap inhoudt, wat eventuele consequenties zijn en hoe het kan dat ik daar destijds niet voor moest tekenen.

#4:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: za 18 mrt 2017 16:04
    —
(edit: bij mijn eerste lezing van je reactie sloeg ik blijkbaar de helft over...)

De juridisch eigenaar van een goed is gewoon de echte eigenaar.

Zijn ouders hebben waarschijnlijk het vruchtgebruik gekregen, zodat zijn in het appartement konden blijven wonen. Daarmee zijn zij economisch eigenaar.

Je kunt niet "afstand" doen van een onroerend goed. Wel kan de gemeenschappelijke eigendom worden verdeeld waarbij jouw ex de volledige eigendom krijgt (minus het vruchtgebruik uiteraard). In ruil daarvoor krijg jij dan de waarde van jouw aandeel uitbetaald (waarbij rekening wordt gehouden met het vruchtgebruik).

Wil je jouw deel schenken aan je ex, dan krijg je te maken met schenkbelasting. Maar waarom zou je dat willen? Hij heeft er indertijd toch ook voor betaald met geld dat van jullie was en niet van hem alleen? Zo werkt dat nu eenmaal met een gemeenschap van goederen.



Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl