opdrachtgever failliet bij franchiseorganistaie.
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

#1: opdrachtgever failliet bij franchiseorganistaie. Auteur: Octavus BerichtGeplaatst: do 04 dec 2014 19:34
    —
Wie is verantwoordelijk voor de betalingsverliezen indien bij een franchise organisatie een opdrachtgever failliet gaat.
Ter verduidelijk: de franchisegever haalt opdrachten binnen en rekent per opdracht kosten door aan klant en franchisenemers.
hier voor worden met de opdrachtgever door franchisegever contracten getekend. franchisenemers hebben zich aan deze contracten te houden.
Na een opdracht factureert franchisenemer aan franchisegever. franchisegever berekend deze met een opslag door naar klant. franchisegever betaald franchisenemer.
Wie is verantwoordelijk voor betalingsverliezen bij een faillissement van de klant?

#2:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: do 04 dec 2014 20:05
    —
In de franchiseovereenkomst zou geregeld moeten zijn wie het debiteurenrisico loopt.

#3:  Auteur: Octavus BerichtGeplaatst: do 04 dec 2014 20:41
    —
In het contract staat hierover niets vermeldt.
Wel berekend franchisegever een opslag per opdracht aan klant om dit risico af te dekken, echter dit bedrag is niet toereikend.
Tevens beroept franchisegever zich op de wet van de bemiddelingsovereenkomst.

#4:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: do 04 dec 2014 21:14
    —
Uw eerste antwoord duidt op risico voor franchisegever. Uw tweede antwoord duidt wellicht op risico voor franchisenemer, maar dat hangt af van de inhoud van de overeenkomsten.
Het is dus zo niet te beoordelen.

#5: opdrachtgever failliet bij franchiseorganisatie Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: do 04 dec 2014 21:15
    —
dubbel

#6:  Auteur: Octavus BerichtGeplaatst: vr 05 dec 2014 14:47
    —
nog een vraag: waarom duidt het 2e antwoord op wellicht risico voor de franchisenemer?

#7:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: vr 05 dec 2014 15:23
    —
Omdat de overeenkomst(en) dat direct of indirect kunnen bepalen. Meer kan ik er niet over zeggen zonder de overeenkomsten in te zien. Ik verwijs u naar mijn email aan u.



Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl