Art. 1:392 BW Onderhoudsplicht
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

#1: Art. 1:392 BW Onderhoudsplicht Auteur: Esther1993 BerichtGeplaatst: wo 06 aug 2014 13:34
    —
Hallo,

Artikel 1:392 BW is het overkoepelde artikel wat betreft levensonderhoud. Meerderjarige kunnen, indien zij de leeftijd van 21 jaar hebben bereikt, en indien zij behoeftig zijn (onvoldoende eigen middelen hebben om zich zelf te voorzien in levensonderhoud en deze in redelijkheid niet kan verwerven) aanspraak maken op een ouderlijke bijdrage. Het is geen verplichting voor de ouders. Per situatie zal moeten worden gekeken of er voldoende middelen aanwezig zijn om je te voorzien in je levensonderhoud. Dit neemt men de behoeftigheid.

Nu heb ik de jurisprudentie gelezen en ik begrijp dat als een 21 jarige student of ouder die een voltijdstudie volgt en aangeeft dat hij/zij niet kan werken naast de studie, er geen sprake is van behoeftigheid en dus geen recht heeft op een ouderlijke bijdrage. Ook als degene een fulltime baan heeft is er geen sprake van behoeftigheid.

Heeft iemand jurisprudentie voor deeltijdopleiding/duale opleidingen? Ik neem namelijk aan dat ook deze 21+ 'ers geen recht hebben op een ouderlijke bijdrage, omdat zij voldoende middelen hebben om zich te voorzien in hun levensonderhoud.

Nu wil ik graag weten wat de verdiencapaciteiten zijn van een meerderjarige, in de leeftijd van 21 jaar, om in onderhoud te kunnen worden voorzien door ouders? Is hier jurisprudentie van?

Onder welke omstandigheden wordt behoeftigheid wel toegekend en krijgt een meerderjarige een ouderlijke bijdrage?

Of kan iemand mij wellicht meer informatie geven over dit onderwerp?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen?

Met vriendelijke groet,
Esther

#2:  Auteur: Bronza BerichtGeplaatst: do 07 aug 2014 23:15
    —
In mijn vakantie mijn wetboek op de bovenste plank liggen, maar uit mijn hoofd zit het volgens mij zo:
Tot je 18 bent: Verplichting ouders tot betalen verzorging/opvoeding
18-20: Verplichting ouders kosten levensonderhoud en studie
21-~: Sowieso morele verplichting bij te dragen in kosten levensonderhoud/studie, niet afdwingbaar.
En er bestaat een onderhoudsplicht (wel afdwingbaar) in geval van behoeftigheid, waarin wordt gekeken naar de draagkracht van onderhoudsplichtige (je ouders) en onderhoudsgerechtigde (jij), omstandigheden geval etc.
Maar deze onderhoudsplicht heb jij ook tot je ouders. Mochten de verhoudingen ooit omdraaien. Zelfs is het volgens mij zo dat de verwekker (die het kind niet erkend heeft), uitgezonderd donor, een onderhoudsplicht heeft jegens het kind.

Een absolute definitie van behoeftigheid bestaat niet. Het wordt van geval tot geval bepaald of er sprake is van behoefte en hoeveel die dan wel niet bedraagt.



Rechtenforum.nl -> Burgerlijk recht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl