Bestuurdersaansprakelijk
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

#1: Bestuurdersaansprakelijk Auteur: jgpb BerichtGeplaatst: za 04 jul 2015 19:59
    —
Hallo,

Ik schrijf mijn scriptie over de vennootschappelijke gevolgen van een aandeelhoudersovereenkomst. Ik vraag mij nu af of een bestuurder aansprakelijk kan worden gehouden voor het in strijd handelen met een aandeelhoudersovereenkomst op grond van onrechtmatige daad (6:162 BW). Ik twijfel echter of dit een "vennootschappelijk" gevolg is. En als het geen vennootschappelijk gevolg is, wat is het dan wel? Het is namelijk ook geen verbintenisrechtelijk gevolg wanneer het bestuur geen partij is bij de overeenkomst.

Ik hoor graag jullie mening!

#2: Re: Bestuurdersaansprakelijk Auteur: lawyer BerichtGeplaatst: ma 06 jul 2015 14:22
    —
jgpb schreef:
Hallo,

Ik schrijf mijn scriptie over de vennootschappelijke gevolgen van een aandeelhoudersovereenkomst. Ik vraag mij nu af of een bestuurder aansprakelijk kan worden gehouden voor het in strijd handelen met een aandeelhoudersovereenkomst op grond van onrechtmatige daad (6:162 BW). Ik twijfel echter of dit een "vennootschappelijk" gevolg is. En als het geen vennootschappelijk gevolg is, wat is het dan wel? Het is namelijk ook geen verbintenisrechtelijk gevolg wanneer het bestuur geen partij is bij de overeenkomst.

Ik hoor graag jullie mening!

Een bestuurder is iets anders dan een aandeelhouder. Met een aandeelhoudersovereenkomst kunnen dus geen afdwingbare verplichtingen aan een bestuurder worden opgelegd, tenzij die bestuurder ook partij is bij de overeenkomst (maar dan is het, sec genomen, niet (uitsluitend) een aandeelhoudersovereenkomst meer).



Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl