Probleem casus eigendom
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: Probleem casus eigendom Auteur: rechtenstudentje96 BerichtGeplaatst: zo 04 dec 2016 2:37
    —
Hallo allemaal,
ik heb een casus waarin ik heel erg zit te twijfelen over de antwoorden.
Kan iemand mij misschien helpen?

Casus1: Anton en zijn nieuwe fiets
Omdat de fiets van Anton bijna uit elkaar valt van ellende, besluit hij een nieuwe fiets te kopen. Tijdens een pauze op zijn werk komt dit aan de orde en zijn collega Berend roept direct dat hij nog een goeie fiets in de schuur heeft staan. “Je mag die fiets wel voor een schappelijk prijsje kopen” roept Berend.
Anton gaat diezelfde dag nog de fiets bekijken. Na het maken van een paar rondjes zegt hij dat hij de fiets graag wil hebben. Zij spreken af dat hij de fiets 10 november a.s. ophaalt en dan ook direct de €100,-, waarover zij overeenstemming hebben bereikt, meebrengt. Op 10 november haalt Anton ’s avonds de fiets op bij Berend en zegt dat hij geen tijd meer heeft gehad om naar de geldautomaat te gaan. Ten gevolge hiervan spreken beiden af dat Anton 14 november op zijn werk Berend de €100 zal geven.

a. Wie is eigenaar van de fiets als Anton, na het bezoek bij Berend, op de fiets naar huis gaat en waarom?

b. Wie is eigenaar van de fiets als Anton, na het bezoek bij Berend, met de auto naar huis gaat en met Berend afspreekt dat hij de fiets in zijn schuurtje voor hem zal bewaren omdat hij zijn fietsenrek is vergeten.

Alvast bedankt!

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: zo 04 dec 2016 4:29
    —
Hoe zou jij de vragen beantwoorden en waarom?

Ik vermoed dat je de twee vragen als volgt moet lezen:
Quote:
a. Wie is eigenaar van de fiets als Anton, na het bezoek bij Berend op 10 november, op de fiets naar huis gaat en waarom?

b. Wie is eigenaar van de fiets als Anton, na het bezoek bij Berend op 10 november, met de auto naar huis gaat en met Berend afspreekt dat Berend de fiets in zijn schuurtje voor Anton zal bewaren omdat Anton zijn fietsenrek is vergeten.

En verder moet je in aanmerking nemen dat de vetgedrukte woorden in de volgende zin je iets proberen te vertellen:
Quote:
Zij spreken af dat hij de fiets 10 november a.s. ophaalt en dan ook direct de €100,-, waarover zij overeenstemming hebben bereikt, meebrengt.



Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl