startkapitaal bij beeindigen BV
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

#1: startkapitaal bij beeindigen BV Auteur: Helaashier BerichtGeplaatst: do 26 nov 2015 22:27
    —
Ik heb in 2011 een holding BV opgericht en hiervoor als oprichter 18000 euro startkapitaal geleend. dit startkapitaal heb ik na oprichting weer uit de BV gehaald en mijn lening mee afbetaald.
op de balans komt dit neer op dat de BV op mij als bestuurder een schuld heeft van 18.000 euro, waar ook jaarlijks rente over gerekend wordt.
de bedoeling was om dit met een dividend uitkering aan mij als bestuurder op te heffen.
Helaas lopen de zaken niet als gewenst en moet de BV worden be-eindigd.

Mijn vraag is hoe dit nu moet met die schuld van 18.000 euro en de opgebouwde rente hier over?
moet ik eerst weer 18.000 euro storten voordat de BV be-eindigd kan worden? en komt deze 18.000 euro, verminderd met 20% vennootschapsbelasting, weer bij mij terecht?

Ik zou hier graag opheldering over wensen

#2:  Auteur: StevenK BerichtGeplaatst: ma 30 nov 2015 23:05
    —
Het kapitaal van de vennootschap wordt bij liquidatie uitgekeerd aan de aandeelhouders. Op zich kun je dat verrekenen met de vordering die de BV op de aandeelhouders heeft.

#3:  Auteur: bertvanloo BerichtGeplaatst: di 01 dec 2015 12:51
    —
En wat - als er naar het zich laat aanzien - hier niets valt uit te keren?

#4:  Auteur: Ronald78 BerichtGeplaatst: do 03 dec 2015 10:56
    —
Is er - zonder dat je jouw schuld aan de bv aflost - genoeg geld om alle schuldeisers van de bv mee te betalen? Zitten er verder geen verplichtingen (pensioenvoorziening, stamrechten, etc) in de bv?

Dan kun je jouw schuld verrekenen met de liquidatieuitkering. Er hoeft dan geen geld heen en weer. De bv hoeft daarover ook geen vennootschapsbelasting te betalen, want die betaal je over winst, niet over de aflossing op een vordering (tenzij die vordering is afgewaardeerd). Dat staat verder los van de ontbinding.

#5:  Auteur: De Fiscalist BerichtGeplaatst: do 03 dec 2015 18:02
    —
bertvanloo schreef:
En wat - als er naar het zich laat aanzien - hier niets valt uit te keren?


Als er niets valt uit te keren dan is de liquidatieuitkering uit de BV nihil.

De oprichter dient de € 18.000 die hij geleend had van de BV af te lossen.

Fiscaal gezien heeft de oprichter een verlies uit aanmerkelijk belang van € 18.000. Dit kan hij verrekenen met inkomsten uit aanmerkelijk belang.

Is er geen AB meer dan kan het verliessaldo na twee jaren worden omgezet in een belastingkorting van 25%, te verrekenen met de box 1 belasting of box 3 belasting.



Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl