OM zitting en VERPLICHTE bijstand advocaat?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Strafrecht

#1: OM zitting en VERPLICHTE bijstand advocaat? Auteur: slenterkip BerichtGeplaatst: wo 10 aug 2016 15:33
    —
LS,

Voor mij ligt een oproeping voor een 'OM-zitting'. In punt 4 van de bijlage daarbij staat:

"U moet zich tijdens de OM-zitting laten bijstaan door een advocaat".

Op de website van het OM staat te lezen:

"U heeft recht op bijstand van een advocaat tijdens de hoorzitting. Dit is niet verplicht en kunt u zelf bepalen.

Het is alleen voor een advocaat mogelijk u te ondersteunen tijdens de hoorzitting. Andere bezoekers worden in principe niet toegelaten."


U raadt het al: ik ben geen advocaat. Toch wens ik in mijn hoedanigheid als jurist rechtsbijstand te verlenen. Ik dacht dat in strafzaken geen sprake is van verplichte procesvertegenwoordiging?

Mag het OM deze beperkende voorwaarde stellen? En zo ja, wat is daarvan de wettelijke grondslag?

Alvast erg bedankt!


Laatst aangepast door slenterkip op ma 15 aug 2016 13:24, in totaal 1 keer bewerkt

#2:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: do 11 aug 2016 7:16
    —
Een OM zitting is laagdrempelig en bijstand door een vertrouwenspersoon wordt daar in de regel toegestaan, tenzij die vertrouwenspersoon zich zodanig gedraagt dat er sprake is van verstoring.
Denk daarbij bijvoorbeeld aan iemand die in plaats van de verdachte gaat antwoorden op vragen.

#3:  Auteur: RB_1969 BerichtGeplaatst: do 11 aug 2016 13:05
    —
Ik ben al eens - op voorhand - geweigerd als gemachtigde in een straf zaak (om-zitting) wegens het niet zijn van advocaat. Rechtbank NN.

(wordt door het Hof en Afdeling wel als beroepsmatig rechtsbijstandsverlener aangemerkt)

#4:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: do 11 aug 2016 16:26
    —
RB_1969 schreef:
Ik ben al eens - op voorhand - geweigerd als gemachtigde in een straf zaak (om-zitting) wegens het niet zijn van advocaat. Rechtbank NN.

(wordt door het Hof en Afdeling wel als beroepsmatig rechtsbijstandsverlener aangemerkt)

Was het nu een OM zitting of een zitting bij de Rechtbank?

#5:  Auteur: RB_1969 BerichtGeplaatst: vr 12 aug 2016 12:33
    —
Volgens mij de OM-zitting, maar het kan ook de behandeling klaagschrift (teruggave rijbewijs) zijn geweest.



Rechtenforum.nl -> Strafrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl