Eigen fiets gestolen tijdens werkzaamheden
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Eigen fiets gestolen tijdens werkzaamheden Auteur: Fietsertje BerichtGeplaatst: ma 05 okt 2015 12:05
    —
Beste,

Ik zit met de volgende vraag in mijn buik:

Mijn vriendin werkt in de thuiszorg en moet in haar wijk naar clienten toe om zorg te verlenen. Tijdens een werkbezoek gebruikt zij haar eigen fiets omdat de werkgever niet voldoende fietsen ter beschikking stelt of niet meer veilig zijn om op te fietsen. Aan het verzoek voor uitbreiding of reparatie wordt ook geen gehoor gegeven en bij navraag is er mondeling aangegeven dat er geen reparaties of aanschaf van nieuwe fietsen meer zullen plaatsvinden

Helaas is haar fiets van twee jaar oud onlangs gestolen tijdens een werkbezoek. Nu hebben wij de fiets wel verzekerd maar de extra spullen zoals een deugedelijk slot, fietsen tas en regenpak niet.

Wij hebben een vergoeding aangevraagd voor de extra spullen en nog niet eens voor de fiets. Nu heeft het bedrijf helaas aangegeven dat er niets vergoed kan worden.

Welke rechten/plichten heeft de werkgever in deze situatie?

#2:  Auteur: DENNIS79 BerichtGeplaatst: di 06 okt 2015 13:47
    —
Een doorslaggevend antwoord is niet te geven...

De werkgever is in beginsel niet aansprakelijk voor de schade aan eigendommen van de werknemer. Dit is anders wanneer de schade voortkomt uit de dienstopdracht.

M.a.w. de fiets voor woon-werkverkeer, die tijdens werktijd op het terrein van de werkgever gejat wordt, blijft in principe voor rekening van de werknemer. Indien de werknemer "verplicht" wordt met de eigen fiets het werk te verrichten, is schade tijdens de uitvoering van de werkzaamheden wel voor rekening van de werkgever.

Een en ander hangt dus af van e vraag in hoeverre jouw vriendin werkelijk verplicht wordt om met de eigen fiets van adres naar adres te fietsen.

#3:  Auteur: Fietsertje BerichtGeplaatst: vr 09 okt 2015 10:04
    —
DENNIS79 schreef:
Een doorslaggevend antwoord is niet te geven...

De werkgever is in beginsel niet aansprakelijk voor de schade aan eigendommen van de werknemer. Dit is anders wanneer de schade voortkomt uit de dienstopdracht.

M.a.w. de fiets voor woon-werkverkeer, die tijdens werktijd op het terrein van de werkgever gejat wordt, blijft in principe voor rekening van de werknemer. Indien de werknemer "verplicht" wordt met de eigen fiets het werk te verrichten, is schade tijdens de uitvoering van de werkzaamheden wel voor rekening van de werkgever.

Een en ander hangt dus af van e vraag in hoeverre jouw vriendin werkelijk verplicht wordt om met de eigen fiets van adres naar adres te fietsen.


Hallo Dennis79,

Dank voor je reactie dat schet helderheid. Nu is het vreemde aan deze zaak dat er in de arbeidsovereenkomst als in het functieprofiel nergens wordt gesproken over het gebruik van een vervoermiddel. Het komt er op neer dat je zelf maar moet uitzoeken op welke manier en met welke middelen je werk verricht. De werkgever weet dat er eigen vervoersmiddelen worden ingezet en laat dit al meer als 10 jaar toe. Ook prive auto's worden gebruikt bij zeer slechte weersomstandigheden. Kan de werkgever zich nu ineens van de "domme houden" of had de werkgever daar eerder op in moeten spelen door dit af te bakenen met regels en/of middelen? Wat gebeurd er als prive kleding beschadigd door werkzaamheden bij clienten, terwijl er geen werkkleding verstrekt wordt? Men kan toch niet verwachten dat medewerkers zonder kleding lopen tijdens werktijd? Dit is mijn inziens dezelfde situatie als met het gebruik van een prive fiets. Ze zijn beide benodogd voor het uitoefenen van het vak, maar staan nergens beschreven in de overeenkomst van de medewerker en/of functieprofiel.

#4:  Auteur: cia76 BerichtGeplaatst: za 10 okt 2015 9:09
    —
Ik zou hier bepleiten dat de werkgever een situatie heeft gecreëerd waarbij de werknemer niet anders kon dan de eigen fiets te gebruiken. Er zijn geen voldoende fietsen en aan de werkgever is dit kenbaar gemaakt door hiernaar wel te vragen. De werkgever heeft vervolgens expliciet aangegeven aan dit probleem niets te willen doen terwijl niet kan worden gezegd dat de werkgever geen weet had van de situatie dat onvoldoende deugdelijke dienstfietsen aanwezig waren. Feitelijk werd door de werkgever hiermee gevraagd van werknemers dit probleem zelf op te lossen wat logischerwijze leidt tot het gebruik van privé-fietsen. Mocht de werkgever deze feiten ontkennen, dan lijken me bovenstaande feiten niet al te moeilijk om te bewijzen. Maar misschien ontkent de werkgever dit ook helemaal niet.

Vervolgens resteert dan nog wel de vraag of het gevolg hiervan is dat gestolen fiets(accessoires) moeten worden vergoed.

#5:  Auteur: cia76 BerichtGeplaatst: za 10 okt 2015 9:23
    —
Als ik deze uitspraak lees, kom ik tot de conclusie dat werkgever voor een gestolen fiets wel aansprakelijk zou zijn geweest. De feiten in mijn vorige bericht moeten dan wel voldoende kunnen worden aangetoond. Vast moet komen te staan dat werknemer verplicht was de eigen fiets te gebruiken voor de werkgever. Was er wellicht op die dag niet toch een fiets beschikbaar? Is poging ondernomen om een dienstfiets te reserveren (als die mogelijkheid er is)? Waren fietsen die door ts als ondeugdelijk wordt beschouwd niet toch voldoende deugdelijk om de werkzaamheden te doen?



Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl