Tentamen Recht
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Strafrecht

#1: Tentamen Recht Auteur: jim44 BerichtGeplaatst: wo 23 nov 2016 21:28
    —
Beste Lezers,

Vandaag heb ik mijn tentamen recht kunnen inzien.
Deze heb ik op 1 punt niet gehaald.

Alleen met één vraag ben ik het niet eens met het antwoord.

De vraag was.

Welke van de onderstaande scenario's is een misdrijf:

C: De heer L. Vermeer steekt zijn oude bankstel in de brand op straat voor zijn eigen huis, want hij wil deze niet afvoeren bij de plaatselijke afvaldienst.

Naar mijn idee is dit een misdrijf en geen overtreden.

Graag zou ik jullie mening hier over willen.

Gr.

Jim

#2: Re: Tentamen Recht Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 23 nov 2016 22:15
    —
jim44 schreef:
C: De heer L. Vermeer steekt zijn oude bankstel in de brand op straat voor zijn eigen huis, want hij wil deze niet afvoeren bij de plaatselijke afvaldienst.

Naar mijn idee is dit een misdrijf en geen overtreden.

Graag zou ik jullie mening hier over willen.

Dit is niet zozeer een kwestie van ieder zijn eigen mening, maar een kwestie van wat staat er in de wet.

Volgens welke wetsbepalingen is gedraging C strafbaar als misdrijf?

#3: Re: Tentamen Recht Auteur: jim44 BerichtGeplaatst: wo 23 nov 2016 22:28
    —
bona fides schreef:
jim44 schreef:
C: De heer L. Vermeer steekt zijn oude bankstel in de brand op straat voor zijn eigen huis, want hij wil deze niet afvoeren bij de plaatselijke afvaldienst.

Naar mijn idee is dit een misdrijf en geen overtreden.

Graag zou ik jullie mening hier over willen.

Dit is niet zozeer een kwestie van ieder zijn eigen mening, maar een kwestie van wat staat er in de wet.

Volgens welke wetsbepalingen is gedraging C strafbaar als misdrijf?


Volgens art. 157 sr. hierin staat "Hij die opzettelijk brand sticht, een ontploffing teweegbrengt of een overstroming veroorzaakt, wordt gestraft:"

Dit staat in boek 2 van sr. dit bekend dat dit een misdrijf is. (alles wat in boek 2 staat van sr. is een misdrijf dacht ik.

maar volgens art. 428 sr. (boek 3 dus overtredingen) staat dit: "Artikel 428
Hij die, zonder verlof van de burgemeester of van de door deze aangewezen ambtenaar, een of meer eigen onroerende zaken in brand steekt, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie."

#4:  Auteur: ro-er BerichtGeplaatst: do 24 nov 2016 13:18
    —
Een bankstel lijkt mij geen onroerende zaak.

#5: Re: Tentamen Recht Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 24 nov 2016 22:13
    —
jim44 schreef:
bona fides schreef:
Volgens welke wetsbepalingen is gedraging C strafbaar als misdrijf?

Volgens art. 157 sr. hierin staat "Hij die opzettelijk brand sticht, een ontploffing teweegbrengt of een overstroming veroorzaakt, wordt gestraft:"

Dit staat in boek 2 van sr. dit bekend dat dit een misdrijf is. (alles wat in boek 2 staat van sr. is een misdrijf dacht ik.

Net als ieder artikel moet je art. 157 Sr wel in zijn geheel lezen. Gedraging C valt niet onder art. 157 Sr bij gebrek aan "gemeen gevaar voor goederen" of erger.

Quote:
maar volgens art. 428 sr. (boek 3 dus overtredingen) staat dit: "Artikel 428
Hij die, zonder verlof van de burgemeester of van de door deze aangewezen ambtenaar, een of meer eigen onroerende zaken in brand steekt, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie."

Daar valt het dus ook niet onder, want niet onroerend.

Ik denk dat je moet kijken in de Wet Milieubeheer (en de Wet op de economische delicten).



Rechtenforum.nl -> Strafrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl