Wat is mijn recht?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Wat is mijn recht? Auteur: vince92 BerichtGeplaatst: wo 18 jan 2017 11:56
    —
Beste,

Ik ben in het bezit van een 24-uurs contract.
Echter komt het steeds vaker voor dat ik op de dag zelf dat ik sta ingepland wordt afgebeld omdat het niet druk genoeg is.
Dat ik flexibel moet zijn kan ik begrijpen maar elke week is het minimaal wel een keertje raak en is erg vervelend.
Overigens worden de uren die ik niet werk in de min gezet en dien ik zelf maar weer bij te werken.
Wat zijn hierin mijn rechten?

#2: Re: Wat is mijn recht? Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: wo 18 jan 2017 12:03
    —
vince92 schreef:
Beste,

Ik ben in het bezit van een 24-uurs contract.
Echter komt het steeds vaker voor dat ik op de dag zelf dat ik sta ingepland wordt afgebeld omdat het niet druk genoeg is.
Dat ik flexibel moet zijn kan ik begrijpen maar elke week is het minimaal wel een keertje raak en is erg vervelend.
Overigens worden de uren die ik niet werk in de min gezet en dien ik zelf maar weer bij te werken.
Wat zijn hierin mijn rechten?


Beste vraagsteller,
In principe hebt u recht op doorbetaling. Dit is geregeld in artikel 7:628 lid 1 Burgerlijk Wetboek: De werknemer behoudt het recht op het naar tijdruimte vastgestelde loon indien hij de overeengekomen arbeid niet heeft verricht door een oorzaak die in redelijkheid voor rekening van de werkgever behoort te komen.
Er bestaat dan recht op het loon over deze uren of die nu gewerkt worden of niet.
Maar werkt u volgens uw contract/arbeidsvoorwaarden elke week 24 uur of is sprake van gemiddeld 24 uur per week? Dan kan het anders liggen. Misschien is het onderwerp flexuren, min- en meeruren (overwerk) en de verrekening daarvan (bijv. met een jaarsystematiek) in de CAO of arbeidsovereenkomst geregeld. Slaat u deze erop na.



Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl