Fraudeschuld kinderopvangtoeslag 2008-2010
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Fiscaal recht

#1: Fraudeschuld kinderopvangtoeslag 2008-2010 Auteur: inez63 BerichtGeplaatst: wo 11 mei 2016 23:20
    —
Ik heb nog een fraudeschuld openstaan bij de belasting van - schrik niet! - 32.350,-- euro. Dat was natuurlijk een grote fout die ik niet had mogen maken, en ik ben die nu aan het afbetalen middels een loonbeslag op mijn salaris. Er gaat nu dus iedere maand zo'n 650 euro naar de belasting.

Maar nog steeds een lange weg te gaan. Ik wil liever geen WSNP. Liever neem ik zelf de verantwoordelijkheid en blijf werken om het af te betalen...maar het zou natuurlijk wel leuk zijn als er een licht aan het einde van de tunnel was. Klopt het dat deze belastingschuld na 12 jaar verjaart?

#2: Re: Fraudeschuld kinderopvangtoeslag 2008-2010 Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 12 mei 2016 0:54
    —
inez63 schreef:
Klopt het dat deze belastingschuld na 12 jaar verjaart?

Ik weet niet waar je "12 jaar" op baseert.

In het algemeen geldt voor belastingschulden een verjaringstermijn van 5 jaar, maar die kan eenvoudig door de belastingdienst worden gestuit. Ook wordt de verjaring gestuit door iedere aflossing. Je zou dus eerst moeten stoppen met betalen en dan moet je hopen dat de belastingdienst 5 jaar lang zit te slapen.

#3:  Auteur: Ronald78 BerichtGeplaatst: do 12 mei 2016 11:34
    —
Het feit dat de schuld voortkomt uit fraude, kan reden zijn om toelating tot de WSNP te weigeren. Dus ook die route zou wel eens lastig kunnen zijn.

#4:  Auteur: ksan BerichtGeplaatst: ma 16 mei 2016 23:32
    —
De Belastingdienst hanteert ook een eigen vorm van minnelijke schuldsanering, ook wel bekend als het "niet verder bemoeilijken beleid". Je kan hierom verzoeken (bij de afdeling Invordering). De belastingdienst geeft dan een beslissing af middels een beschikking. Je inkomen en de status van de schuld (fraude/niet fraude) zijn ook van belang. Gezien de hoogte van je aflossing leef je (normaliter) niet op minimumniveau en ook dat wordt meegenomen in de beslissing. Als er niet besloten wordt niet verder te bemoeilijken wordt de schuld na 3 jaar als niet invorderbaar afgeschreven.

Ik ga ervan uit dat er een goede draagkrachtberekening is gemaakt, die "vergeet" de belastingdienst nog wel eens als je daar niet om verzocht hebt.



Rechtenforum.nl -> Fiscaal recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl