Kan een DGA zijn BV aansprakelijk stellen ogv 6:174?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

#1: Kan een DGA zijn BV aansprakelijk stellen ogv 6:174? Auteur: Rechten101 BerichtGeplaatst: do 04 sep 2014 10:14
    —
BV is eigenaar van een pand. De DGA van de BV huurt dit pand van de BV ter bewoning. Nu is waterschade ontstaan in dat pand, en de DGA wil zijn BV aansprakelijk stellen o.g.v. art. 6:174 BW, omdat hij ook schade aan zijn inboedel heeft geleden.

Het lijkt mij dat de DGA en zijn BV volledig verschillende enititeiten zijn, en daarom niets de DGA weerhoudt zijn BV aansprakelijk te stellen voor de schade, maar toch voelt het niet helemaal lekker. Weet iemand of er iets aan in de weg staat voor de DGA om zijn BV aansprakelijk te houden voor deze schade?

#2: Re: Kan een DGA zijn BV aansprakelijk stellen ogv 6:174? Auteur: bona fides BerichtGeplaatst: do 04 sep 2014 10:51
    —
Rechten101 schreef:
BV is eigenaar van een pand. De DGA van de BV huurt dit pand van de BV ter bewoning. Nu is waterschade ontstaan in dat pand, en de DGA wil zijn BV aansprakelijk stellen o.g.v. art. 6:174 BW, omdat hij ook schade aan zijn inboedel heeft geleden.

Het lijkt mij dat de DGA en zijn BV volledig verschillende enititeiten zijn, en daarom niets de DGA weerhoudt zijn BV aansprakelijk te stellen voor de schade, maar toch voelt het niet helemaal lekker. Weet iemand of er iets aan in de weg staat voor de DGA om zijn BV aansprakelijk te houden voor deze schade?

Daar staat niets aan in de weg.

#3:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: do 04 sep 2014 10:59
    —
Dit is mogelijk. Maar is het niet beter een beroep te doen op de inboedelverzekering?

#4:  Auteur: Rechten101 BerichtGeplaatst: do 04 sep 2014 14:19
    —
Ja klopt, maar gelet op eventuele eigen risico's of onderverzekering is dat niet altijd afdoende. Dank voor de reacties in ieder geval!

#5:  Auteur: UwJurist.nl BerichtGeplaatst: do 04 sep 2014 15:25
    —
Dan zou ik alleen het niet vergoede deel op de B.V. verhalen.



Rechtenforum.nl -> Ondernemingsrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl