Beslissing op bezwaar
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

#1: Beslissing op bezwaar Auteur: V&VD BerichtGeplaatst: di 15 dec 2015 22:31
    —
Ik heb bezwaar gemaakt. Het bestuursorgaan heeft een brief gestuurd en aangegeven: (..) indien u niet binnen twee weken reageert op ons vervangende besluit, gaan wij over tot sluiting van het dossier.

Ik heb geen aanvullende gronden ingediend tegen het vervangende besluit.

Na twee weken stuurt het bo een brief: wij hebben geen reactie van u ontvangen en gaan derhalve over tot sluiting van het dossier.

Het bestuursorgaan heeft aldus geen reëel besluit genomen op het bezwaarschrift. 'Sluiting van het dossier' behoort immers niet tot mogelijke dicta (art. 7:11, 2 Awb; T&C Awb op art. 7:11).

Heeft iemand in dit verband nog een relevante uitspraak ? Een uitspraak waarbij een bestuursrechter uitdrukkelijk overweegt dat een bestuursorgaan reëel dient te beslissen op het bezwaarschrift, tenzij belanghebbende het bezwaarschrift intrekt.

Ik verneem graag, hartelijk dank, fijne kerst.

#2:  Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: wo 16 dec 2015 10:37
    —
Weigering om een besluit te nemen geldt als besluit. Dat staat gewoon in de wet. Je kunt dus in beroep, uiteraard.

#3:  Auteur: ArneL BerichtGeplaatst: wo 16 dec 2015 14:08
    —
De Awb schrijft geen dicta voor. Naar mijn mening heeft het bestuursorgaan een vervangend primair besluit genomen, dat ex art. 6:19 Awb tevens onderdeel uitmaakt van de bezwaarprocedure, en vervolgens het bezwaarschrift buiten behandeling gesteld. Daartegen staat inderdaad gewoon beroep open (art. 6:2 Awb).

#4:  Auteur: cia76 BerichtGeplaatst: za 19 dec 2015 11:22
    —
Hangende bezwaar een nieuw primair besluit nemen is soms een truuk om niet een beslissing op bezwaar te nemen met gegrondverklaring van het bezwaarschrift en vergoeding van proceskosten. Zonder de inhoud te kennen kan niet worden beoordeeld of daar hier ook sprake van is. Maar het kan zijn dat het nieuwe primaire besluit moet worden aangemerkt als beslissing op bezwaar. Anders is het in ieder geval een 6:19 besluit waartegen het bezwaar dan van rechtswege ook tegen is gericht, maar zoals lid 1 van artikel 6:19 Awb aangeeft is dit het geval "tenzij partijen daarbij onvoldoende belang hebben". Grasduinen in toelichting en jurisprudentie kan alleen efficient plaatsvinden als de inhoud van de genomen besluiten beter bekend is.



Rechtenforum.nl -> Bestuursrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl