gesnapte belg in Nederland
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Pro - Contra

#1: gesnapte belg in Nederland Auteur: Dierenarts BerichtGeplaatst: ma 29 feb 2016 22:28
    —
Ik ben als Belg in Nederland betrapt met rijden onder invloed (alcohol) als beginnend bestuurder (rijbewijs minder dan 2 jaar). Heb reeds een dagvaarding ontvangen om binnenkort voor te komen.

Een geldboete zal ik in elk geval wel krijgen, maar heb gelezen dat er ook de zogenaamde EMA/LEMA-cursussen kunnen worden opgelegd en ik een rijverbod kan krijgen.
Wat betreft :
Rijverbod --> als men mij rijverbod oplegt, geldt dit enkel in Nederland of kan men dit in Nederland ook zodanig uitspreken dat ik evenmin in België mag rijden gedurende de uitgesproken periode? Want volgens mij heeft Nederlands justitie helemaal geen zeggenschap over mijn onbevoegdheid tot autorijden in België (in België heb ik immers ook niets misdaan)

Cursussen --> kan men mij in Nederland als buitenlander zo'n cursus opleggen?
Zo ja, kan men mij verplichten deze cursussen ook daadwerkelijk in Nederland te volgen?
Of kan dat ook geregeld worden dat deze in België gevolgd kunnen worden?
--> bij afwezigheid/gebrek aan medewerking bij deze cursussen wordt het rijbewijs ongeldig gemaakt. Dit betekent dan dat mijn rijbewijs enkel in Nederland ongeldig wordt of in zijn geheel?

Alvast bedankt,

#2:  Auteur: Throne BerichtGeplaatst: ma 07 mrt 2016 13:28
    —
Aan deze Belgische website heeft u wellicht meer. Hierin staat vermeld dat een Nederlands rijverbod geen rechtskracht heeft in België.

Quote:
Gelding rijverbod in het buitenland

Het rijverbod dat u wordt opgelegd door de Belgische rechtbanken is enkel van toepassing op het Belgisch grondgebied.

Aldus houdt een verval van het recht tot sturen opgelopen in België in principe geen rijverbod in het buitenland in. Omgekeerd houdt een verval van het recht tot sturen opgelopen in het buitenland in principe geen rijverbod in België in.

Let wel, de Belgische wetgeving voorziet dat iedere bestuurder van een motorvoertuig houder moet zijn van een geldig rijbewijs en dit eveneens bij zich dient te hebben.

Er is voorzien dat de houder van een Belgisch rijbewijs die in het buitenland een rijverbod heeft opgelopen en zijn rijbewijs aldaar heeft moeten inleveren, op de dienst rijbewijzen van de gemeente van zijn woonplaats een duplicaat van zijn rijbewijs kan aanvragen op overlegging van een attest van de buitenlandse overheid die het rijbewijs heeft ingetrokken.
Indien u in het bezit bent van dergelijk duplicaat, kan u in België verder een motorvoertuig besturen.

http://advocaat-verkeersrecht.be/rijverbod


Ik neem aan dat dit ook geldt voor sancties op het niet volgen van een oplegde verkeerscursus.

Overigens bepaalt het CBR of een bestuurder verplicht is een EMG-cursus te volgen. Deze zal waarschijnlijk oordelen dat dit weinig zin zal hebben voor een buitenlandse bestuurder. Uiteraard afhankelijk van hoe vaak u in Nederland bent. De desbetreffende regelgeving heb ik niet kunnen vinden.



Rechtenforum.nl -> Pro - Contra

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl