Opzoek naar jeugdvriendin uit het asielzoekerscentrum
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: Opzoek naar jeugdvriendin uit het asielzoekerscentrum Auteur: Ula BerichtGeplaatst: do 15 okt 2015 17:09
    —
Hallo! Ik ben op zoek naar advies over het volgende:

Sinds enkele jaren ben ik op zoek naar mijn jeugdvriendin uit het asielzoekerscentrum. Wij leerden elkaar kennen als minderjarigen in 1995. We verloren contact toen mijn moeder en ik overgeplaatst werden naar ROA-huis (Regeling Opvang Asielzoekers) in een andere stad. Inmiddels ben ik een Nederlandse staatsburger met een verblijfsvergunning.

Twintig jaar later vraag ik mij af hoe het met haar is, wie ze geworden is en of ze nog überhaupt in Nederland is. Omdat ik haar achternaam niet heb, heb ik inmiddels via de gemeente, IND, COA, Rode Kruis en Vluchtelingenwerk haar geprobeerd te vinden. Van hun allemaal krijg ik te horen dat ik niet genoeg informatie beschik over haar en dat er een wet is op privacy is waardoor ze mij niet zomaar haar achternaam mogen geven.

Ik ben vrij radeloos en vandaar dat ik mijn vraag ook hier stel: is er een uitzondering te verkrijgen? Zijn er, juridisch gezien, andere wegen die ik kan betreden? Met welke voorwaarden mag ik haar achternaam ‘opvragen’?

Tips en ideeën zijn meer dan welkom! Hartelijk dank.

#2:  Auteur: hilde12 BerichtGeplaatst: do 15 okt 2015 20:52
    —
Nee, daar zijn geen uitzonderingen voor, niet in de situatie waar u inzit.

U kunt het proberen via Facebook oid.

#3: Ik heb mijn jeugdvriendin gevonden Auteur: Ula BerichtGeplaatst: wo 02 mrt 2016 12:48
    —
Hallo, hierbij een update en wellicht kunnen jullie een mening geven hierover: Ik heb mijn jeugdvriendin gevonden. Dit via een vrijwilliger die werkzaam was in het voormalige asielzoekerscentrum waar min jeugdvriendin en ik verbleven in 1994-1995. De taak van die vrijwilliger was contact onderhouden en administratieve werk verrichten. In 2001 sloot het asielzoekerscentrum. Door onzorgvuldigheid van de IND en COA heeft die vrijwilliger alle administratieve dossiers mee naar huis genomen en op zijn zolder bewaard. Eigenlijk hoort de IND en/of de COA de dossiers op te bergen of te vernietigen aangezien er prive gegevens in vermeld staan. Dat is niet gebeurt en heb ik zo mijn jeugdvriendin weer kunnen traceren.
Ik ben verwonderd dat ik op deze manier achter zulke onzorgvuldigheden moet komen. Hoewel ik een documentaire maker ben met liefde voor onderzoeksjournalistiek, is mijn kennis op juridische vlak nog onder de maat. Vandaar dat ik het hier wederom post voor reacties hierop.



Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl